har en Nibe 310p från 2007
bytade kompressor med expansion ventil + påfyllnad av köldmedium 2018

för en vecka sedan så gick pannans temp ner från ca 55c till 36c(kompressorn va då helt plötsligt avstängd)
jag gjorde några norska reset o kompressorn kom igång(lampan lyser)
problemet nu är att tempen EJ går upp mer än till 48c

har inte gjort några inställningar på kurv inställningarna -2 ,10 (Nv Skåne)

trycker jag igång elpatronen så går tempen upp, så fort jag använder varmvatten så går tempen ner till ca 48c o stannar där

vad kan jag göra förutom att kicka igång elpatronen ?

Utetempen är -3c

Vad bör kurvinställning ligga på??

Vill ej reparera den mera då den förra gick på 12,5kkr men pga komponentbrist så är lev tider på ny panna 3 månader!!! Och kylan är som den är, den är här för att stanna

tacksam för alla råd

tacksam på förhand
 
Kan det vara fel på en del av elpatronen så den bara ger en låg effekt? Kolla säkringarna i gruppcentralen och även huvudsäkringarna vid elmätaren. När är huset byggt och hur stort är det? Själv kör jag med kurva 7 och förskjutning ±0 och det blir lagom för att hålla 20-21° inne. Beror på vad det är för värmebehov i huset.
 
J Josth skrev:
Kan det vara fel på en del av elpatronen så den bara ger en låg effekt? Kolla säkringarna i gruppcentralen och även huvudsäkringarna vid elmätaren. När är huset byggt och hur stort är det? Själv kör jag med kurva 7 och förskjutning ±0 och det blir lagom för att hålla 20-21° inne. Beror på vad det är för värmebehov i huset.


Har 4st element i hela huset(har fungerat ypperligt)

Har automat säkringar o allt ser bra ut där
 
Har du stängt av elpatronen och bara kör på kompressorn, så har du nog helt enkelt bara nått brytpunkten för när kompressorn ensamt kan värma ditt hus/varmvatten.

Det som hänt sedan förra veckan är kanske så att det är minusgrader dygnet runt nu. Bra jobbat att kunna värma till -2c med bara kompressorn, den ger ju bara ca 2 kw i effekt. Jag hade hyreslägenheter tidigare med 310p insatta. De var på 55 m2 och vissa av hyresgästerna kunde faktiskt klara sig bara på kompressorn till någon minusgrad, sedan blev det svalt.
 
  • Gilla
DonS
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Har du stängt av elpatronen och bara kör på kompressorn, så har du nog helt enkelt bara nått brytpunkten för när kompressorn ensamt kan värma ditt hus/varmvatten.

Det som hänt sedan förra veckan är kanske så att det är minusgrader dygnet runt nu. Bra jobbat att kunna värma till -2c med bara kompressorn, den ger ju bara ca 2 kw i effekt. Jag hade hyreslägenheter tidigare med 310p insatta. De var på 55 m2 och vissa av hyresgästerna kunde faktiskt klara sig bara på kompressorn till någon minusgrad, sedan blev det svalt.

Så du menar att jag kan ha på elpatronen på hela tiden?

Denna kyla har jag inte upplevt tidigare sedan vi skaffade pannan.
 

Bästa svaret

Det är det normala driftfallet ja (y)
 
  • Gilla
DonS
  • Laddar…
Låter som kompressorn inte ger vad den ska. Hör du kompressorn ?? Att lampan lyser behöver inte betyda att den går. Kolla avluftstemperaturen när den går , kanal 5, den ska ligga på +- några grader. Min kompressor går nu, -10 ute, värmer ensamt upp till 56 grader, avluften är +2 grader. Elpatronen stöttar ibland, tex när man duschat eller i natt när det var -19.
Stockholm kurva 10/ 0 på kurvförskjutning.
 
DonS DonS skrev:
Så du menar att jag kan ha på elpatronen på hela tiden?

Denna kyla har jag inte upplevt tidigare sedan vi skaffade pannan.

Elpatronen går in o stöttar emellan åt

Ser det ok ut på bilderna?
 
  • Digital display som visar 0152 och kontrollpanel för en elpatron med inställningsknappar och indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elpatron display som visar 05:03 och några av reglagen, bilden är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonS DonS skrev:
Elpatronen går in o stöttar emellan åt

Ser det ok ut på bilderna?
Avluftstempen ser bra ut.
 
  • Gilla
DonS
  • Laddar…
patronen kickar in med jämna mellanrum o tempen på varmvattnet pendlar nu mellan 50-53c

stort tack alla för era råd/tips
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.