Hej,
Jag har en frånluftsvärmepump (IVT Vent 202 från 2015/2016) men idag hittade jag en magnifik isbildning på förångaren, vad kan det bero på?
Det har tagit mig 4 timmar med hårfön att försöka tina upp isen men det kommer fortfarande droppar ur dräneringsslangen. Pannan har stått på samma ställe i 6 år men förra året upptäckte killen som gjorde service samma sak när han gjorde service i December.

• Isbildning på en frånluftsvärmepumps förångare inuti ett öppnat skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För lågt frånluftflöde genom den?

Det tror jag inte. Jag hade Firma som ställde in fläkt och frånluftdon året efter pannan installerades och ingen skillnad där sen installation. Vad är egentligen för lågt och är teorin då att det alltid bildas is/frost som frånluften skall tina upp?
Det är möjligt att isbildningen gör att det blir mindre å mindre luftflöde.

Lägsta frånluftsflöde brukar anges i specifikationerna. För motsvarande NIBE brukar det vara 28 eller 31 lit/sek. Avluftstemperaturen bör ligga över 0 °C på dessa modeller men kanske Vent 202 inte har givare för avluften?

Jag antar att vi har bytt filter? Så du inte får kågt flöde pga smutsiga filter

Jag skall kika vilka givare som finns, det satt 2 vad jag såg vid förångaren en efter tilloppet mot kopparröret och en fritt hängande innan förångaren som då rimligtvis är frånlufttempen.
Filtret var inte speciellt smutsigt nu rengjort.
Det som verkar gälla är att frysningen sker vid lägre utetempratur d.v.s. några minusgrader, men svårt att se att det skall vara avgörande för en frånluftspanna.

Btw så har jag startat pannan igen nu. Det tog 6-7 timmar att smälta all is och då hade jag en rejäl hårfön på mesta delen av tiden.

• Hårfön som används för att smälta is i en öppen värmepanna med synliga rör och komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Här kommer lite sensor värden
. Skärmdump av temperaturvärden från sensorer, visar olika temperaturdata på en digital display.
Skapa konto

Har haft samma problem det var en givare.

• Gilla
Regnet
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Har haft samma problem det var en givare.
Hoppas på återkoppling från service imorgon kring hur vi skall gå vidare.
Tack för återkopplingen!

J Josth skrev:
Lägsta frånluftsflöde brukar anges i specifikationerna. För motsvarande NIBE brukar det vara 28 eller 31 lit/sek. Avluftstemperaturen bör ligga över 0 °C på dessa modeller men kanske Vent 202 inte har givare för avluften?
Det är intressant med frånluftsflödet. IVT specar faktiskt ett minimiflöde på 70 m3/h eller rättare sagt formuleringen är så här.
"Ställ inte in lägre rumstemperatur än 18 °C om luftflödet är lägre än 70m3/h."
Jag har som lägst ca 19,7 på returgivaren och ca 21 grader inomhus. Lufflödet 2016, 6 månader efter installation är uppmätt till 62 l/s vilket motsvarar 223 m3/h. 70m3/h motsvarar ca 20l/s.
Tycker ju att jag borde vara home safe på luftflödet.

Är det någon som vet om det är normalt med delta på dessa givare kring 1,5 K eller grader? Det är alltså retur och utgående påandra sidan på förångaren, Det verkar vara inställt så i pannan.

Schematisk bild av värmeväxlare med märkt temperaturdifferens på 1,5 K på vissa givare.
Skapa konto

inte konstigt det blir isigt, kallaste punkten i hela systemet, sen har de satt expansionsventilen 1km ifrån fördelningsröret!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.