Jag kan säkert ställa frågan till någon teknisk supportavdelning på CTC men jag provar här innan.
I menyerna på bergvärmepumpen CTC GSI kan man ställa in värdet på laddpumpen i värmesystemet. I mitt fall med GSI 16 är default 60%.
Men jag undrar om det är ett konstant värde eller om pumpen själv reglerar flödet genom att trycka på extra effekt med laddpumpen vid behov? Dvs är flödesreglering en del i bergvärmepumpens styralgoritm eller är pumpeffekten alltid konstant men den reglerar med temperaturer ?

Om jag t.ex. sätter 65% på laddpumpen i menyn, är detta då den effekten som pumpen jobbar på?

Såvitt jag förstår är det inte flödesreglering. Det är pumpeffekten. Har själv en GSI 608. Jag har noterat att standardvärdena för laddpump har höjts i de nyare modellerna. från 60% till 90%

A Allvetaren skrev:
Såvitt jag förstår är det inte flödesreglering. Det är pumpeffekten. Har själv en GSI 608. Jag har noterat att standardvärdena för laddpump har höjts i de nyare modellerna. från 60% till 90%
Fast ökad effektpåslag på pumpen borde rimligtvis leda till högre flöde i systemet, men du har helt rätt. Det är effekten man sätter.
Jag trodde att 60% resp 90% inte var när dom gick till nyare modeller utan mellan de olika värmepumpseffektnivåerna och att det förmodligen beror på hur stor maxeffekten på den installerade pumpen är. Dvs om gsi 16 VP har en kraftigare laddpump än gsi 12 så kan gsi 16 default ligga på 60% maxeffekt medans gsi 12 måste ligga på 90% för motsvarande flöde/tryck.
Men jag kan ha förstått fel..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.