5 733 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Nibe VVM310 + F2120, kompressor stannar direkt efter start, larm om korta drifttider.
Hej!
Ni får ursäkta en total novis på VP-området, flyttade till vårt hus i Juli och har inte satt mig in i värmesystemet särskilt djupt än då vi haft annat att pilla med.
Jag ska försöka vara så konkret som möjligt för att kanske kunna få ett hum om vad felet kan vara, ska också kontakta installatören men gillar att ha lite koll själv först.
uppstättningen är en Nibe 2120 + VVM 310 med ett enrörs-radiatorsystem, kurva 10 -2 för tillfället, alla termostater öppna och i samband med problemen som nu uppstått har jag luftat ur så gott jag kan, har inte kommit luft varken på radiatorer eller VP. systemtrycket är 1 bar (men den har gått länge på 0.4 bar innan nu)
Systemet installerades 2019, problemet som kommit nu med kylan är att kompressorn stannar så fort den startar. första larmet kom i måndags om jag inte minns fel, och i skrivande stund stoppar den direkt efter start hela tiden. Det enda larmet som kommer är "korta drifttider för kompressorn", alltså inga andra larm specifikare än det.
loggade lite i förmiddags när det fortfarande fungerade någorlunda, men en sak specifikt som jag är fundersam över är hetgas (BT14), den ligger på -30,2 konstant, även vid dom här försöken till uppstart. det är också den enda siffra som blinkar till precis när kompressorn slår av. är det en givare som gett upp eller kan -30,2 stämma?
en sak till att notera är att det bildats is på kondensorn, slog på avisning fläkt nu men den ville inte köra något direkt verkar det som...
Börjar med att bifoga lite info från service info, bifogar loggen fast konverterad för enklare granskning, kan ta rätt på en ny logfil i originalformat om det underlättar!
product: F2120-12
inc. power: 3x400V
status: 14 min
laddpump: wilo yonos para 7.0
laddpumpshastighet: 58%
avfrostning: 85 min
skyddsläge kompr: nej
utetemp (bt28): -3.5c
hetgas (BT14): -30,2c
vätskeledning(BT15): 26,9c
förångare(BT16): -3,8c
suggas (BT17): 1.1c
framledningstemp(BT12) 30,7
returledningstemp(BT3) 30,6
begärd frekvens: 0hz
insprutning (BT81) 13.8c
förångare(BT84) 12.9c
ström: 1.0A
lågtryck (BP8 dew) -4.5c
högtryck (BP9 dew) 28.4
som sagt, svårt att veta vad man ska ge för info när jag inte vet vad som är fel, tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!
Ni får ursäkta en total novis på VP-området, flyttade till vårt hus i Juli och har inte satt mig in i värmesystemet särskilt djupt än då vi haft annat att pilla med.
Jag ska försöka vara så konkret som möjligt för att kanske kunna få ett hum om vad felet kan vara, ska också kontakta installatören men gillar att ha lite koll själv först.
uppstättningen är en Nibe 2120 + VVM 310 med ett enrörs-radiatorsystem, kurva 10 -2 för tillfället, alla termostater öppna och i samband med problemen som nu uppstått har jag luftat ur så gott jag kan, har inte kommit luft varken på radiatorer eller VP. systemtrycket är 1 bar (men den har gått länge på 0.4 bar innan nu)
Systemet installerades 2019, problemet som kommit nu med kylan är att kompressorn stannar så fort den startar. första larmet kom i måndags om jag inte minns fel, och i skrivande stund stoppar den direkt efter start hela tiden. Det enda larmet som kommer är "korta drifttider för kompressorn", alltså inga andra larm specifikare än det.
loggade lite i förmiddags när det fortfarande fungerade någorlunda, men en sak specifikt som jag är fundersam över är hetgas (BT14), den ligger på -30,2 konstant, även vid dom här försöken till uppstart. det är också den enda siffra som blinkar till precis när kompressorn slår av. är det en givare som gett upp eller kan -30,2 stämma?
en sak till att notera är att det bildats is på kondensorn, slog på avisning fläkt nu men den ville inte köra något direkt verkar det som...
Börjar med att bifoga lite info från service info, bifogar loggen fast konverterad för enklare granskning, kan ta rätt på en ny logfil i originalformat om det underlättar!
product: F2120-12
inc. power: 3x400V
status: 14 min
laddpump: wilo yonos para 7.0
laddpumpshastighet: 58%
avfrostning: 85 min
skyddsläge kompr: nej
utetemp (bt28): -3.5c
hetgas (BT14): -30,2c
vätskeledning(BT15): 26,9c
förångare(BT16): -3,8c
suggas (BT17): 1.1c
framledningstemp(BT12) 30,7
returledningstemp(BT3) 30,6
begärd frekvens: 0hz
insprutning (BT81) 13.8c
förångare(BT84) 12.9c
ström: 1.0A
lågtryck (BP8 dew) -4.5c
högtryck (BP9 dew) 28.4
som sagt, svårt att veta vad man ska ge för info när jag inte vet vad som är fel, tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!
Redigerat:
i och med att jag inte forskat i servicemenyerna extremt mycket tidigare så är väl min första följdfråga; finns det någon situation där hetgasen faktiskt är -30,2, eller kan den aldrig gå lägre än utetemp? tänker på för lite media i systemet, läckage etc.J Josth skrev:
Och ännu en idiotfråga: om jag nu måste köra på enbart tillsatsen till dess att tekniker kan komma, visst flödar vattnet genom utedelen ändå? så att det inte finns risk att det fryser om jag blockerar kompressorn.
Redigerat:
Om någon läser detta i framtiden och har liknande problem så är problemet förmodligen löst nu sedan ett par timmar. I min enfald trodde jag att en omstart av VVM310 samt uppdatering av både VVM310 samt F2120 till senaste mjukvaran motsvarade omstarter, men jag fick direkt tipset på telefon av Nibe-damen att bryta strömmen till 2120 och VVM310 helt, och sedan starta först 2120 och sedan VVM310.
så jag bröt för 2120 på brytaren ute vid pumpen, samt 310:an på dess strömbrytare, efter det funkar allt klockrent, lite pinsamt men det måste ha varit någon reglerkrets som hängt sig…
återstår att se om problemet återkommer!
så jag bröt för 2120 på brytaren ute vid pumpen, samt 310:an på dess strömbrytare, efter det funkar allt klockrent, lite pinsamt men det måste ha varit någon reglerkrets som hängt sig…
återstår att se om problemet återkommer!
Och problemet återkom såklart efter ca 10 timmars normal drift, när kompressorn ska starta får den ingen temp på hetgasen alls, så det måste vara någon reglerventil eller något som kärvar. Nibe har bokat reparatör till Fredag, så vi får se vad som händer då.
Bästa svaret
NU ska pannan vara fixad, reparatören öppnade och hittade att anslutningen för Hetgas-tempgivaren var lös/halvdåligt inkopplad från fabrik, så den bröt intermittent.
Hetgastempen på -30 går aldrig att uppnå i verkligheten sa reparatören precis som svar i tråden sa, och i och med att nibe inte har något hetgas låg-larm var det enda som genererades ”korta drifttider”
Hetgastempen på -30 går aldrig att uppnå i verkligheten sa reparatören precis som svar i tråden sa, och i och med att nibe inte har något hetgas låg-larm var det enda som genererades ”korta drifttider”
Klicka här för att svara