Har en hel del strul med min bergvärmepump.
Hat larmat för värmebärardelta samt pressostat hög. Jag har avluftat värmekretsen ordentligt, trycksatt, rensat filter och höjt effekten på värmesidans cirkulationspump. Den gick som en klocka.
Ett dygn senare: pressostat låg. Jahapp. Kvitterar larm men den slår av sig med samma larm efter någon minut. Skumt. Kollar temperaturer, köldbärare in 8, köldbärare ut 18. Pumpen verkar inte snurra. Antar att jag behöver lufta av den och öppnar skruvet på pumpen. Tappar brine och det bubblar ut lite luft. Testar igen. Ingen skillnad. Nu märker jag medierören på kompressorn har frost på sig. Va?
Min kompressor verkar kyla och inte värma? Vad är det som pågår?
Dessutom verkar inte cp på brinesidan gå alls. Har kollat att styrningen funkar och den får matning. Om jag skruvat upp skruven helt lär jag väl tappa ur halva systemet? Hur kan jag kolla att den verkligen går?
Innan vid larm körde den på elpatron men nu har pumpen lagt ner det också. Cp på värmesidan går men den värmer inte vattnet.
Någon som har några vettiga pointers, är helt förvirrad.
Hat larmat för värmebärardelta samt pressostat hög. Jag har avluftat värmekretsen ordentligt, trycksatt, rensat filter och höjt effekten på värmesidans cirkulationspump. Den gick som en klocka.
Ett dygn senare: pressostat låg. Jahapp. Kvitterar larm men den slår av sig med samma larm efter någon minut. Skumt. Kollar temperaturer, köldbärare in 8, köldbärare ut 18. Pumpen verkar inte snurra. Antar att jag behöver lufta av den och öppnar skruvet på pumpen. Tappar brine och det bubblar ut lite luft. Testar igen. Ingen skillnad. Nu märker jag medierören på kompressorn har frost på sig. Va?
Min kompressor verkar kyla och inte värma? Vad är det som pågår?
Dessutom verkar inte cp på brinesidan gå alls. Har kollat att styrningen funkar och den får matning. Om jag skruvat upp skruven helt lär jag väl tappa ur halva systemet? Hur kan jag kolla att den verkligen går?
Innan vid larm körde den på elpatron men nu har pumpen lagt ner det också. Cp på värmesidan går men den värmer inte vattnet.
Någon som har några vettiga pointers, är helt förvirrad.
Den är trycksatt. Öppnade skruven för att avlufta tidigare och tänkte att de skulle komma ut lite grann. Tror jag fick ur 3 dl innan jag stängde den igen. Testar släppa trycket innan jag öppnar igen nu då.
På bilden ser man frost på rören till kompressorn. Knns väldigt konstigt.
På bilden ser man frost på rören till kompressorn. Knns väldigt konstigt.
Är normalt med frost/is på exspansionsventilen, det är där som köldmediat ska värmas upp i växlaren ( kondensorn ) efter den. att den löser på LP, brukar vara dåligt/inget flöde på brainen kolla KB-pumpen ordentligt, Vilken sorts VP och ålder på den
Det finns nästan bara 2 saker att göra kolla att pumpen snurrar ( går att köra manuellt i menyn ) kolla filter, samt kanske när det ändå lättas på tryck och stängs, troligtvis kanske slangar anslutna under VP och IVT hade i äldre tider tvivelaktig kvalitet på dessa och dom sattes igen och dåligt flöde på både VB och KB., Det med död VP och LP-larm, knacka ( lite brutalt ) på LPpressostaten, den kan ha hängt sig efter flera brytningar och inte vill gå tillbakaTobiasEk skrev:
Hej! Har problem med att pumpen varnar för låg presostatefter ca 2minuter. Efter flytt av bergvärmepump så har den gått på elpatron sen i augusti.(IVT greenline ht plus)
Misstänker att cirk pump på köldbäraren inte snurrar.
Gick det att skruva ut mässingskruven på cirk pump utan att tömma all brine vätska?
Misstänker att cirk pump på köldbäraren inte snurrar.
Gick det att skruva ut mässingskruven på cirk pump utan att tömma all brine vätska?