Hej!

Sitter i en villa totalt 220kvm och
* IVT BVP 7kW
* vattenradiatorer
* inomhusgivare
* Husdata H60-interface
* home assistant
* elpatronen stöttar aldrig under normal drift.
* månadsdebitering av el

Med detta kan jag styra IVT:n genom att sätta ställa om måltemperatur på inomhusvärmen.
Är det värt att laborera med prognosstyrning genom att höja inomhus inför annalkande kallomslag och tvärt om?
Någon som har några praktiska erfarenheter att bjuda på?

Det är det utegivaren gör.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har du ingen utomhusgivare
E Emmet skrev:
Hej!

Sitter i en villa totalt 220kvm och
* IVT BVP 7kW
* vattenradiatorer
* inomhusgivare
* Husdata H60-interface
* home assistant
* elpatronen stöttar aldrig under normal drift.
* månadsdebitering av el

Med detta kan jag styra IVT:n genom att sätta ställa om måltemperatur på inomhusvärmen.
Är det värt att laborera med prognosstyrning genom att höja inomhus inför annalkande kallomslag och tvärt om?
Ser ingen utegivare listad ovan?
Vad vill du uppnå? Har du problem att hålla temperatur vid väderomslag?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du ingen utomhusgivare

Ser ingen utegivare listad ovan?
Vad vill du uppnå? Har du problem att hålla temperatur vid väderomslag?
Vad bra att du påtalar min otydlighet.. :)

Jag har givetvis utegivare, det tog jag som så självklart att man har så det nämnde jag inte ens...

Nej, har väldigt jämn och fin innetemperatur. Oftast inom 0.5 graders spann. Möjligtvis när det blåser kraftigt att det känns lite kallt - men det har det inte gjort sen jag aktiverade innegivaren.

Frågan var mer i stil med - finns det något energiförbrukningsmässigt att vinna på att att prognosköra?
Om elpatronerna alltid hade gått igång vid omslag hade det ju varit givet - samma sak om man har fjärrvärme och betalar effekttariff. Men i mitt fall så puttrar ju kompressorn och går bara och elpriset är inte rörligt.

E Emmet skrev:
Vi hade detta i fastigheten när jag bodde i BRF.

Vi såg ingen förändring i förbrukning när modulen för prognoser gick sönder.
Så det var 50.000 nån hade lurat på oss (installation och prenumeration på prognoserna) :D

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är det utegivaren gör.
Nja, den mäter nuvarande utetemperatur. Prognos handlar ju om att läsa in från tex SMHI och justera sin kurva proaktivt.

Jag ser inte riktigt vad det skulle tillföra, utegivarens svar på yttertemperaturen är många gånger snabbare än byggnadens svar på samma yttertemperatur.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om du lagrar energi kan det finnas en poäng. Men om du vill ha en stabil temperatur över dygnet så är det inte mycket att spara.
Med lagring menar jag Vvb eller liknande tank som kan buffras mot

(Jag har också en IVT-pump och överväger att byta ut deras usla interface mot Husdata's.)

Det jag gör, via IVT's inbyggda funktion, är att ha ett högre bör-värde när elpriset är lågt och ett lägre när priset stiger.

Att basera det på väderprognosen förstår jag inte riktigt. Har du ett så läckande hus att du behöver dra upp börvärdet i förväg inför väderomslag känns det som att du antingen har en underdimensionerad värmepump eller behöver stänga dörren. :)

A Alexn72 skrev:
Om du lagrar energi kan det finnas en poäng. Men om du vill ha en stabil temperatur över dygnet så är det inte mycket att spara.
Med lagring menar jag Vvb eller liknande tank som kan buffras mot
Tänk på att huset i sig är en stor acc-tank... ;)

Till alla som inte förstår vad syftet med prognosstyrning är: Inom kommersiell fastighetsdrift är ju prognosstyrning en jättegrej, men då är det ju effekttariffer och helt andra förutsättningar. Vitec har ju jobbat med detta sen mitten på nittiotalet när man revolutionerade branschen.

Det var därför jag efterlyste om någon hade erfarenheter av detta att dela.
Jag hörde att i Sollentuna har det införts en form av effektariff på elen. 150kr/mån per kWh av snittet av de tre högsta timförbrukningarna dagtid eller nått sånt.
Det tillsammans med rörligt elpris kan ju göra att det kanske är lönt att sänka förbrukningen dagtid genom att få pumpen att gå lite mindre om det inte behövs och därmed kankse gå lite extra just före dagtid infaller om det samtidigt väntas ett kallomslag under dagen..

E Emmet skrev:
Tänk på att huset i sig är en stor acc-tank... ;)
Det är bara hur känsliga människorna i huset som bestämmer om det är en stor eller liten tank

E Emmet skrev:
Till alla som inte förstår vad syftet med prognosstyrning är: Inom kommersiell fastighetsdrift är ju prognosstyrning en jättegrej, men då är det ju effekttariffer och helt andra förutsättningar. Vitec har ju jobbat med detta sen mitten på nittiotalet när man revolutionerade branschen.

Det var därför jag efterlyste om någon hade erfarenheter av detta att dela.
Jag hörde att i Sollentuna har det införts en form av effektariff på elen. 150kr/mån per kWh av snittet av de tre högsta timförbrukningarna dagtid eller nått sånt.
Det tillsammans med rörligt elpris kan ju göra att det kanske är lönt att sänka förbrukningen dagtid genom att få pumpen att gå lite mindre om det inte behövs och därmed kankse gå lite extra just före dagtid infaller om det samtidigt väntas ett kallomslag under dagen..
Du har väldig stabil inomhustemperatur. Enda sättet du kan spara pengar är genom att minska den stabiliteten. Är du beredd att offra stabiliteten så går det säkert att spara några kronor genom prognosstyrning.

Det hade varit skillnad om du märkte att huset blev för varmt vid omslag till varmare väder eller för kallt vid omslag till kallare väder. Men du har ju inte dom problemen så jag förstår inte ens varför du vill göra detta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag ser fortfarande inte vad du vinner på prognosstyrning av en villa.
Visst agerar fastigheten acc till viss del, men om vi pratar om temperaturskillnader som de inneboende accpeterar, dvs ett par grader +/- på börvärdet så är ju nästa veckas väder rätt ointressant.
Det är ju ett antal timmar som man kan "kompensera" för.

Och om man inte har en extremt tight marginal på sin anläggning så kommer den med lätthet att hantera väderomslagen.
Dvs det som är relevant är att kompensera för elpriset (vilket inte kräver någon väder-koppling) eller max-effekten, vilket enkelt löses med en effektvakt.

Jag var med och testade prognosstyrning för några år sedan ihop med min elleverantör och nGenic. Har också en IVT bergvärmepump. Motivet då var att man tillsammans med sin elleverantör kan spara pengar genom att dra ner konsumtionen när elpriset är högt, dvs att buffra upp innan priset stiger. Då var det genom att höja inomhustemp under natten innan alla vaknar en kall morgon och priset drar iväg och sedan låta det sjunka tillbaka under dyrperioden. Den totala konsumtionen påverkas givetvis inte (inte till det bättre i alla fall...), men kostnaderna gör det. Nu var detta en kommersiell tjänst med ett påtagligt pris, så jag vet inte om den egentligen var lönsam.

Om du har fast elpris, ser jag inte att det finns någon vinst i detta ö h t. Hela poängen är att kapitalisera på Nordpools timpris och det måste nog göras ihop med elleverantören, för jag tror inte det finns några abonnemang som är så starkt kopplade till poolpriset. Alla jag känner till är baserade på någon form av medelvärde för priserna på Nordpool under en månad. Elleverantören kan kamma ihop en del på dels att minska dyra kWh och möjligen också på att sälja reglertjänster och det är den här vinsten man kan få del av som kund.

Nackdelen med det hela är att alla termostater med enstaka undantag måste bort, så att värmepumpen verkligen kan höja temperaturen i huset. Om man utan termostater får för varmt på vissa ställen och kallt på andra, behöver man byta mot mindre resp större radiatorer. Vid vädring, finns ingen automatik som stryper radiatorerna. Vid kamineldning, brassar de också på obekymrat. Om du styr på inomhustermostat vid kaminen, styr förstås värmepumpen ner med påföljd att resten av huset blir kallt. Sitter termostaten någon annanstans, brassar radiatorerna i stället på obekymrat när du eldar.

Min slutsats är att det bara blir sämre med prognosstyrning (åtminstone i jämförelse med hur fint det funkar för TS idag), men att det kan bli billigare om det görs ihop med elleverantören.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.