Om du har något sätt att se din elförbrukning per timme och om du vet hur mycket effekt elpatron drar, så kan du se på mätningen hur ofta/länge den kickar in. Det blir en grov uppskattning förstås, men ändå något att utgå ifrån.

Siffrorna på displayen vet jag inte om man kan lita på, men det är inga imponerande värden, hur mycket den dragit och hur mycket den gett. Det tycker jag att du bör visa för installatören. Jag undrar hur siffrorna ser ut om man jämför dem med den energikalkyl som kanske gjordes inför installation?

Jag hade varit vansinnig, för så här mycket pengar så ska skiten bara fungera och den ska spara pengar åt en. Den ska heller inte krångla och väsnas Man blir ju smått psykotisk om man ska behöva hålla koll på anläggningen hela tiden för att se så att inget drar iväg.

Mitt tips att kolla på elförbrukningen timvis fungerar nog bara om patronen inte kör hela tiden, eller startar flera ggr per timme. Det vete tusan om inte din kör både ofta och länge, då kanske man inte ser när det spikar. Men prova att logga in hos din elleverantör, kanske ser du något av värde där som du kan slänga i nyllet på installatören.

Jag kör elpatron dygnet runt, men jag försöker tämja och trimma in pannan och har därför fixat så att jag kan se minut för minut om jag vill, hur ofta och hur länge patronen kör.

Grafana-gränssnitt som visar temperaturdata och effektförbrukning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har precis laddat ner Greenelys tisdagar där ser jag alla tisdagar från 2019 till 2021. Har bara tittat lite snabbt men man kan se att vissa timmar går det 4kwh o vissa knappt 1.. Just nu går den någorlunda tyst men det är 5 plus nu

Servicekillen har nu varit här och konstaterat att den är trasig igen och han skulle ringa upp Mitsubishi för att höra hur vi skall gå vidare.

J jonte59 skrev:
Servicekillen har nu varit här och konstaterat att den är trasig igen och han skulle ringa upp Mitsubishi för att höra hur vi skall gå vidare.
Vilken soppa.. :rolleyes:

Vad var det som gått sönder och hur löstes problemet?

V Vardagsrum skrev:
Vilken soppa.. :rolleyes:

Vad var det som gått sönder och hur löstes problemet?
Tror det var kompressorn igen + något annat. Mitsubishi var tillmötesgående och vi fick en helt ny utedel.Den går kanonfint och kompr. går helt ljudlöst och förbrukningen är ca 30% lägre

J jonte59 skrev:
Tror det var kompressorn igen + något annat. Mitsubishi var tillmötesgående och vi fick en helt ny utedel.Den går kanonfint och kompr. går helt ljudlöst och förbrukningen är ca 30% lägre
Skönt att höra att de tog det på allvar, så att ni kan få lite lugn och ro inne i stugan!

Kan tänka mig att detta slitit en del på husägarna..

Fick ni någon förklaring från teknikerna som bytte utedelen, varför kompressorerna går sönder..? De ska ju hålla bra länge egentligen, om inget är fel förstås, som gör att de plågas eller går hårdare än tänkt.

Skönt med minskad förbrukning, inte minst i dessa tider! Jag tycker gott att Mitsubishi kunde stått för er ökade elförbrukning, som berodde på deras undermåliga produkt/eller installation.

På tal om förbrukningen, efter att ha bytt kompressor/utedel och diverse handpåläggning, motsvarar förbrukningen vad ni hade väntat er, eller fått offererat?

Jag var så lättad över en ny utedel att jag inte frågade närmare vad som var fel mer än kompr. och nån sensor.Det försvann dessutom vatten också men det har upphört nu.Förbrukningen är som offerten uppgav.Hade man haft en elmätare till själva pumpen hade man kanske fått ersättning för det också men det bästa är att den går så tyst ,bara fläkten som hörs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.