Har begärt offert från olika firmor om ny luft/vatten värmepump inkl installation.

Har hittills fått 2 st.
På den ena offerten fick jag en pdf fil om vad som skulle göras typ. Där stod det att de kopplar bort befintlig panna och "ställer" den åt sidan.

Jag mailade det företaget och förklara att befintliga pannan ska vara kvar, vill kunna elda i den i nödfall om pumpen eller så lägger av.

De skrev att de kan koppla i serie med pannan.
Nästa offert skrev det företaget att de kan koppla parallellt med pannan.

Vilket är bäst?

Jag har parallellt kopplat min värmepump som jag installerade själv och då har jag stängt av returen till pannan så det bara kan få till v-pumpen, men när jag vill stöd elda måste jag vrida upp så det går till pannan.

Känns som i seriekopplade så går det att elda utan att behöva koppla om något..

B
I serie (med pannan sist) så kan du elda utan stt ställa om, men får mer tryckfall för pumpen året om att jobba emot, för pannan och dess rör. Det blir mer vatten i systemet också bilket sänker antalet statt och stopp i systemet.

I parallell så får man ju ställa om lite ventiler för att kunna elda.

Jag skulle nog säga parallellinkoppling är bäst, om det bara är till nöds som det ska eldas. Men är det lite då och då / stödeldning / eldning vid stark kyla plus lite eldning när elpriset är högt är ju en seriell inkoppling att föredra.

Är det acktankar i systemet?

B BSOD skrev:
I serie (med pannan sist) så kan du elda utan stt ställa om, men får mer tryckfall för pumpen året om att jobba emot, för pannan och dess rör. Det blir mer vatten i systemet också bilket sänker antalet statt och stopp i systemet.

I parallell så får man ju ställa om lite ventiler för att kunna elda.

Jag skulle nog säga parallellinkoppling är bäst, om det bara är till nöds som det ska eldas. Men är det lite då och då / stödeldning / eldning vid stark kyla plus lite eldning när elpriset är högt är ju en seriell inkoppling att föredra.

Är det acktankar i systemet?
Nej, det är inga tankar i systemet

Vi har fått hemma offert på en Mitsubishi PUD-SWM120YAA

Är det någon som vet hur dessa är?

R Raggarn84 skrev:
Nej, det är inga tankar i systemet
R Raggarn84 skrev:
Har begärt offert från olika firmor om ny luft/vatten värmepump inkl installation.

Har hittills fått 2 st.
På den ena offerten fick jag en pdf fil om vad som skulle göras typ. Där stod det att de kopplar bort befintlig panna och "ställer" den åt sidan.

Jag mailade det företaget och förklara att befintliga pannan ska vara kvar, vill kunna elda i den i nödfall om pumpen eller så lägger av.

De skrev att de kan koppla i serie med pannan.
Nästa offert skrev det företaget att de kan koppla parallellt med pannan.

Vilket är bäst?

Jag har parallellt kopplat min värmepump som jag installerade själv och då har jag stängt av returen till pannan så det bara kan få till v-pumpen, men när jag vill stöd elda måste jag vrida upp så det går till pannan.

Känns som i seriekopplade så går det att elda utan att behöva koppla om något..
Du borde verkligen skaffa en mindre acctank på 500 liter om du ska fortsätta elda ibland, dessutom får den värmepump du väljer längre gångtid och du kan med fördel välja en on-off pump (utan inverter) som är billigare (och förhoppningsvis mer hållbar).

Är värmesystemet uppbyggt runt eldningspannan från början? Då kanske du har ett högtempsystem som inte funkar optimalt med värmepump. Men det verkar mindre troligt eftersom det inte finns någon acctank.

D rob_t_j72 skrev:
Du borde verkligen skaffa en mindre acctank på 500 liter om du ska fortsätta elda ibland, dessutom får den värmepump du väljer längre gångtid och du kan med fördel välja en on-off pump (utan inverter) som är billigare (och förhoppningsvis mer hållbar.
Var inte en av nackdelarna med on-off pump att kallstarterna sliter hårt på pumpen. Det kan röra sig om mycket låg temperatur vid pumpen så oljan smörjer dåligt vid kallstart. Tittar själv på luftvattenpump Nibe eller CTC men de enkla pumparna verkar ha försvunnit.

Det blir inga kallstarter om du inte bryter strömmen till anläggningen några timmar.

useless useless skrev:
Det blir inga kallstarter om du inte bryter strömmen till anläggningen några timmar.
Just det där som jag inte riktigt förstår. Är det ett standbyläge där själva pumpen alltså hålls varm?

Dels har alla värmepumpar en kompressorvärmare som håller oljan varm och dels så cirkulerar vatten kontant genom utedelen (om det är en monoblockpump).
Sen står kompressorn normalt sett inte stilla mer än kanske 30 minuter åt gången när det är lite kallt ute och på den tiden hinner den inte svalna. Är det riktigt kallt så går pumpen hela tiden.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Var inte en av nackdelarna med on-off pump att kallstarterna sliter hårt på pumpen. Det kan röra sig om mycket låg temperatur vid pumpen så oljan smörjer dåligt vid kallstart. Tittar själv på luftvattenpump Nibe eller CTC men de enkla pumparna verkar ha försvunnit.
Jag köpte en ny CTC 410, on/off, innan sommaren.vad jag sett går de väl fortfarande att beställa. Har en 500l tank och detta är första vintern med lösningen så jag justerar fortfarande in allt. Men jag har 10-12 starter per dygn, kör flytande mot utekurva, vid 0c ute så kör pumpen kanske 45 min. Men det går att justera som man vill bara att öka/minska differensen i tanken. Man vill ju hålla ner starterna men samtidigt ha maximal flytande kondensering/ej producera övervärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.