21 383 läst ·
10 svar
21k läst
10 svar
Pressostat högtryck
Hejsan! Vi har en luft/vattenanläggning från 2009, som består av en CTC Eco el med tillhörande Eco Air 107.
Sedan installationen gjordes för 6-7 år sedan har vi haft typ 3000 larm om pressostat högtryck och hetgas hög. Skillnaden med detta larm om "pressostat högtryck" är att det inte rätar till sig själv, vilket det gjort tidigare, bara man haft tålamod att återställa larmet 8-10 gånger.
Förra året byttes trevägsventilen (heter den så) i utedelen, i övrigt är anläggningen orörd.
Förstår att det är ett komplicerat ärende, men finns det några universalknep man kan prova innan man ringer ut en vvs:are? Ska maskinen servas på något sätt? Är det kanske det som är fel? Som ni förstår är jag inte speciellt kunnig på området, så tips mottages mycket tacksamt!
Mvh
Sedan installationen gjordes för 6-7 år sedan har vi haft typ 3000 larm om pressostat högtryck och hetgas hög. Skillnaden med detta larm om "pressostat högtryck" är att det inte rätar till sig själv, vilket det gjort tidigare, bara man haft tålamod att återställa larmet 8-10 gånger.
Förra året byttes trevägsventilen (heter den så) i utedelen, i övrigt är anläggningen orörd.
Förstår att det är ett komplicerat ärende, men finns det några universalknep man kan prova innan man ringer ut en vvs:are? Ska maskinen servas på något sätt? Är det kanske det som är fel? Som ni förstår är jag inte speciellt kunnig på området, så tips mottages mycket tacksamt!
Mvh
du skall inte ta ut nån vvs-are utan en kyltekniker.
hetgas hög är oftast gasbrist.
pressostat högtryck är oftast dåligt flöde i vattenkretsen, stopp i cirkulationspump, stopp i filter, stopp i rör, eller luft som stör cirkulationen mellan utedel och innedel.
så kolla denna vatten-krets mellan ute o innedel
ah ångrar mig du behöver troligen en VVS-are oxå eller en combo
hetgas hög är oftast gasbrist.
pressostat högtryck är oftast dåligt flöde i vattenkretsen, stopp i cirkulationspump, stopp i filter, stopp i rör, eller luft som stör cirkulationen mellan utedel och innedel.
så kolla denna vatten-krets mellan ute o innedel
ah ångrar mig du behöver troligen en VVS-are oxå eller en combo
Är det.? :xelectroluxaren skrev:
Och jag menar att då löser lågtryckspressostaten och inte högtryckspressostaten.!!
När högtryckspressostaten löser beror det på att gasen inte kan avge värmen dvs kondensorn på något sätt är igensatt eller kylningen inte fungerar av annan anledning som mycket riktigt övriga inlägg påpekat.
Ett grundtips är att kolla så utedelen är väl rengjord.
Den kylmaskinen skulle jag vilja se.roland53 skrev:Är det.? :x
Och jag menar att då löser lågtryckspressostaten och inte högtryckspressostaten.!!
När högtryckspressostaten löser beror det på att gasen inte kan avge värmen dvs kondensorn på något sätt är igensatt eller kylningen inte fungerar av annan anledning som mycket riktigt övriga inlägg påpekat.
Ett grundtips är att kolla så utedelen är väl rengjord.
kondensorn sitter ju i vattendelen. ute eller inne beroende på fabrikat o modell
i ute delen finns det du skulle kunna rengöra: förångaren dvs den som upptar värme liksom den inuti ett kylskåp.
av någon anledning fick du ju rätt i att lågtryckspressotaten brukar lösa om det är gasbrist OCH OM DET FINNS någon. dessutom brukar dessa vara själv återställande och användas till att styra kylmaskinen. möjligen finns det en transponder som loggar tryck och kan ge ett larm.
Så egentligen tror jag att det är två fel. eller ett... givare styrkort
Man måst mäta mera för att kolla upp detta
Redigerat av moderator:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du ska normalt sett ha ett smutsfilter mellan inne och utedelen, stäng av maskinen och flödet till utedelen. Rengör sedan filtret.
Högtryckspressostaten löser ut när utedelen inte kan "bli av" med värmen. Dvs värmen växlar inte av till värmebäraren som den ska.
Testa att öka cirkpumpen för värmebäraren (vattnet mellan innedel och utedel) ett steg och se om problemet försvinner.
Det är i så fall inte lösningen, men ett tecken på att flödet har försämrats.
Högtryckspressostaten löser ut när utedelen inte kan "bli av" med värmen. Dvs värmen växlar inte av till värmebäraren som den ska.
Testa att öka cirkpumpen för värmebäraren (vattnet mellan innedel och utedel) ett steg och se om problemet försvinner.
Det är i så fall inte lösningen, men ett tecken på att flödet har försämrats.
Oj, tack för alla svar. Jag känner spontant att det är för hög nivå för min del... Jag har luftat så gott jag kunnat, kollat så cirkpumpen går och ökat farten till max och jag har inget smutsfilter att rensa. I utedelen har jag ingen aning om viljen del som är vilken tyvärr...
Om igen, tack för all hjälp, men det får bli tekniker på detta. Återkommer när jag fått svar på vad det var!
Om igen, tack för all hjälp, men det får bli tekniker på detta. Återkommer när jag fått svar på vad det var!
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Gammal tråd, vet det, men vad var det för fel? Hur åtgärdade ni det? Jag har samma..
Klicka här för att svara