Köpte en Panasonic luft/luft värmepump inkl montering av Polarpumpen dec-18 till garaget.
Montören var inget förtroendeingivande, var slarvig och arrogant. Bla monterades
fel utedel som han fick komma o byta dagen efter.
Sedan har pumpen tuffat och gått och har fungerat jättebra, och jag har varit nöjd. Under senaste året har jag noterat en fläck, typ oljefilm, på väggen under innedelen. I höst så har pumpen avfrostat dåligt, och värmer inte lika bra. Misstänker gasläckage. Felanmält till Polarpumpen i mitten av dec-20 (garanti 3 år) utan återkoppling. Har nu ringt en gång i veckan sedan dess, olika personer svarar, får besked att reklamationsavdelningen ska höra av sig. Inget händer!! Någon här som har någon idé om hur man går vidare? Är det Allmänna reklamationsnämnden som gäller? Tur jag inte köpt bergvärmepump också av dem, som jag tänkt... Luft/luft värmepumps utedel monterad på en vägg, täckt med snö och is, indikerar potentiellt dålig avfrostningsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläck av oljefilm under en väggmonterad luftvärmepump i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
konsumentrådgivaren först, denne rekommenderar ARN om det är rätt väg att gå.

din pump skulle jag tina med varmvatten först dvs nu omedelbart

detta kan vara en tillfällighet.

kolla om pumpen är till för den nordiska vintern

vissa modeller vid den tidpunkten fungerade inte avfrostningarna på om rören mellan inne och utedel var kortare än 5m

• Gilla
johan.o.h
  • Laddar…
Tack för svar.
Modellen är HZ25
Det har inte varit något problem förrän denna säsongen.
Förut har den värmt bra och avisat trots ca-25 grader. Jag håller på att tinar med varmvatten regelbundet men det börjar bli drygt. Tycker att dom borde ta ansvar för garantin. Är trots allt en ganska stor firma. Men det känns som att de slingrar sig när man ringer.

P
hur långa rör är det?

Dom är runt 5m.

Inte helt otänkbart att det är ett gasläckage som du skriver. Om rören är dragna ut på vänster sida av innedelen som det ser ut på bild så är kopplingarna på innedelen precis rakt innanför plasten där du ser ut att ha oljekladd på väggen.

Går inte att säga helt säkert utan mer felsökning. Tråkigt att polarpumpen inte tar sitt ansvar och hjälper till inom skälig tid.. det är nog den största nackdelen med postorder att det inte finns någon fysisk person att tala med. Troligtvis hade nog närmaste lokala aktör varit dyrare men ibland kan det vara värt lite extra för att få bättre service och bemötande, speciellt när det uppstår problem.

• Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Har haft liknande problem med Polarpumpen.
Jättebra att ha att göra med vid köp, (2 st på 7 år), men sedan kommer det IDIOTER till installatörer som försökte med rent bedrägeri och installerade så amatörmässigt så till och med jag som lekman skulle skämts om jag gjort det hälften så dåligt.
Dessutom baktalade han polarpumpen under hela tiden han var på plats och tyckte jag var en idiot som inte köpt direkt av honom istället...Sedan att ventilerna som de skickade med va så dåliga att de skulle hålla max ett år och att han kunde sälja en bättre version svart till mig som skulle hålla mycket bättre samt att rören som ingick skulle göra att ljudet från innerdelen skulle fortplanta sig upp i huset så vi skulle bli tokiga hade han givetvis också en svart lösning på i typ av stålomspunnen slang för flera tusen extra...
Herre gud när man tänker tillbaks på den incidenten, vilken stjärna...
Men som du säger. Deras reklamationsavdelning är värdelös, otrevliga, (minns inte hans namn), men riktigt otrevlig och ljög konstant.
Som tur va hade jag lite skriftligt som jag kunde falla tillbaks på och en räkning som jag bestred så efter någon månads bråkande gav de med sig.
Däremot, den första pumpen jag köpte för 6-7 år sedan som började låta konstigt skickade de ut den dåvarande montören för att sätta dit längre rör då han enligt dem satt för kort vid installation.
Där fick jag bara påminna 2-3 gånger och rätt va det va stod han här och ville fixa sitt misstag.
Polarpumpen hörde aldrig av sig i det ärendet heller men uppenbarligen tog de tag i det men missade väl kommunikationen med mig?!?!
Men som sagt. Det finns en riktigt otrevlig nisse på reklamation som till och med kom med dolda hot så efter att pratat med honom två gånger så va det bara skriftligt som gällde och kontakt med kommunens konsumentrådgivare och efter det så kom vi fram till en lösning.
Hjälper tyvärr inte dig men bra om andra ser hur deras reklamation fungerar och att Polarpumpen kanske kan ta åt sig och förbättra sig då jag inte kan tänka mig att det kan ligga i deras intresse att inte ta hand om sina kunder så de kommer tillbaka vid nästa köp.
Kanske bara är personrelaterat och ett byte av ansvarig på reklamation skulle rätta till problemen ? Och det kan vara så att du får ett samtal av installatören rätt vad det är utan att Polarpumpen hör av sig. Det är lite så de jobbar.
Hoppas det löser sig.

• Gilla
johannesgr och 1 till
  • Laddar…
Tack.
Det är fyra olika som svarat när jag ringt.
Det känns som dom slingrar sig. Lovar återkoppling sedan händer ingenting.

Tyvärr ser det som en gasläcka på innerdel, som jag misstänker så är koppling mellan innerdel och utedel placerad precis på den punkten bakom innerdel och tyvärr så har installatören troligen gjort en dålig hopkoppling, i mitt tycke är det garanti.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jonas Persson
Pumpar kan normal köras i tre olika lägen, värme, kyla eller auto. Står den på värme eller auto? Den ska stå på värme, annars kommer den ibland att kyla istället för att värma och när det är kallt ute bildas det is på kondensorn.

Är det ditt problem?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
De här nätföretagen anlitar ofta mindre nogräknade installatörer. De får småpengar för att montera in en pump, så då kastar de bara upp den så fort som möjligt.
En korrekt läckagekontroll och vacuumsugning hinns inte med om man ska montera 2-3 st om dagen.

Jag sätter en peng på läckage i anslutning till innedelen. Det skvallrar oljespillet om.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Den står i värmeläge.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
En del företag klagar på priserna som postorderfirmorna tar för tex luft/luft värmepumparna men sen står dom där och monterar en postorderpump för ganska dålig ersättning !!!!

Får inte ihop den ekvationen riktigt, strunta i att montera billigt så kommer dom bli tvungna att höja priserna och antingen får man mera rätt betalt eller så hamnar dom så pass nära en mer lokal återförsäljare prismässigt så kunden väljer den mera lokala handlaren.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tyvärr är Polarpumpen allt annat än bra då det gäller ansvar efter försäljning. För vår del vart det en evig jakt på folk. Dom vi talade med om reklamationer och försäljning (tror det är i Ö-vik) tar absolut inget ansvar. Efter en månad av evig jakt från min sida, efter uteblivna utlovade samtal tillbaka osv, sökte jag reda på ägaren till Polarpumpen. Det var inte lätt men jag kan säkert finna hans nummer och e-mail om någon här behöver. Mitt första samtal till honom mottogs av en kvinna, sekreterare eller liknande och jag blev filtrerad direkt. Ringde sedan dagen efter från min fru´s telefon och la till en lite annan dialekt, berättade att jag är "vän till familjen" och strax kom han i luren och startade samtalet med "jag är upptagen i ett möte, vad gäller det" eller liknande. En dag senare kom ett mail till mig med löfte om delvis återbetalning, att jag omgående skall få hjälp samt en ursäkt. Samma dag ringde en från supporten och två dagar senare var allt fixat. Nu kommer jag inte ihåg om mannen jag jagade rätt på var enbart ägare, delägare men rätt säker på att han är VD och finns på landets västra sida.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Är väl samma ägare som bygghemma.se och jag har ungefär lika katastrofal erfarenhet av kundtjänst från båda. Känns som taktiken är att trötta ut kunden.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.