T
Jag har det otroligt varmt hemma. Det blir 30 grader i huset. Huset är på 143 kvm men vardagsrummet och sovrummet är sammanlagt på ca 60 kvm och det är främst där jag behöver kyla ner.
Jag funderar på att köpa en luftvärmepump för att slippa oväsen m.m som kommer från portabla ac som dessutom inte kyler så bra.

Har ni några förslag på bra och hyfsat billiga luftvärmepumpar som främst kyler bra?
Huset är nybyggt och har bra värmesystem i övrigt så det är främst kylningen på sommaren som är problemet.

Köp en ac anläggning då.
Det finns riktigt bra och tysta.

Fast........ köp en värmepump istället, så får du billig värme också.
Var någonstans i landet bor du?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har det otroligt varmt hemma. Det blir 30 grader i huset. Huset är på 143 kvm men vardagsrummet och sovrummet är sammanlagt på ca 60 kvm och det är främst där jag behöver kyla ner.
Jag funderar på att köpa en luftvärmepump för att slippa oväsen m.m som kommer från portabla ac som dessutom inte kyler så bra.

Har ni några förslag på bra och hyfsat billiga luftvärmepumpar som främst kyler bra?
Huset är nybyggt och har bra värmesystem i övrigt så det är främst kylningen på sommaren som är problemet.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
den här billiga från Jula fungerar bra som AC

T
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Köp en ac anläggning då.
Det finns riktigt bra och tysta.

Fast........ köp en värmepump istället, så får du billig värme också.
Var någonstans i landet bor du?
Bor i Stockholm och har vattenburen golvvärme så tror inte att luftvärmepumpen kommer sänka den kostnaden.

Men vilka ac anläggningar syftar du på som är både bra och tysta?

T
GoC GoC skrev:
[länk]
Vad kostar en installation av en sån?

• Gilla
Aleeex
  • Laddar…
Luftluftvärmepumpar av mindre eller mellanstorlek kostar oftast mellan 15 till 20 tkr inklusive installation. En ren AC-modell kanske 12-13 tkr? Se t.ex. på Polarpumpen.se för olika fabrikat och alternativ.

Redigerat:
T Ejmelie skrev:
Vad kostar en installation av en sån?
Den kan du installera helt själv om du eller en bekant är ”normalhändig”
Även om man inte får för att en kyltekniker måste montera ihop delar av den. Själv tycker jag bara det är löjligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
GoC GoC skrev:
[länk]
Den kyler max 30kvm

P
J Josth skrev:
Luftluftvärmepumpar av mindre eller mellanstorlek kostar oftast mellan 15 till 20 tkr inklusive installation. En ren AC-modell kanske 12-13 tkr? Se t.ex. på Polarpumpen.se för olika fabrikat och alternativ.
en kaisai 12 kostar 9.000.-

P
T Ejmelie skrev:
Bor i Stockholm och har vattenburen golvvärme så tror inte att luftvärmepumpen kommer sänka den kostnaden.

Men vilka ac anläggningar syftar du på som är både bra och tysta?
det beror ju på hur du värmer vattnet till golvärmen

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den kyler max 30kvm
Fast den kommer ju att kyla även om rummet är större.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Fast den kommer ju att kyla även om rummet är större.
ja men med sämre prestanda och troligen inte med märkbar effekt vid 80kvm

electroluxaren skrev:
Den kyler max 30kvm
Beror väl på hur många grader man behöver sänka temperaturen och husets isolerföfmåga.
Jag har en kusin som kyler 150m2 med en sådan VP. Då är huset väldigt väl isolerat så mängden inträngande värme blir mindre.
Ställer man den ute så lär den inte ens kyla 1m2

P
GoC GoC skrev:
Beror väl på hur många grader man behöver sänka temperaturen och husets isolerföfmåga.
Jag har en kusin som kyler 150m2 med en sådan VP. Då är huset väldigt väl isolerat så mängden inträngande värme blir mindre.
Ställer man den ute så lär den inte ens kyla 1m2
självklart är det så
tillför man ingen sekundärvärme typ människor solljus elektriska apparater

Har samma case ungefär, 100kvm nedre plan jag vill kyla. I princip nytt hus med frånluftvärmepump.

Ska ta in offerter hos olika firmor men undrar om någon kan rekommendera en luftvärmepump som kan kyla 100kvm plus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.