T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag har det otroligt varmt hemma. Det blir 30 grader i huset. Huset är på 143 kvm men vardagsrummet och sovrummet är sammanlagt på ca 60 kvm och det är främst där jag behöver kyla ner.
Jag funderar på att köpa en luftvärmepump för att slippa oväsen m.m som kommer från portabla ac som dessutom inte kyler så bra.
Har ni några förslag på bra och hyfsat billiga luftvärmepumpar som främst kyler bra?
Huset är nybyggt och har bra värmesystem i övrigt så det är främst kylningen på sommaren som är problemet.
Jag funderar på att köpa en luftvärmepump för att slippa oväsen m.m som kommer från portabla ac som dessutom inte kyler så bra.
Har ni några förslag på bra och hyfsat billiga luftvärmepumpar som främst kyler bra?
Huset är nybyggt och har bra värmesystem i övrigt så det är främst kylningen på sommaren som är problemet.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Köp en ac anläggning då.
Det finns riktigt bra och tysta.
Fast........ köp en värmepump istället, så får du billig värme också.
Var någonstans i landet bor du?
Det finns riktigt bra och tysta.
Fast........ köp en värmepump istället, så får du billig värme också.
Var någonstans i landet bor du?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/T Ejmelie skrev:Jag har det otroligt varmt hemma. Det blir 30 grader i huset. Huset är på 143 kvm men vardagsrummet och sovrummet är sammanlagt på ca 60 kvm och det är främst där jag behöver kyla ner.
den här billiga från Jula fungerar bra som AC
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Bor i Stockholm och har vattenburen golvvärme så tror inte att luftvärmepumpen kommer sänka den kostnaden.Workingclasshero skrev:
Men vilka ac anläggningar syftar du på som är både bra och tysta?
Luftluftvärmepumpar av mindre eller mellanstorlek kostar oftast mellan 15 till 20 tkr inklusive installation. En ren AC-modell kanske 12-13 tkr? Se t.ex. på Polarpumpen.se för olika fabrikat och alternativ.
Redigerat:
Beror väl på hur många grader man behöver sänka temperaturen och husets isolerföfmåga.electroluxaren skrev:
Jag har en kusin som kyler 150m2 med en sådan VP. Då är huset väldigt väl isolerat så mängden inträngande värme blir mindre.
Ställer man den ute så lär den inte ens kyla 1m2
självklart är det såGoC skrev:
tillför man ingen sekundärvärme typ människor solljus elektriska apparater
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Har samma case ungefär, 100kvm nedre plan jag vill kyla. I princip nytt hus med frånluftvärmepump.
Ska ta in offerter hos olika firmor men undrar om någon kan rekommendera en luftvärmepump som kan kyla 100kvm plus?
Ska ta in offerter hos olika firmor men undrar om någon kan rekommendera en luftvärmepump som kan kyla 100kvm plus?