2 031 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Återfyllning energibrunn
Håller på att titta på en konvertering från direktel till berg eller jordvärme. Jag har då varit i kontakt med kommunen angående eventuell återfyllnad av borrhål då jag hört att det behövts på vissa ställen. Jag fick svar från kommunen att de har som krav att energibrunn skall återfyllas om den skall ligga inom 100-200m från konstaterad förorening av klorerat lösningsmedel. Inom 100m så tillåts inte borrning.Nu visar det sig att min fastighet ligger mellan 100-200m från ett företag där de har konstaterat utsläpp av tri så på grund av detta så skall jag få bekosta återfyllning av borrhål. Företaget finns fortfarande kvar och bedriver verksamhet som vanligt dock utan tri. Någon som varit med om detta. Känns lite konstigt att man skall behöva betala över 20000kr extra för att ett företag som fortfarande bedriver verksamhet och har släppt ut miljöfarliga ämnen verkar gå fria.
Förstår inteJohankson71 skrev:
Håller på att titta på en konvertering från direktel till berg eller jordvärme. Jag har då varit i kontakt med kommunen angående eventuell återfyllnad av borrhål då jag hört att det behövts på vissa ställen. Jag fick svar från kommunen att de har som krav att energibrunn skall återfyllas om den skall ligga inom 100-200m från konstaterad förorening av klorerat lösningsmedel. Inom 100m så tillåts inte borrning.Nu visar det sig att min fastighet ligger mellan 100-200m från ett företag där de har konstaterat utsläpp av tri så på grund av detta så skall jag få bekosta återfyllning av borrhål. Företaget finns fortfarande kvar och bedriver verksamhet som vanligt dock utan tri. Någon som varit med om detta. Känns lite konstigt att man skall behöva betala över 20000kr extra för att ett företag som fortfarande bedriver verksamhet och har släppt ut miljöfarliga ämnen verkar gå fria.
Har du brunnen nu? Och i såfall varför? Den förorenade marken är den precis där eller andra sidan av industrin?
Jag förstod inte heller frågan, men efter letande på nätet så klarnade det en aning. Jag tolkar trådstartaren som att denne ska borra ett nytt hål för bergvärme på egen tomt/fastighet. Och kommunen kräver då att borrhålet fylls med annat material, än vatten, det som är vanligast i Sverige. Här finns lite förklaring https://xn--borrsvngen-v5a.se/fyllnadsmaterialet-avgor-prestandan/ eller här https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2020/april/nya-rad-om-aterfyllning-av-energibrunnar/
Med Sveriges stabila berggrund är det vanligast att man borrar, sätter kollektorslang, och låter grundvattnet fylla hålet. Men i områden med sämre/mer porös berggrund/sämre grundvatten (som i delar av europa) eller där risk behöver minimeras för förorening av grundvatten, där behöver hålet fyllas (återfyllas) med annat material.
Om det är rimligt att betala extra för återfyllning kan man ju som trådstartaren fundera över. Min åsikt är att det är rimligt.
Med Sveriges stabila berggrund är det vanligast att man borrar, sätter kollektorslang, och låter grundvattnet fylla hålet. Men i områden med sämre/mer porös berggrund/sämre grundvatten (som i delar av europa) eller där risk behöver minimeras för förorening av grundvatten, där behöver hålet fyllas (återfyllas) med annat material.
Om det är rimligt att betala extra för återfyllning kan man ju som trådstartaren fundera över. Min åsikt är att det är rimligt.
Redigerat:
Helt rätt som du säger att jag skall borra. Att borrhålet behöver återfyllas är säkert ok också. Anledningen till att det måste återfyllas är att min fastighet ligger 150-200 meter från ett företag som har förorenat marken. Företaget finns kvar och bedriver verksamhet precis som vanligt. Tycker bara att det känns fel att ett företag kan förorena marken utan problem och detta skall drabba mig som privatperson. Ställde frågan varför jag skall betala detta och inte företaget till kommunen men fick inget svar överhuvudtaget.A Allvetaren skrev:Jag förstod inte heller frågan, men efter letande på nätet så klarnade det en aning. Jag tolkar trådstartaren som att denne ska borra ett nytt hål för bergvärme på egen tomt/fastighet. Och kommunen kräver då att borrhålet fylls med annat material, än vatten, det som är vanligast i Sverige. Här finns lite förklaring [länk] eller här [länk]
Klicka här för att svara