Om man ska skaffa en luft/luft dessa dagar, vilken har bäst kvalitet?
Den ska sitta på ovanvåningen och där är det ca 60m2. Till en början så ska det vara för att kyla ovanvåningen.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Satsa på ett kvalitetsfabrikat med 5 års garanti tycker jag. Kvalitetsmärken är t.ex. Daikin, Fujitsu, IVT/Bosch, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba. Undvik Samsung och LG när det gäller värmepumpar. Kinapumpar är en chansning om man kan få service och reservdelar om det skulle behövas.

Ok. Låter bra, få se vad det blir.

Har erfarenhet av Mitsubishi,FH-35 tror jag. Väldigt nöjd med den, värmer bra, kyler bra och tuffar på lika bra nu som för 4-5 år se'n när den var ny.

Jag har haft funderingar på en Mitsubishi så det kanske blir en sådan av någon modell.

Sittställning
Mitsubishi ln25, tyst perfekt

Det är bra att kolla upp hur många [cm] det är särskilt i höjdled där man tänkt sätta upp innerdelen. Ibland kan man tvingas välja modell efter måtten.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Nästan lika viktigt som valet av fabrikat är att välja en installatör som gör ett bra jobb och som kan hjälpa till om det blir problem i framtiden.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J Josth skrev:
Det är bra att kolla upp hur många [cm] det är särskilt i höjdled där man tänkt sätta upp innerdelen. Ibland kan man tvingas välja modell efter måtten.
Exakt så var det för oss, fick välja en mycket dyrare IVT 12 prn för att vi hade inte så mycket över fönstret. Ångrar idag att jag inte satte den på ett sämre ställe på grund av ljud nivån. Ljudet är mycket högre från en mindre innedel

galento
J Joukko skrev:
Jag har haft funderingar på en Mitsubishi så det kanske blir en sådan av någon modell.
Flera i bekantskapskretsen har Mitsubishi och är nöjda. Svägerskan köpte en Daikin och kompressorn skrot endast 2 mån efter installationen av företag.

Vi installerade en Mitsubishi i bostadshuset och en i fritidshuset år 2012.
Båda har funkat oklanderligt!
Tips: Ställ utedelen på en ställning på marken, annars är det risk att vibrationerna från fläkt/pump överförs in i byggnaden genom resonanser.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.