Värmepumpar
Josth: Hej! Om de menar att du skruvat på dem kan du hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct för 800 kr någonting och göra om ventilationsinjusteringen i huset enligt det ursprungliga protokollet.
keckepro: [citat] Spontant tänker jag växelventil där
Martin5lgn: Någon annan som kör Nibe bergvärmepump? Jag har aktiverat smart price adaption bergvärmepumpen. Jag är osäker på mm den fungerar när jag ser hur den värmer upp vårt varmvattnen när elpriser är höga. Hur brukar er graf se ut? Varför inte värma upp mer på natten än mitt på dagen då elpriset är som högst? Kör Tibber.
Andreas Brannstrom: [citat] vi har Mitsubishi Ecodan/Zubadab och för oss verkar den göra ngn form av ”trycktest” några gånger per dag när den trycker runt vattnet, inkl varmt vatten i systemet (radiatorer i källare som blir varma och golvvärme där det inte märks eftersom det sker under kort tid). Fattar inte heller varför den gör det.
KjellTimell: [citat] Inte fått installerat och installationsdatumet har inte justerats. Dom ringde i måndags och meddelade att pumpen anlänt deras lager och vi bokade in nästa vecka för installation. Priset kvarstår, 114K (om jag inte minns fel.) utbytt & klart inkl. shuntmodul och trådlös rumsgivare.
m.wetterlind: Hej Kommunen vill att man ansöker om tillstånd när jordvärmepump skall installeras. Då ska man: Kontrollera vilken uteffekt (kW) din planerade anläggning dimensioneras för. Om din blivande anläggning har en uteffekt större än 10 MW (värmepump eller kylanläggning för uttag eller tillförsel av värmeenergi) eller större tillförd energimängd än 3 000 MW (markvärme - lagring av
NielsenBau: [citat] Jo exakt, samma system borde ju fungera med valfri värmare av varmvattnet (vedkamin exempelvis)
Josth: Bra, då verkar kompressorn jobba precis som den ska och ge värme.
itscire: Bytte från en IVT greenline c från 2001 förra året till en ny IVT greenline HE (on/off). Hade 110 m borrhål som du. 110 m2 + 110 m2 källare, hus från -69, förbrukning ca 15 000 kWh/år. Har sparat 1000 kWh cirkus på bytet. Då var installationskostnad inkl pump 76k inkl ROT. Som jämförelse bara. Fick då höra att man inte tjänar in merkostnaden för en inverter. Jag har inte haft
Henningelvis: [citat] Golvmodeller har ofta utblås både uppe och nere, så de är bra om du gillar lite varmare nere vid golvet.
Baloo80: Cirkulationspumpen går inte hela tiden, bara när tempen går ned. Man kan se COP faktorn på displayen som hör till Värmepumpen.
Electrolux_not: [citat] Hej, bra fråga men det har jag snappat upp. Jag har demonterat båda slangarna och de är helt rena inuti. (y)
Electrolux_not: [citat] Hej och tack för svaret (y) jag skapade precis min egen tråd, får se om någon kan hjälpa mig på traven.
MathiasS: Det stämmer bra det, du får vänta tills det är kallt! För min del står den på 250, men jag har en stor volymtank och förhållandevis välisolerat. Man får prova sig fram.
Magnus Donnerhag: [citat] Det höll i knappt 2dygn. Ny tank går på 36k!?!?!? Får bli en ny panna istället.
anders07: [citat] Så länge du använder avstängning och inte bryter strömmen så kan den hantera det.
Chr.per85: Ok! Tack för svar (y)
Frallert: [citat] [citat] Tack! Då får det nog bli en lösning med ute- och innerdel. Kändes lite för bra för att vara sant. Och det är nog som de säger; man får det man betalar för.
Axel Svensson: [citat] Jag har Takavvattningen bredvid där utedel skall stå, de kopplar ett rör från utedel till avvattningen.
Josth: Brukar vara 6 m foderrör som ingår som standard. Sedan tillkommer ca 600-800 kr metern. Bäst att kolla upp.
Josth: IVT 290 är ingen luftvattenvärmepump utan en elpanna. Har man versionen IVT 290 A/W går den att koppla till en luftvattenvärmepump som heter IVT Optima. Jag skulle kolla om shuntmotorn ut mot värmekretsen verkar fungera som den ska genom att kraftigt ändra inställningarna för värmekurvan. Man kan också sätta den i manuellt läge och då stänga och se om aktuell framledningstemperatur
mlb88: [citat] Jag får återkomma om den biten senare i höst när huset behöver värme igen. Det som talar för att det är korrekt kopplat är att vi inte gör av med så mycket ström iaf.
Josth: I sovrummen går det bra att använda termostaterna om man tycker det är för varmt där. Denna vinter som kommer tänker jag dock sänka förskjutningen så det blir minst ett par grader svalare i hela huset för att spara på el.
mojjen: Du får nog förtydliga syftet. Är du bara intresserad rent allmänt om driftlägena, eller har du ett syfte med driften. Skall du kyla, avfukta? Som de flesta skrivit, avfuktning belastar kompressorn lägre. Men du får ju ingen vidare kylning denna vägen. På kyla så belastar du kompressorn efter kylbehov. Det kan ju innebära att den drar betydligt mer när kompressorn kyler. Men uppnår
pandalus: Vad säger ni om denna pump? Yay eller nay? En IVT geo 600 kostar typ 30k mer. Med tanke på att vi går från direktverkande till denna så blir väl besparingen märkbar ändå?
Josth: Ok, ja då kan ju situationen vara annorlunda om ventilationen var i princip noll innan FTX. Ni får helt enkelt prova er fram hur det känns i huset och om det är lika varmt vid +5° som vid -10°. Det är ju aldrig skadligt att ha en aningen för låg kurva mer än att det blir lite svalt i huset.
Peter321: [citat] Ok, då går nog luftvärmepump bort. Vill inte ha en utedel av estetiska skäl. Det är bara någon meter mellan huset och garaget, lite synd att tidigare ägare inte drog varmvatten när det byggdes, då hade ju kanske bergvärmepumpen i huset kunnat nyttjas.
Mutther: [citat] Den var väldigt svår att få rättgängad. Men tror jag lyckades till slut. Själva snurrmekanismen, alltså den jag snurrar fast den med trögar såpass mycket att min bedömning är att den är fast. Dock är den grejen i mitten som rör på sig aningen mer när jag skruvar på den. Borde ha känt mer på den innan jag skruvade loss den men jag gissar att det knappast kan spela allt