Värmepumpar
Vector: Ni är ju elpriserna här uppe lika hög som i södra sverige så men man kan ju ev koppla in en innegivare om det går på din vp som känner av innetempraturen när du eldar som gör att den drar ner framledningstempraturen. Sänka kurvan på värmepumpen så lågt det går utan att du fryser. Min vp har inte gått för att göra värme från solen gick upp i morse tills nu kl 9 tack vare att
M.sandström: Då får jag korrigera mig, dumt att inte köpa en utan elpatron, den dagen kompressorn går sönder är det dumt att stå utan alternativ..
Cquencer: Håller på att kika på att sätta in en LLVP på övervåningen för att sänka uppvärmningen lite samt få lite skön svalka. Är dessutom en 30-talskåk med självdrag och upplever luften som lite fuktig när alla 5 i familjen sover där samtidigt. Har förstått att LLVP även kanske hjälper till med det? Har några frågor: 1. Direkt utanför har vi en utbyggnad som bara är en våning.
Vector: På denna modell " måste " du ha övre elpatron igång för att spetsa vv då värmepumpen inte värmer den till så hög temp. Har för mig att vp bara värmer innedelen till 40 grader resten ska elpatron ta. Har också för mig att det går att ändra i någon meny
deli: Tror ni att man sparar mer på att sätta på semesterläget än smart price adoption? Tänkte dra ner tempen till 18 grader, fläkten på runt 30% och stänga av varmvattnet. Det går sätta den i away-läge samtidigt som man har smart price adaption men lite osäker på hur det skiljer sig från semesterläget.
Martin_: [citat] De brukar blåsa ca 45 grader neråt men går att justera vart den blåser med fjärrkontrollen så kanske inte är ett problem med luftflödet. Gällande utedelen så kan du måla plastkanalen i väggens färg. Jag har tegel så jag har inte gett mig på det. En del tar av höljet på utedelen (gör den strömlös först) och spraymålar höljet med biltemas gummifärg eller plastidip
Josth: Värmepumpen kanske har ett max på 70° som får cirkulera genom den(?)
GoC: Kompressorn kan mycket väl vara helt utsliten. Då är det inte orimligt med en sådan förbrukning. Kontakta din lokala Thermia installatör och få gjort en hälsocheck av värmepumpen
Runnis: Jag hade valt en Mitsubishi Hero 35 eller en Panasonic HZ35XKE. Modellerna som heter 25 räcker säkert väldigt bra.
maral: Hej! Har just nu en luft-/vatten värmepump Ctc EcoEl 1550 (tror jag) + EcoAir 107. Pannan är sannolikt från ca 2008, och har dåliga möjlighet för automatisk styrning. Bor i ett 50-tals tegelhus, 1,5-plan, 140kvm boyta + 80 källare. Årsförbrukning på ca 16.000 kWh el, (värme inkl hushållsel). Bor på västkusten, SE4. Har nyligen installerat solceller på 9 kW, beräknat 8000 kWh per
Nonamepeder: Tack alla för bra svar och synpunkter. Lägger ner idén med utedelen på vinden och sätter den fule f_n på utsidan av kåken.
Enrabo: Vi har en IVT Greenline HE C7. På denna så kan vi ställa in "Vinterdrift", "Sommardrift" eller "Automatiskt". Vid "Automatiskt" så får man ställa in en utetemperatur då den under denna temperatur ska starta vinterdrift och därmed värma huset och göra varmvatten. Vid sommardrift värmer den endast vatten. Vi har ställt in den på "Automatiskt", och att den ska köra igång och värma
gbgustaf: I en annan meny kan du välja hur varmt varmvatten du vill ha. Ekonomi, Normal eller Lyx. På din modell går det nog tyvärr inte att schemalägga till olika tider på dygnet. På senare modeller kan man det.
Markarbetaren: [citat] Snubblade in på något som hette Tibber där man kunde styra värmepumpen mot elpriset. Jag får googla lite. Daikin verkar prisvärd, 46,000kr för en 7kW inkl. panel med styrning, 1-3dgrs leveranstid nu.
j-o75: [citat] Ja, det var precis ett sånt system jag var ute efter. Ska nog faktiskt testa detta!
Finndjävel: Har du bara en lämplig placering för luftvärmepump? Lägg in en till så kan du köra båda så länge den gamla fungerar.
Micael Magnusson: Oavsett så är det en knepig situation men vi har beställt en F730. Dyr men tror det lönar sig med tanke på elpriserna. Det som avgjorde var framför allt att 370 redan är en relativt gammal panna. Enligt rörfirman så är leverans i april nästa år men tror det är mer rimligt med leverans nästa höst.
Josth: Försäkringsbolagen säger minst +15°C i hus för permanentboende. Fritidshus kan vara lite olika. Värmeförlusterna från varmvattenberedaren hjälper till att värma huset men går det att stänga av varmvattnet kan man göra det.
ravve007: Tack för alla snabba svar :) Får ta mig iväg och köpa en skift eller blocknyckel. Ha en fin dag :) PS ja, jag har stängt ner ventilerna.
slurppe99: [citat] Har sett ett par konstiga placeringar av utdelar. Som under en betontrappa. En kompis satte sin i ett prång under en balkong. Efter två år hade rappningen på prånget börjat släppa. Så han fick flytta den. Kondensvattnet lät han bara rinna rakt ner. En hade placerat sin llvp så att den bara skulle värma ett förråd på 6 kvm. Efter mitt påpekande öppnade de en ventil in till
P-son83: Hej. Som så många andra, funderar jag på intelligent styrning, av lite olika anledningar. Bla eftersom vi kommer byta till vattenmantlad kamin, och kanske vill kunna styra om produktionen av varmvatten mm. Jag har sökt och letat, men hittar inga ordentliga svar, heller inga svar från Panasonics återförsäljare.. Mina pump fungerar bra, den är från 2015 tror jag att det är, men
henlin431: [citat] Nej. Det är inte ok. Ring igen och tydliggör detta: Du valde just den här modellen på grund av smartgridstyrningen. Det innebär att de skall leverera den nyutvecklade lösningen nu, eller en alternativ lösning. Alternativet är att återköpa pumpen. Jag är less på företagens olika skitreklam om smarta funktioner som inte är smarta. Det här ska de lösa på ett eller annat
ravve007: Har nu läst i manualen, de 2 rören på utedelen ska visst vara ihopkopplade om man kopplar ur utedelen, så då vet vi det ;) Då känns det ganska straight forward hur jag kopplar tillbaka utedelen, bara koppla på de 3 rören som sagt. Men, den stora frågan är VAD som behöver göras på innerdelen. Installatören monterade som sagt av frontluckan och gjorde något, tror att det var en
Josth: Varmvattenberedaren har rostskydd av emalj på insidan om jag förstod rätt? Då brukar den ha en offeranod som kan vara lätt att glömma att kontrollera vilket bör göras med några års mellanrum.
Victorlindgren92: Hej på er, jag har precis köpt ett hus som har en Elpannna Nibe 190 med RVP 21 med en påkopplad utedel i form av Fighter 2020-08. Jag är lite orolig inför vintern och funderar på om man ska ställa om den så man lurar den att köra fullt på natten (när elen är billig, då jag har timpris) och att vara avstängd på dagen då elen är dyr. Någon som har några tips och skulle kunna
Dayangel: [citat] Kanske inget rakt svar på din fråga men själv har jag den äldre SW100 till ett hus på 140kvm och den ansågs vara lite överdimensionerad för ändamålet men har, bortsett från det ökända avfrostningsbullret, fungerat efter förväntan.
Daniel Ericsson1: [citat] okej tack så mycket för svar. Ja är just det också. Svårt att få offerter för att efterfrågan är så stor:/ men var väl just en av sakerna också. Dom kunde leverera redan i slutet av oktober så därför jag var intresserad av dom också. Ska försöka få någon mer offert.
vespaman: [citat] Min pump har stått på tryckt trä i snart tio år. Jag skulle inte engagera mig i att göra fundament på befintlig pump, utan ta det nästa gång man byter.
Josth: Luftflödet i ventilationskanalerna är ganska lågt och det är en chansning om man blir nöjd med den kylkapacitet som går att få med FTX. Det är säkrare att sätta upp en eller ett par stora fläktkonvektorer med frikyla i huset. De har ett helt annat luftflöde men naturligtvis måste man ha innerdörrarna öppna då.