14 618 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Val av ersättningspump ( flvp) IVT 490
Sida 1 av 2
Då rep. av befintlig pump kommer gå på ca 25 tkr så är det ju utbyte som gäller för vår del, vi har också bestämt oss för att köra på en ny likvärdig maskin, fått offert på Nibe 370 men den är utesluten då det verkar vara en del problem med kompressorerna i tidigt skede.
Fått offert på Thermia Ventec och väntar offert på IVT 402, valet står mellan dessa maskiner då de verkar vara väldigt likvärdiga både effekt mässigt och garantier.
Vill dock ha lite inputs av er på vilken maskin ni skulle gått på!?
Som det verkar så är Thermian ca 5000kr billigare i totalkostnad.
Fått offert på Thermia Ventec och väntar offert på IVT 402, valet står mellan dessa maskiner då de verkar vara väldigt likvärdiga både effekt mässigt och garantier.
Vi gjorde en liknande resa i början av januari i år. Vi valde mellan Nibe F370 och Bosch Compress 3800i 9EW. Vi valde den senare och är nöjda med den. Installerad och klar för 55 tkr. Kanske inte någon hjälp till ditt val men då har du en modell till du kan titta på.
Redigerat:
Nibe 730/750/370 är den mest sålda värmepumpen i världen. Det är väl klart du kommer att läsa mer frekvent om problem med dessa maskiner på nätet. Dessutom ingår 3års trygghetsförsäkring med nibe efter garantin gått ut.C CH80 skrev:Då rep. av befintlig pump kommer gå på ca 25 tkr så är det ju utbyte som gäller för vår del, vi har också bestämt oss för att köra på en ny likvärdig maskin, fått offert på Nibe 370 men den är utesluten då det verkar vara en del problem med kompressorerna i tidigt skede.
Så se till att omgående revidera din uppfattning om svensk kvalitet. Frågar du mig hade jag köpt en 730 om jag hade en kw-förbrukning över 20.000kwh. Och under 20.000kw/h, en nibe370
Så kanske det kan vara, 730/750 har jag aldrig nämnt i mina läsningar angående kompressorhaverier utan det är 370 som pga av användandet av det miljövänliga köldmediet R290 förbrukar kompressorer alldeles för tidigt.
Vad gäller svensk kvalitet så är det fortfarande två svenska maskiner jag tittar på, rätta mig om jag har fel, IVT, Tranås och Thermia, Arvika.
Vad gäller deras garantier så har de ju 6 år redan från fabrik med möjlighet till förlängning upp till 18 år (om det nu är värt något) så även där ligger ju Nibe i lä.
Så min magkänsla säger att jag bör avstå Nibe tyvärr.
Vår förbrukning idag är ca 15 000kwh totalt så min tanke är att gå på motsvarande maskin som Nibe 370, Ivt 402 eller Thermia Ventec.
Vad gäller svensk kvalitet så är det fortfarande två svenska maskiner jag tittar på, rätta mig om jag har fel, IVT, Tranås och Thermia, Arvika.
Vad gäller deras garantier så har de ju 6 år redan från fabrik med möjlighet till förlängning upp till 18 år (om det nu är värt något) så även där ligger ju Nibe i lä.
Vår förbrukning idag är ca 15 000kwh totalt så min tanke är att gå på motsvarande maskin som Nibe 370, Ivt 402 eller Thermia Ventec.
Randomguy skrev:
Nibe 730/750/370 är den mest sålda värmepumpen i världen. Det är väl klart du kommer att läsa mer frekvent om problem med dessa maskiner på nätet. Dessutom ingår 3års trygghetsförsäkring med nibe efter garantin gått ut.
Så se till att omgående revidera din uppfattning om svensk kvalitet. Frågar du mig hade jag köpt en 730 om jag hade en kw-förbrukning över 20.000kwh. Och under 20.000kw/h, en nibe370
Oavsett om det är en 402 eller 370, kommer livslängden på kompressorn vara 10år. IVT402 använder köldmediet 134a, detta köldmedium tappar effekt över tid. R290, dvs gasol/propan, är bestående. I övrigt är de två likvärdiga köldmedium.C CH80 skrev:Så kanske det kan vara, 730/750 har jag aldrig nämnt i mina läsningar angående kompressorhaverier utan det är 370 som pga av användandet av det miljövänliga köldmediet R290 förbrukar kompressorer alldeles för tidigt.
Jag har bytt kompressorer på många olika värmepumpar. Har jobbat med detta i 15år. Jag hade alla dagar i veckan köpt en nibe370 i ditt fall
Thermia ägs idag av det danska bolaget Danfoss. IVT blev för några år sedan uppköpta av Bosch
Ok, jag jämför bara med vår nuvarande IVT 490 som har gått klockrent i snart 13 år utan en enda reperation, går fortfarande klockrent men befarad läcka mellan tank och mantel (vilket jag ser som ren otur då det är väldigt ovanligt) gör att reperation är uteslutet och byte är mer ekonomiskt försvarbart.
Jobbar du på Nibe eller är du återförsäljare av just Nibes sortiment??
Randomguy skrev:
Oavsett om det är en 402 eller 370, kommer livslängden på kompressorn vara 10år. IVT402 använder köldmediet 134a, detta köldmedium tappar effekt över tid. R290, dvs gasol/propan, är bestående. I övrigt är de två likvärdiga köldmedium.
Jag har bytt kompressorer på många olika värmepumpar. Har jobbat med detta i 15år. Jag hade alla dagar i veckan köpt en nibe370 i ditt fall
Thermia ägs idag av det danska bolaget Danfoss. IVT blev för några år sedan uppköpta av Bosch
Nej. Vi reparerar alla märken. Ingen av återförsäljarna har inga egna raparationstekniker.C CH80 skrev:Ok, jag jämför bara med vår nuvarande IVT 490 som har gått klockrent i snart 13 år utan en enda reperation, går fortfarande klockrent men befarad läcka mellan tank och mantel (vilket jag ser som ren otur då det är väldigt ovanligt) gör att reperation är uteslutet och byte är mer ekonomiskt försvarbart.
Jag har aldrig vart med om en 490 som läckt mellan tank och mantel. Testa att byta påfyllningsventilen om trycket konstant ökar.
Om du ska byta panna och om det nu skulle vara läckage i manteln borde du göra ett vattenprov för välja rätt tank
Tack för tips, påfyllningsventil är bytt utan resultat tyvärr. IVT 490 med koppartank.
Kommunalt vatten med 8,1 i PH och 0,9 i hårdhet, alltså mjukt vatten.
Kommunalt vatten med 8,1 i PH och 0,9 i hårdhet, alltså mjukt vatten.
Randomguy skrev:
Nej. Vi reparerar alla märken. Ingen av återförsäljarna har inga egna raparationstekniker.
Jag har aldrig vart med om en 490 som läckt mellan tank och mantel. Testa att byta påfyllningsventilen om trycket konstant ökar.
Om du ska byta panna och om det nu skulle vara läckage i manteln borde du göra ett vattenprov för välja rätt tank
Hej!D D.anne_85 skrev:
Vi står inför samma val. Vi har en IVT 490 (från 2009) som fungerar fint men funderar på om det ändå är värt att byta den mot Bosch Compress 3800i 9EW. Vår förbrukning idag ligger på lite drygt 20 000 kwh/år. Vet du vad ni gjorde för el-besparing på årsbasis efter bytet?
Oj, 20000 kWh/år är väldigt jättemycket i ett modernt välisolerat hus om det inte finns spa, pool och ett par el-bilar. Ni borde ligga på ca 12000-14000 kWh/år. Vad är det för slags hus? Fungerar kompressorn i er IVT 490 som den ska?
Hej,J Josth skrev:
Huset är byggt 1996. 202 kvm. Det är vattenburen värme till radiatorer. Vi har inte spa, pool och elbilar. Pumpen har inte visat något felmeddelande om kompressorn så jag har antagit att det fungerar som det ska. Kan det vara något fel ändå?
Hej! Extra stort hus men elförbrukningen borde inte ligga på mer än ca 15000 kWh/år. Hur många bor i huset? Man kan lyssna att kompressorn låter okej när den arbetar och man kan t.ex. läsa av hetgastemperaturen GT6 som bör ligga på runt 80°. Då vet man att den ger bra med värme. Det låter som ni behöver skaffa en kraftigare värmepump än den ni har nu. Kanske en luftvattenvärmepump?
Räknade lite snabbt på energiförbrukningen och om er IVT 490 fungerar som den ska idag så skulle ni kunna spara drygt 6000 kWh/år genom att välja den nyare och mer kraftfulla typen av frånluftsvärmepump som t.ex. NIBE F730 eller en luftvattenvärmepump i lagom storlek. Bergvärme/jordvärme är förstås ytterligare alternativ. Tyvärr är det långa leveranstider på värmepumpar nu och priserna har stigit mycket.
Räknade lite snabbt på energiförbrukningen och om er IVT 490 fungerar som den ska idag så skulle ni kunna spara drygt 6000 kWh/år genom att välja den nyare och mer kraftfulla typen av frånluftsvärmepump som t.ex. NIBE F730 eller en luftvattenvärmepump i lagom storlek. Bergvärme/jordvärme är förstås ytterligare alternativ. Tyvärr är det långa leveranstider på värmepumpar nu och priserna har stigit mycket.
Redigerat:
Vi bor två vuxna och två små barn i huset. Ska kolla det du säger när jag kommer hem. Vi ska installera en llvp främst för att kyla sommartid men den kommer ju också värma (övervåningen där den ska placeras). Har funderat mycket på om vi även ska byta flvp eller vänta och se vad llvp-komplementet ger för besparing. Har varit inne på lvvp också men blivit osäker då moderna flvp verkar kunna ge nästan samma effekt.J Josth skrev:Hej! Extra stort hus men elförbrukningen borde inte ligga på mer än ca 15000 kWh/år. Hur många bor i huset? Man kan lyssna att kompressorn låter okej när den arbetar och man kan t.ex. läsa av hetgastemperaturen GT6 som bör ligga på runt 80°. Då vet man att den ger bra med värme. Det låter som ni behöver skaffa en kraftigare värmepump än den ni har nu. Kanske en luftvattenvärmepump?
J Josth skrev:
Ok, det var ju inte så mycket. Men vi har ju ändå tänkt byta flvp eller byta till lvvp. Frågan är bara till vad. Funderar på Bosch compress 3800i ew eller NIBE s-735 (när den kommer ut på marknaden). Det är ju väldigt stor prisskillnad mellan dem. Svårt att veta hur pass mycket mer effektiv Niben är och om det motiverar priset. Ett annat alternativ är att byta system till luft/vatten. Kostar väl i paritet med en Nibe s-735. Mest attraktivt tycker jag är Bosch compress om den i kombination med luft/luft kan få ner oss till 12000 kWh/år eller mindre. Vi ska även installera solceller som kommer spara ytterligare 6000-7000 kWh/år. Vad trorJ Josth skrev: