Jula kör en kampanj på Qlima Monoblock luftvärmepump och jag blev lite sugen på att köpa en till fritidshuset som är på ca 32 kvm.

Någon som har erfarenhet av dessa?
Verkar ju enkla att montera (och kräver ingen certifierad som gör det) och ska vara effektiva enligt specen (i alla fall vad jag kan läsa ut).

Men är det dumsnålt och borde jag stället spara ihop till ett dyrare paket med inne och utedel och hyra in en installatör?

Julas annons; https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/monoblockvarmepumpar/luftvarmepump-015365/

Tacksam för synpunkter och kommentarer från en fullständig novis på luftvärmepumpar.
 
S
Den recension som finns där på Jula indikerar att pumpen kanske inte är så bra..?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Det skrevs massa om den förra vintern och det var problem med bl.a. avfrostningarna och kondensvattnet. Verkar inte passa i nordiskt klimat. Googla och sök recensioner och trådar om den.
 
tommib
Tja, du får kompressorn och bägge fläktarna inne i huset. Dessutom i ett minimalt paket (=mindre ljudisolering). Jag tror inte att det är en bra idé helt enkelt, oaktat ev effektivitetsproblem vilket du också får pga mindre luftmängd på "utsidan".

Jag tittare på den där men bestämde mig sedan för att köra en splitmodell (också Jula, SC-24??). Den funkar jättebra och man hör inte utedelen alls inomhus (gjutet fundament en halvmeter från huset).
 
tommib tommib skrev:
Tja, du får kompressorn och bägge fläktarna inne i huset. Dessutom i ett minimalt paket (=mindre ljudisolering). Jag tror inte att det är en bra idé helt enkelt, oaktat ev effektivitetsproblem vilket du också får pga mindre luftmängd på "utsidan".

Jag tittare på den där men bestämde mig sedan för att köra en splitmodell (också Jula, SC-24??). Den funkar jättebra och man hör inte utedelen alls inomhus (gjutet fundament en halvmeter från huset).
S stugfar skrev:
Den recension som finns där på Jula indikerar att pumpen kanske inte är så bra..?
Tack! Då får det nog bli en lösning med ute- och innerdel. Kändes lite för bra för att vara sant. Och det är nog som de säger; man får det man betalar för.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.