14 591 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Någon som har erfarenhet Qlima monoblock
Jula kör en kampanj på Qlima Monoblock luftvärmepump och jag blev lite sugen på att köpa en till fritidshuset som är på ca 32 kvm.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Verkar ju enkla att montera (och kräver ingen certifierad som gör det) och ska vara effektiva enligt specen (i alla fall vad jag kan läsa ut).
Men är det dumsnålt och borde jag stället spara ihop till ett dyrare paket med inne och utedel och hyra in en installatör?
Julas annons; https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/monoblockvarmepumpar/luftvarmepump-015365/
Tacksam för synpunkter och kommentarer från en fullständig novis på luftvärmepumpar.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Verkar ju enkla att montera (och kräver ingen certifierad som gör det) och ska vara effektiva enligt specen (i alla fall vad jag kan läsa ut).
Men är det dumsnålt och borde jag stället spara ihop till ett dyrare paket med inne och utedel och hyra in en installatör?
Julas annons; https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/monoblockvarmepumpar/luftvarmepump-015365/
Tacksam för synpunkter och kommentarer från en fullständig novis på luftvärmepumpar.
Tja, du får kompressorn och bägge fläktarna inne i huset. Dessutom i ett minimalt paket (=mindre ljudisolering). Jag tror inte att det är en bra idé helt enkelt, oaktat ev effektivitetsproblem vilket du också får pga mindre luftmängd på "utsidan".
Jag tittare på den där men bestämde mig sedan för att köra en splitmodell (också Jula, SC-24??). Den funkar jättebra och man hör inte utedelen alls inomhus (gjutet fundament en halvmeter från huset).
Jag tittare på den där men bestämde mig sedan för att köra en splitmodell (också Jula, SC-24??). Den funkar jättebra och man hör inte utedelen alls inomhus (gjutet fundament en halvmeter från huset).
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
tommib skrev:
Tja, du får kompressorn och bägge fläktarna inne i huset. Dessutom i ett minimalt paket (=mindre ljudisolering). Jag tror inte att det är en bra idé helt enkelt, oaktat ev effektivitetsproblem vilket du också får pga mindre luftmängd på "utsidan".
Jag tittare på den där men bestämde mig sedan för att köra en splitmodell (också Jula, SC-24??). Den funkar jättebra och man hör inte utedelen alls inomhus (gjutet fundament en halvmeter från huset).
Tack! Då får det nog bli en lösning med ute- och innerdel. Kändes lite för bra för att vara sant. Och det är nog som de säger; man får det man betalar för.S stugfar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
