Värmepumpar
Dan77: [citat] Tillskott tänds när den producerar till elementen om jag minns rätt. Man kan aldrig spara sig ur ett underhåll. Sitter sanolikt två filter, ett på kalla och ett på varma sidan som jag gör rent varje år. Kollar även att alla kulventiler fungerar, luftar systemen. Kollar trycket, mängd vätska i expansionskärlet.
BjörnbärsBjörn: Hej! Generellt sett så vill alla bergvärmepumpsproducenter att man ska vända sig till deras återförsäljare - som i sin tur vill sälja värmepump + installation. Har hjälp av hantverkare vid renovering av huset som säger att de kan installera ny värmepump - men vill att jag köper bergvärmepumpen. Det går idag att köpa värmepumpar från ex.vis Bygghemma - så det ska nog gå. Har ett
kaxigamyran: Hej, har tänkt elda mycket i vår kamin. Vad jag har förstått så kan det bli problem med golvvärmen. Kamin är på nedanvåningen och en öppen planlösning. Har en Nibe F750 frånluft. Tänk såhär: Jag eldar på eftermiddagen när jag kommer hem, värmen stiger blir säg 24 grader i rummet. Pumpen tror att det är tillräckligt varmt och golvvärmen slås av. Detta leder till att det blir
Matteandersen: Hörde med min farbror, dem hade ändå en del kondensvatten och rådgav mig att leda bort det på något sätt i alla fall. Så känns mest rätt att göra det ordentligt då, gräva upp tillräckligt djup och dra det bort till stuprör/dagvattenbrunn. Hur räcker det att gräva 60-70cm och lägga det där. Hur nära huset kan man ligga, eller vill man dra rören lite längre ut från huset? :D
IngaGrönaFingrar: Vi kör [citat] kör den i vanligt driftläge med kompressorn bortkopplad från pumpen!
StrigErik: Har en F750 kopplad till golvvärme i isolerad betongplatta. Byggår 2019. Funderar på om man kan minska elkostnaden genom att byta till timdebitering samt förskjuta elförbrukning från dag till natt genom att använda betongplattan som värmebuffert. Det finns ju en schemaläggningsfunktion i styrsysteet. Tankar, erfarenheter, förslag ??
Mr.Pink: Fick offert på en IVT Premiumline HQ C8 nu. 98 papp efter ROT. De skulle få in några i november, annars är det uppåt 9 månaders leveranstid sa han. Vår från 2000 går ju fint men riktigt tungt om den viker in hovarna mitt under vintern med de elpriser som är nu… Så funderar faktiskt på att slå till och försöka få en av de som kommer i november. Nån som har ett hum om hur mycket
Josth: Scrollkompressorer finns väl inte i några LLVP? Alla jag vet har rotationskompressorer.
Marlin11: [citat] Kan ju hoppas att det kommer komma som mjukvaruuppdatering i framtiden då :) sen hur stor skillnad det skulle göra är jag väl lite tveksam till.
Henriq99: När jag ska bläddra mellan kanalerna så får jag ibland upp detta (se bild) och kan inte bläddra vidare. Ibland jag bläddra igenom alla kanaler och ibland till 2 och detta dyker upp igen i displayen [bild] [bild]
ASMMA: [citat] Nej den har vi bytt ut för ett par tre år sen. Det här ljudet kommer mer utifrån från rör eller behållare
Nol: We have for 5 years a Zibro SC3231 airco / heating with a quick connector which we have to take away and install it at an other place. Is it possible to disconnect the quick connector and take it away or should I have to do something first ?
mrsnhp: Vanliga vatten- och värmeledningar skulle jag inte vara så rädd för att isolera själv, men bergvärmens köldbärare är ibland minusgradig på vägen ut. Kondensen fryser på de ställen där isoleringen är död, och isoleringen är död för att kondensen fryser. Därför tänker jag att man kanske måste göra lite extra rätt :) [citat]
Anonymiserad 182623: [citat] Ja, självklart behöver jag timmdebitering. Tänker lika bra att förbereda sig nu. jag tänker att det krävs en kontaktor och nån puck, sen in i home assistant. men värmepumpen är bra dimensionerad. Men ponera att jag får in en 300l varmvattenberedare som jag värme när elen kosta 20 öre och på dagtid kostar det 400 öre. Det borde väl vara bra och hjälpa till. vad tycker vp
Andy_44: [citat] Blev det en Nibe F110? Funderar själv på en men flera skriver att de är väldigt högljuda…. Erfarenhet?
Screew: [citat] Då är det nog bäst att dra in rören och göra klart så långt det går.
blork: [citat] Jag lyckades tillslut skruva på locket och fortfarande ha den på. (y) Risken finns ju att det händer igen men då vet jag var jag ska kolla iaf! Tackar alla för den snabba hjälpen.
Fredriklonnborg: Kommer ju inget kondensvatten från innedelen när du kör värme.
Renoverasjälv: Bra att veta, får locka bort och se vad som låter helt enkelt [citat]
Hemmagrejjarn: Hej, håller på och optimerar allt jag kan här hemma inför vinterns befarade elpriser. Har installerat Ngenic på vår thermia villa 75 från 2003 för att styra värmen bättre (och billigare). Ngenic styr dock inte produktionen av tappvarmvattnet och jag undrar om någon vet om man kan hitta något sätt att göra detta på? Mer produktion när elpriset är lägre och mindre när det är
Dea_34: [citat] :D fast det är faktiskt inte så illa. 20500 kWh per år och då är ca 7000 av dom varmvatten och hushållsel. I de 13500 för värme ingår dessutom ett 25 kvm varmgarage, iofs väldigt välisolerat, med direktverkande el. Men när frikyla ändå ska in och elpriserna är som dom är får man ju göra vad man kan.
Hållis 13: Lysande. Har skickat frågan till Ngeneric om deras pryl spelar med vår panna.
Nikoletta Nikolaidou: [citat] Hej!! Det var ett tag sen men jag undrar om du installerat värmepumpen och om du kan skicka någon bild med rördragning och var rören går till. Tack på förhand!! Nikoletta
SågspånPappspikEternit: [citat] Då är min ödmjuka åsikt att du bör beställa den luft/vattenvärmepumpen det första du gör efter morgonkaffet på måndag! (Men kanske välja ett annat fabrikat enligt inlägg ovan.)
Anonymiserad 137805: det finns inget incitament från politikerna att minska bränsle eller elkostnader då de hivar in grönjävligt med skatter och moms på detta vilket de måste ha för att kompensera alla kostnader under covid. Dessutom visar de sig solidariska mot Tyskland genom att svenska elkonsumenter subventionerar tysk elimport. Följ pengarna som de säger...
Nikoletta Nikolaidou: Hej!! Finns någon som har en liknande som kan berätta var de olika rör går till??? Gärna med en ritning. Detta är en aquamax som har en autotherm som utedel. Vatten mellan inne och ute delen. [bild] [bild]
Dan77: Nya information, Värmer huset även om jag ställt potentiometer på pumpen på 0. Ställdonet till växelventilen går nu. Pumpen slår inte ifrån pga hög returtemperatur. Pumpen agerar som det vore vinter, trots att givaren ger korrekta värden. Någon bör väl ha något tips? Nu verkar s [citat]