Hej!
Pga höga radonvärden från byggnadsmaterial har vi i samband med tillträdet till vårt radhus nu i augusti låtit installera FTX-ventilation. Jag har förstått att detta ska vara ett bra sätt att i möjligaste mån spara på uppvärmningskostnaderna i valet av ventilationslösning. Min fråga gäller nu dock om värmekurvan bör justeras för att ta tillvara på denna energibesparande effekt, eller om vår luft-/vattenvärmepump sköter detta själv? Pumpen är en Nibe, modell oklar, installation runt -12.
Jag är helt ny inför detta och frågan kanske är galet basic, men vill inte missa de fördelar som jag ev kan ta tillvara på. För kännedom har vi också en luft/luftpump som komplement (av för mig okänd anledning).
Om kurvan behöver justeras - vem hör jag då av mig till? Pillar jag lite själv på chans med dubblerad elräkning som eventuellt resultat? :P tacksam för förklaring som om jag vore fem år gammal!

Hej! Det borde gå bra att sänka värmekurvan ett steg eftersom värmesystemet nu bara behöver täcka en liten del av ventilationsförlusterna. Har du manualen till er värmepump?

Tack för svar, Josth!
Jag har manualen, men då sänker jag alltså värmekurvan ”ett steg” själv mha den? Gällande det du skrev om ventilationsförlusterna av värme så bör jag nog förtydliga att huset tidigare ventilerats med självdrag fram till att tidigare ägare satte in energifönster -20 och ventilationen gick ned till noll, därefter började radonet ansamlas. Men värmekurvan då kanske redan är anpassad för ett hus mer eller mindre utan ventilation? Bör jag fortfarande sänka kurvan då?
Tack igen, för ditt svar!

Ok, ja då kan ju situationen vara annorlunda om ventilationen var i princip noll innan FTX. Ni får helt enkelt prova er fram hur det känns i huset och om det är lika varmt vid +5° som vid -10°. Det är ju aldrig skadligt att ha en aningen för låg kurva mer än att det blir lite svalt i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.