4 674 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Bergvärme eller luft vatten?
Hej,
har idag en Elpanna som ska bytas ut.
28.500kw/år
Enplanshus 150m2 från 1982
Vill gärna byta så fort hösten kommer för att undvika stora elräkningar.
två alternativ:
Luft vatten (leverans första veckan i sep, vilket är plus)
IVT Air-x 409
147.000kr inkl allt.
Ungefärlig förbrukning 6600/år
Bergvärme (leverans slutet nov)
Thermia Calibra Eco 8 400V
163.000kr inkl allt. (Dock krävs mer arbete av migTex ta upp marksten och sedan återställa. Samt godkännande från höger och vänster)
Ungefärlig årsförbrukning 6150kw/år.
fördel/nackdel?
Vilket ska man gå på och VARFÖR?
Bergvärme är schysst såklart, men det är värt mkt att få luft vatten installerat i sep.
har idag en Elpanna som ska bytas ut.
28.500kw/år
Enplanshus 150m2 från 1982
Vill gärna byta så fort hösten kommer för att undvika stora elräkningar.
två alternativ:
Luft vatten (leverans första veckan i sep, vilket är plus)
IVT Air-x 409
147.000kr inkl allt.
Ungefärlig förbrukning 6600/år
Bergvärme (leverans slutet nov)
Thermia Calibra Eco 8 400V
163.000kr inkl allt. (Dock krävs mer arbete av migTex ta upp marksten och sedan återställa. Samt godkännande från höger och vänster)
Ungefärlig årsförbrukning 6150kw/år.
fördel/nackdel?
Vilket ska man gå på och VARFÖR?
Bergvärme är schysst såklart, men det är värt mkt att få luft vatten installerat i sep.
Den prisskillnaden hade jag också tagit bergvärme.
För 4 år sen installerade jag luft/vatten för 100 inkl installation. (Mitsubishi)
Har du någonstans avsides att ha utedelen som du inte behöver gå förbi den regelbundet?? Om inte föreslår jag att du väntar. Min brölar jävligt hårt och mycket vatten produceras som blir stora mängder is.
För 4 år sen installerade jag luft/vatten för 100 inkl installation. (Mitsubishi)
Har du någonstans avsides att ha utedelen som du inte behöver gå förbi den regelbundet?? Om inte föreslår jag att du väntar. Min brölar jävligt hårt och mycket vatten produceras som blir stora mängder is.
Jag har Takavvattningen bredvid där utedel skall stå, de kopplar ett rör från utedel till avvattningen.U Underline skrev:Den prisskillnaden hade jag också tagit bergvärme.
Klicka här för att svara