9 819 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Ersätta Nibe Fighter 310P
Jag bor i SE4. Enligt manualen ska man få köra 10 på värmekurva och sedan har jag satt -5 på förskjutning.J Josth skrev:På vinterhalvåret kan man ställa alla rumstermostater på max och justera in värmekurvan och förskjutningen så det blir lagom varmt i det kallaste rummet oavsett det är +5° eller -15° ute. Kör själv med kurva 7 förskjutning -1 så det behöver inte alls vara som det står i manualen.
Svårt att säga något om besparingen med en F730 utan att ha en aning om var i landet huset står.
Om jag då vill sänka mer, är det bättre att sänka kurvan och höja termostater eller höja termostater och låta kurvan vara?
Alltid bäst att köra med termostaterna helt öppna i rum som inte får övertemperatur av andra orsaker som t.ex. solinstrålning eller kamin. 310P har shunt så det är inte problem att använda termostaterna till skillnad mot andra värmepumpar som har växelventil men man bör alltid sträva efter så låg värmekurva som möjligt.
Om du har förskjutit kurvan -5 så är nog kurvan för hög. Sätt förskjutningen på 0 och sänk kurvan när det blir viner.F Fideliox skrev:
Kurvan ska göra att det är lika varmt inne oavsett det är +5° eller -15° ute. Om det då alltid blir t.ex. +18° inne får man höja förskjutningen t.ex. 3 steg så det alltid blir +21° inne som de flesta vill ha.
J Josth skrev:
J Josth skrev:Alltid bäst att köra med termostaterna helt öppna i rum som inte får övertemperatur av andra orsaker som t.ex. solinstrålning eller kamin. 310P har shunt så det är inte problem att använda termostaterna till skillnad mot andra värmepumpar som har växelventil men man bör alltid sträva efter så låg värmekurva som möjligt.
Ja okej, och det blir såklart krångligare då om man har vissa termostater kallare. Vi vill ju dock gärna ha det kyligare i sovrum så gott det går.
Så
I sovrummen går det bra att använda termostaterna om man tycker det är för varmt där. Denna vinter som kommer tänker jag dock sänka förskjutningen så det blir minst ett par grader svalare i hela huset för att spara på el.
Klicka här för att svara