Om du har så lite tillskott på gamla pumpen så borde du ligga nära 100% effekttäckning redan nu. En ny pump har lite bättre verkningsgrad och kommer att lasta hålet ner, men om den gamla pumpen funkat som den ska blir det ingen jättestor skillnad - kylprocessen är i princip densamma med samma verkningsgrad.

Energiuttaget ur borrhålet beror, som sagt var, på hur mycket energi huset behöver. Om den energin produceras av en inverterpump som ger 9kW eller en on/off som ger 9kW spelar ingen roll. Det blir samma belastning på hålet.

Fick min gamla IVT C8 utbytt i måndags mot en GEO 612. Kostade drygt 100k så du borde kunna komma ner i pris.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
T tommpi skrev:
Fick min gamla IVT C8 utbytt i måndags mot en GEO 612. Kostade drygt 100k så du borde kunna komma ner i pris.
Ja, det är lite det jag tror också!
Kunde inte skicka PM till dig, men vilken firma anlitade du?

S saltet skrev:
[bild]
’Då är detta expansionskärlet för Brine vätska ?
Ta detta med en nypa salt men vem f-an har klamrat kabeln man ser i bakgrunden? Det var extremt oproffsigt utfört men samtidigt lite kul :)

K KjellTimell skrev:
Ja, det är lite det jag tror också!
Kunde inte skicka PM till dig, men vilken firma anlitade du?
Efter att tagit in 4 offerter så landade jag på Team Wåhlin i Vallentuna. Snabba, seriösa, kort leveranstid och bästa pris. Vilken kombo :) Installationen gick väldigt smidigt, 6 tim tog det inkl demontering och bortforsling av den gamla pumpen. Har inget att klaga på.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
T tommpi skrev:
Efter att tagit in 4 offerter så landade jag på Team Wåhlin i Vallentuna. Snabba, seriösa, kort leveranstid och bästa pris. Vilken kombo :) Installationen gick väldigt smidigt, 6 tim tog det inkl demontering och bortforsling av den gamla pumpen. Har inget att klaga på.
Har mailat dom tidigare idag, ska bli intressant o se. Hade dom pump/pumpar på lager eller beställde du för länge sen?
Nån bild på hur installationen vart? Intressant o se som referens hur fint jobbet blir. :)

Fått en annan offert på 110K, leverans i september.

K KjellTimell skrev:
Har mailat dom tidigare idag, ska bli intressant o se. Hade dom pump/pumpar på lager eller beställde du för länge sen?
Nån bild på hur installationen vart? Intressant o se som referens hur fint jobbet blir. :)

Jag beställde för 3-4 veckor sen och fick leverans veckan. Det verkade som de hade en stor leverans på väg in som jag kunde haka på. Så här i efterhand tror jag att jag hade lite tur. Installatören sa att de kommer höja priserna med 10% i juli så beställ så snart du kan.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:

Dock så kan IVT inte få fram IP modulen pga komponentbristen. Den kopplar ihop appen och inomhusgivaren med pumpen. Men man registrerar sig på IVTs hemsida och så skickar dem den så snart den kommit in.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Nu har jag beställt en GEO 612C med prel. installation i Augusti, efter semestrarna.
113.790kr efter ROT installerad och klar - inkl. trådlös rumsgivare och shuntmodul för värmekrets #2.

Blev nog dyrare än vad du fick ge Tommpi, låter det som - Men priserna verkar ha gått upp lite och mer lär dom gå upp framöver också.

K
Och där började maskin larma på LP igen, skillnaden denna gången är att larmet är tillbaka 30-60 sekunder efter kvittering förut kunde den gå månader. KB pumpen går, filtret rent och brine i systemet.

Glad att jag för 1 månad sen lade beställningen, nu bara hoppas att dom håller tidplanen..

15K skulle byte av exp. Ventil, torkfilter, nya gas etc. Gå på.. tror även maskin lider av gasbrist. Efter att kyltrknikern var här förra våren, så har det slutat flasha i synglaset helt, inte ens första minuterna. Hoppas maskin kommer innan kylan, så slipper man betala dyrt för en reparation för en maskin som ändå skall ersättas.

K KjellTimell skrev:
Och där började maskin larma på LP igen, skillnaden denna gången är att larmet är tillbaka 30-60 sekunder efter kvittering förut kunde den gå månader. KB pumpen går, filtret rent och brine i systemet.

Glad att jag för 1 månad sen lade beställningen, nu bara hoppas att dom håller tidplanen..

15K skulle byte av exp. Ventil, torkfilter, nya gas etc. Gå på.. tror även maskin lider av gasbrist. Efter att kyltrknikern var här förra våren, så har det slutat flasha i synglaset helt, inte ens första minuterna. Hoppas maskin kommer innan kylan, så slipper man betala dyrt för en reparation för en maskin som ändå skall ersättas.
Hur blev det med installationen av din BVP? Fått installerat/flyttat datum? Ändrades pris något?

Jag har fått orderbekräftelse på en Geo 612C för leverans Q1 -23.
Det var vad man tidigast kunde lova. Mitt pris är 130.000 inkl ROT med rätt bökig in o uttransport.

K KjellTimell skrev:
Skall beställa ny utbytes-VP men kan inte bestämma mig om jag ska ha en ON/OFF eller en inverter.
Inverterförslaget blir 35.000kr dyrare.
Invertern har SCOP 55 [bild] på 4,4 medan HE C9 har SCOP 55 [bild] på 3,2
Om vi utgår från att vinterns elpriser är det nya normala med sina 3kr. Hur lång tid tar det egentligen att räkna hem GEO'n på bara SCOP skillnaderna?

KB-in brukar vara runt 2 [bild] mot slutet av vintern, så hålet borde klara GEO'n också, då den sannolikt inte kommer gå på max särskilt ofta.
Antar att GEON då kommer orka värma huset utan elspets bättre än HE'n/nuvarande som storknar lite vid -5?

VP jag har nu är en HT+C9. Den har gått cirka 3200h/år och tillskottet har under livslängden varit 1% av drifttimmarna. Vissa vintrar några få, men som denna vinter nästan 100h.
Det jag tänker med GEO'n är att jag kan få 100% täckning och slipa eltillskott vid -5 [bild] eller kallare.
100h x 3-6kw = 3-600kWh x 3kr = 900-1800kr/år.

Har en 200L arbetstank kopplad mot nuvarande pump, så förutsättningarna för on/off finns där redan. Men även en inverter kan dra fördelar av tank vad jag läser mig till.
HE C9 är i princip samma maskin som finns idag, fast med lite snålare cirkpumpar.

HE för 86.500kr och Geon för 121.500kr installerat & klart, efter ROT.
Har landat i någon av dessa, eftersom "min" installatör råkar ha ett par av varje på lager då han beställde på spekulation i Oktober.
Med tanke på VP-bristen där ute, så tänkte jag inte gambla på att få en ny VP innan nästa vintern genom att titta på NIBE som jag egentligen varit insnöad på.
Hej KjellTimell

Lite sent svar men såg tråden just nu

Sedan 2007 har jag en IVT X15 varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver stöd från en elpatron för att värma mitt hus hela året.

Att den inte behöver stöd av en elpatron innebär mindre huvudsäkringar (minskade från 25A till 16 A) som ger en lägre abonnemangsavgift. Dessutom ingen effekttopp för värmen när det är som kallast, eventuella effektavgifter för uppvärmning blir därmed lägre.

Genom investeringen i varvtalsstyrd bergvärme minskade jag elbehovet i huset från ca 42 600 kWh (snittvärde för de 6 åren före bergvärmen) och till 16 319 kWh året efter installationen. Sedan bergvärmeinstallationen har jag ytterligare minskat elbehovet genom byte av vitvaror och byte till LED-lampor.

Den varvtalsstyrd bergvärmepumpen har ett effektbehov mellan ca 1 kW till ca 5,5 kW (vid drygt 30 minusgrader). Den går vinterhalvåret i princip hela tiden. 2020 använde jag 6744 kWh till uppvärmning och varmvatten, 2021 använde jag 8410 kWh. Det är ungefär den variationen mellan åren, och det är jag nöjd med.

Kan inte av informationen gällande IVT GEO 612 C, se hur (när) elpatronen arbetar. D.v.s. hur mycket effekt kan GEO 612 C leverera utan att behöva stöd från elpatronen. Den IVT X15 har klarat att leverera drygt 13 kW utan tillskott från elpatron.

Att inte behöva stöd från elpatron för uppvärmning är viktigt för att hålla nere effektuttaget vid stark kyla.

K
Q qvrk skrev:
Hur blev det med installationen av din BVP? Fått installerat/flyttat datum? Ändrades pris något?
Inte fått installerat och installationsdatumet har inte justerats.
Dom ringde i måndags och meddelade att pumpen anlänt deras lager och vi bokade in nästa vecka för installation.

Priset kvarstår, 114K (om jag inte minns fel.) utbytt & klart inkl. shuntmodul och trådlös rumsgivare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.