985 läst ·
3 svar
985 läst
3 svar
Varmvatten med värmepump samt extern beredare
Hej
Flyttade till hus för snart exakt två år sen och har minst sagt bristande kunskap gällande värmepumpen och den har fått stå och göra sitt.
Elpriserna har givetvis inte undgått någon och efter lite grävande så inser jag att värmepumpen (Nibe Fighter 1235) har varmvattenbehållare. Det finns även en Metro Therm varmvattenberedare installerad vilken jag trodde var enda behållaren men så verkar inte vara fallet. Jag antar att familjen som bodde här innan installerade denna för att inte få slut på varmvatten.
Nu är vi dock bara två personer i hushållet så jag funderar på om vi skulle klara oss på bara värmepumpen. Jag ser ingen benämning synlig på varmvattenberedaren men det ligger ett energidokument som motsvarar det jag hittar på denna.
Varmvattenberedare Metro Therm Modul 200 E 1112021003 (bygghemma.se)
Så frågan är om man kan stänga av denna och om jag i så fall vinner något på det?
Mvh Fredrik
Flyttade till hus för snart exakt två år sen och har minst sagt bristande kunskap gällande värmepumpen och den har fått stå och göra sitt.
Elpriserna har givetvis inte undgått någon och efter lite grävande så inser jag att värmepumpen (Nibe Fighter 1235) har varmvattenbehållare. Det finns även en Metro Therm varmvattenberedare installerad vilken jag trodde var enda behållaren men så verkar inte vara fallet. Jag antar att familjen som bodde här innan installerade denna för att inte få slut på varmvatten.
Nu är vi dock bara två personer i hushållet så jag funderar på om vi skulle klara oss på bara värmepumpen. Jag ser ingen benämning synlig på varmvattenberedaren men det ligger ett energidokument som motsvarar det jag hittar på denna.
Varmvattenberedare Metro Therm Modul 200 E 1112021003 (bygghemma.se)
Så frågan är om man kan stänga av denna och om jag i så fall vinner något på det?
Mvh Fredrik
Bästa svaret
Den är förmodligen då seriekopplad efter värmepumpen för att kunna få väldigt mycket varmvatten vid behov. Stänger du bara av den blir det kallt i kranen och över tid risk för legionella-tillväxt. Anlita en rörmokare för att koppla bort den om ni inte vill kunna använda den mer. Annars kolla gärna upp anoden om det är en emalj-modell E.
Misstänkte att så kunde vara fallet, det känns ju rimligt. Din sista mening förstår jag inte alls. Kan du utveckla?J Josth skrev:Den är förmodligen då seriekopplad efter värmepumpen för att kunna få väldigt mycket varmvatten vid behov. Stänger du bara av den blir det kallt i kranen och över tid risk för legionella-tillväxt. Anlita en rörmokare för att koppla bort den om ni inte vill kunna använda den mer. Annars kolla gärna upp anoden om det är en emalj-modell E.
Klicka här för att svara
