Hej,
Bosch/IVT av den här generationen har ofta 2 eller 3 externingångar som via styren kan ställas till olika saker, t. ex. blockera kompressor, elpatron eller värmebehov mm. Så det bör vara hyfsat enkelt att få till en elprisstyrning på egen hand med någon flerkanals Smart Switch som kan sluta de externa ingångarna, som i sin tur styrs av ex. Home assistant eller liknande.

H Hyperspam skrev:
Hej,
Bosch/IVT av den här generationen har ofta 2 eller 3 externingångar som via styren kan ställas till olika saker, t. ex. blockera kompressor, elpatron eller värmebehov mm. Så det bör vara hyfsat enkelt att få till en elprisstyrning på egen hand med någon flerkanals Smart Switch som kan sluta de externa ingångarna, som i sin tur styrs av ex. Home assistant eller liknande.
Det har löst sig (tror jag) för mig. Tänkte jag skulle kollat om Bosch uppdaterat Smartgrid-funktionen något sedan jag använde den senast. Men istället så hade den slutat funka. Ringde dem för några veckor sedan och frågade om det eftersom jag betalat för den (199kr/år?). Då sa de att de slutat använda den och istället erbjuder kunder i min situation ett Ngenic-paket, gratis :p. De sa själva att det finns andra som kan sådan mjukvara bättre än dem. Så iaf tillfälligt fokuserar de på det dem e bra på, värmepumpar.

Återstår att installera det bara.

4 4väggarochtak skrev:
Det har löst sig (tror jag) för mig. Tänkte jag skulle kollat om Bosch uppdaterat Smartgrid-funktionen något sedan jag använde den senast. Men istället så hade den slutat funka. Ringde dem för några veckor sedan och frågade om det eftersom jag betalat för den (199kr/år?). Då sa de att de slutat använda den och istället erbjuder kunder i min situation ett Ngenic-paket, gratis :p. De sa själva att det finns andra som kan sådan mjukvara bättre än dem. Så iaf tillfälligt fokuserar de på det dem e bra på, värmepumpar.

4 4väggarochtak skrev:

Ursäkta om jag kapar tråden. Bosch har alltså lagt ner Smartgrid. Fasiken det var inget bra. Dom drog precis pengar från mitt konto för den tjänsten.
Försökte leta på deras hemsida för att ringa och prata med dom men hittade inget nummer, det är inte så att du har numret?

Tack på förhand.
Petter

G gronskog skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden. Bosch har alltså lagt ner Smartgrid. Fasiken det var inget bra. Dom drog precis pengar från mitt konto för den tjänsten.
Försökte leta på deras hemsida för att ringa och prata med dom men hittade inget nummer, det är inte så att du har numret?

Tack på förhand.
Petter
https://www.bosch-climate.se/kontakta-oss/ovriga-fragor/

Kommer du in via det numret ska det kunna lotsa dig vidare. De ska kunna ge dig ett Ngenic paket kostnadsfritt värde 5000:- (som de redan gett en hel del andra)

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
[länk]

Kommer du in via det numret ska det kunna lotsa dig vidare. De ska kunna ge dig ett Ngenic paket kostnadsfritt värde 5000:- (som de redan gett en hel del andra)
Stort tack för återkoppling och information!

/Petter

G gronskog skrev:
Stort tack för återkoppling och information!

/Petter
yes, bara ringa växeln o fråga efter konsumentsupport. Öppet 08:30-11:00 tror jag

• Gilla
gronskog
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
yes, bara ringa växeln o fråga efter konsumentsupport. Öppet 08:30-11:00 tror jag
Pratat med Bosch nu och dom har slutat med att skicka ut Ngenic till kunderna. Man har beslutat att fortsätta utveckla Smartgrid, nyligen beslutat. Dom hade ingen information när ev. uppdatering kommer.

/Petter

G gronskog skrev:
Pratat med Bosch nu och dom har slutat med att skicka ut Ngenic till kunderna. Man har beslutat att fortsätta utveckla Smartgrid, nyligen beslutat. Dom hade ingen information när ev. uppdatering kommer.

/Petter
G gronskog skrev:

/Petter
Funderar på om jag ska köpa en Ngenic istället för att vänta på en uppdatering av Smartgrid. Ni som har både använt Smartgrid och Ngenic är det värt pengarna med Ngenic?

G gronskog skrev:
Funderar på om jag ska köpa en Ngenic istället för att vänta på en uppdatering av Smartgrid. Ni som har både använt Smartgrid och Ngenic är det värt pengarna med Ngenic?
Jag använde Smartgrid bara någon månad och det den gjorde var att dra ner framledningstempen en grad när priset var högt, alltså på dagen. Vilket gjorde att det blev ganska oskönt att sitta hemma o jobba framför datorn de dagarna. Jag har inte installerat min Ngenic ännu men om jag förstått rätt tar den hänsyn till fler parametrar än Smartgrid såsom väder. Vi har några panoramafönster i söderläge och skiner solen även om det är -5 så blir det riktigt varmt av instrålningen. Men upplever att pumpen ser till utegivaren mer än innegivaren (jag har sådan) så den ändå körde på även om det var varmare än inställd temp.

G gronskog skrev:

/Petter
Jag pratade med dem för ca 2v sedan och fick då en Ngenic. Småpratade lite och det framgick att de tyckte de var väldigt bra på värmepumpar men att det fanns andra som var bättre på programmering, men de kanske har tagit beslut sedan dess på att göra ett "krafttag". Känns ju som att det finns väldigt stor potential för extratillbehör, med de här elpriserna iaf.

G gronskog skrev:

/Petter
Nej.

Det är inte ok. Ring igen och tydliggör detta:

Du valde just den här modellen på grund av smartgridstyrningen. Det innebär att de skall leverera den nyutvecklade lösningen nu, eller en alternativ lösning. Alternativet är att återköpa pumpen.

Jag är less på företagens olika skitreklam om smarta funktioner som inte är smarta. Det här ska de lösa på ett eller annat sätt. Produkten du köpte består inte bara av den hårdvara du har på golvet. Produkten består av ett antal olika tjänster där SmartGrid är en av dom.

Det finns en stor organisation inom IVT du kan kontakta på en rad olika nivåer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.