tommib
tommib: Bokade servicetekniker för ett tag sedan och nu har han varit här. Domen blev skit i varmvattenberedaren. En halvdags jobb att ta isär och spola rent men inget behöver bytas. Tyvärr hade de inte tid förän i oktober, det är många nu som ser över sina värmepumpar i för vintern...
4 svar · 6,3k läst
·
H
Henkepen: [citat] Jag har kollat lite på ngenic. Jag tolkar det som att den matar BVP med ett temperaturvärde som triggar BVP att tro att nu är det varmt ut, och det stänger då av pumpen. sedan läser den av ärvärdet från ingivaren och försöker matcha satt värde på innetemp. Det som stör mig är att produkten slutar fungera när internetanslutningen bryts. och de har någon egen form av
8 svar · 3,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Poängen med lagen är att den reglerar hur energin kan säljas och köpas i ett lågtempsystem med brine. Som synes i en illustration så tänker de sig att samla värme i allt från vattendrag till tunnelbana och traditionella bergvärme hål. Allt som behövs är ett nät av plastledningar.
3 svar · 890 läst
L
LucaTonii: [citat] Tack så hemsk mycket för ditt svar. Det var det jag var ute efter.
11 svar · 2,1k läst
J
Jonaswe36: [citat] Har tagit bort plåt-sidor för att kontrollera div slangar och jag kan se att de ser ut som rost på en slang. Känner dock ingen "sprit-doft", så säkert bara kondens..
22 svar · 3,0k läst
·
T
Thomas': [citat] Har du öppnat handboken? Hittade det direkt. Det står på sida 69 Läs den först, där kan du lära mycket.
8 svar · 5,6k läst
·
N
nra: [citat] Trevlig! Imponerande! Jag tittade kort på principerna för beräkning av luftflöden för ungefär ett år sedan och det såg någorlunda förståeligt ut. Jag fick fönstren med luftventiler, det är min plan för att få luftintaget. Jag har plats för två 200mm rör i taket. Så jag antar att det borde täcka om jag behöver lägga till mer intag. Åtminstone för nu var detta det
20 svar · 3,8k läst
·
J
Josth: Hej! Beredaren kan hålla väldigt många år om det är rätt material i den i förhållande till vattenkvaliteten och det borde i så fall avslöjats gott och väl inom 20 år. Så kör på.
1 svar · 1,0k läst
N
nmeden: Vad var slutsatsen. Om man kan använda båda, är Easyserv eller husdata "bäst"?
34 svar · 7,8k läst
·
J
Josth: Har nästan likadant med mina gamla värmepumpar. En teori jag har är att värmepumpar är konstruerade för att sitta i ett äldre eller ganska dåligt isolerat hus som kräver att värmen är högt uppskruvat(?) Sätter man samma värmepump i ett modernt välisolerat nordiskt hus blir det helt enkelt varmare än tänkt.
7 svar · 1,8k läst
·
mangebest
mangebest: jag har bytt kompressorfötter och isolerat och satt dämpande fötter mot golvet i omgångar. Ffa de nya kompressorfötterna. tror det är 3:e generationen var riktigt bra. Det blev rätt bra nu i våras med ljudet och därför tänkte jag dra igång den igen. Bytte därför expansionskärlet. upp till 40 veckors väntetid för ny pump:(
44 svar · 7,7k läst
·
Demolisten
Demolisten: Jag har en 10 år gammal IVT greenline. Tänkte försöka lära mig lite mer om den så jag kanske kan serva den själv. Varför är expansionskärlet proppfullt? Vad gör de tre kranarna under kärlet (de tredje saknar ratt, allt detta täck av täckande frigolit) De två med röda kranar verkar fylla på vatten när man vrider. Filtret, sitter det på bild 2, vid avstängningskranen? Mvh och
0 svar · 858 läst
K
Keeefan: [citat] Toppen, då vet jag vad som blir bäst! Tack igen!:beer:
6 svar · 2,0k läst
·
A
Anonymiserad 137805: [citat] Problemet är att flvp bara har rummets volym att återvinna värme medans lvvp har hela världens dito. Men ett modernt välisolerat hus med golvvärme och mycket bivärme så blir det inga problem med flvp samt att man bibehåller den nödvändiga ventilationen
3 svar · 877 läst
J
Anonymiserad 137805: [citat] Ja det kan du göra
19 svar · 22,3k läst
D
deppan: Hej! Rekommenderar att du läser igenom installationsmanualen som finns här: https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Installationsmanual-RX35-50-65.pdf Sammanfattningsvis så kan pumpen förses med utegivare och det går att ställa in huruvida pumpen agerar efter utegivaren med värmekurva eller efter innegivaren som enkel hustermostat. Men låt oss anta att du kör med innegivaren.
1 svar · 2,7k läst
R
Ray Ray: Hej! Jag är urdålig på detta ämne och vill ha lite inputs från er mer kunniga. Vi har en CTC EcoZenith i360 med en EcoAir 600M från CTC. Jättenöjd med systemet - men nu när elpriset förväntas rusa så tänkte jag stödelda i kaminer och kakelugnar.Jag funderade på att sätta ner temperaturen på 16-17 grader och elda istället. Min fundering är; Hur ställer jag in värmepumpen så
0 svar · 2,4k läst
BenjiVilla
BenjiVilla: [citat] Tack PurreP, jag försöker precis med det :) har du några tips på modeller och vad dessa kan tänkas kosta?
6 svar · 1,7k läst
M
mangeroffe: [citat] Tack, jo ibland måste man skriva för att slutföra tanken. Sedan är jag så klart lite ödmjuk då detta inte är mitt specialområde så tänkte höra med er som vet mer Angående avstängning av pump, har du några idéer på hur man gör det på bästa sätt? Mvh Magnus
2 svar · 781 läst
G
Gillar att bygga: IVT/Bosch marknadsförde förra året GEO 500 serien av bergvärmepumpsr som "Tranås nya supermodell". Motsvarande Bosch modell heter Compress 7000 i LW. Jag var dum nog att beställa en sådan i 12 kW utförande sent förra året och fick den levererad under 2022. Den är nu driftsatt och jag har smärtsamt upptäckt hur otroligt rudimentär dess mjukvara är som saknar basala inställningar
0 svar · 1,4k läst
J
Josth: Ja om kondensavloppsslangen inte går tillsammans i rörpaketet så behöver man inte tänka på fallet.
2 svar · 1,2k läst
B
burton: Hej har en Nibe 1125 med extern vvb som bara producerar varmvatten nu på sommaren. Satte en extra tempgivare här om dagen för att få lite koll. Vi start 44, presostat (A) stopp. Värmer vattnet varannan timme ungefär men i mitten av kurvan vet jag inte vad den hålllit på med. Bör jag ha större spann på start och stopp för att få färre starter och lite längre gångtid. Hur ser era
0 svar · 831 läst
·
J
Josth: Ok, det borde betyda att husets bruttoförbrukning innan någon form av värmepump kan motsvara runt 25000 kWh per år. Då finns det absolut ett case för bergvärme att räkna på, särskilt med dagens el-priser.
3 svar · 710 läst
M
-MaH-: [citat] Självklart är det så.
7 svar · 3,1k läst
·
J
Josth: [citat] Skåne har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT enligt statistiken på mellan -10° ner till -15° beroende på var i Skåne vi pratar om. Det blir dock sällan fullt så kallt och bara ett fåtal dygn men värmesystemet i huset bör klara DVUT med hyfsade prestanda. Det kan kortvarigt bli ännu kallare än DVUT. Nu har vi haft ett antal ganska milda vintrar men plötsligt kan vi får
27 svar · 5,5k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Ja, beroende på kollektorlängd, hastighet, mottryck växlare eller storlek på cirkulationspump så är 75-110W normalt.
7 svar · 1,3k läst
J
Josth: Man gräva ner kulvertar med vattenburen värme och varm-/kallvatten om det inte är så långt mellan stugorna. Bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump passar. Vissa bygger ett garage med en panncentral.
5 svar · 1,3k läst
F
Fixarpappa: Hej, Det blev bra men känner nog att jordvärmen behöver bytas mot borrade hål för att få ut det mesta. har en en vedpanna kopplad så kanske blir att nyttja den i vinter
39 svar · 9,7k läst
·
J
Jessica Eriksson: [citat] Ok men kommer det inte värme från elementen? Alltså om jag stänger dem i kök vardagsrum ex när vi eldar så borde väl uppvärming minska?
2 svar · 728 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.