2 459 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Installation LLVP, placering och förberedelser
Efter många års vägran har jag insett att det är dags att krypa till korset och installera en hårfö… jag menar luft-luftvärmepump. Har direktverkande el och rätt stort hus.
Letade runt lite och hittade en lokal auktoriserad firma som faktiskt kan både leverera och installera en Panasonic CS-HZ25XKE till hyggligt pris.
Nu börjar funderingarna på exakt vad jag ska förbereda för installation.
1: Jag har trähus så jag tänkte ställa utedelen på markstativ. Jag begriper att jag behöver förbereda underlaget med plattor eller liknande, men min undran gäller den exakta placeringen: hur flexibel kan montören vara i ”sidled”? Jag har en altan rakt utanför den punkt jag tänkte sätta innedelen. Kan man enkelt dra rören 50-150cm i sidled?
2: Är det dumt att be installatören hänga upp utedelen på fasaden istället, så kan jag i lugn och ro ordna med markstativ senare?
3: Optimal ”estetisk” placering av utedelen hade faktiskt varit runt ett hörn, men då krävs ca 5 m dragning i sidled. Dum idé? Kan man isf låta kondensvattnet komma ut närmare innedelen, så man inte behöver ha 5 m med fall?
4: Någon som provat såna där fjäderdämpare till utedelen? Värt pengarna även om man ställt den på stativ?
Letade runt lite och hittade en lokal auktoriserad firma som faktiskt kan både leverera och installera en Panasonic CS-HZ25XKE till hyggligt pris.
Nu börjar funderingarna på exakt vad jag ska förbereda för installation.
1: Jag har trähus så jag tänkte ställa utedelen på markstativ. Jag begriper att jag behöver förbereda underlaget med plattor eller liknande, men min undran gäller den exakta placeringen: hur flexibel kan montören vara i ”sidled”? Jag har en altan rakt utanför den punkt jag tänkte sätta innedelen. Kan man enkelt dra rören 50-150cm i sidled?
2: Är det dumt att be installatören hänga upp utedelen på fasaden istället, så kan jag i lugn och ro ordna med markstativ senare?
3: Optimal ”estetisk” placering av utedelen hade faktiskt varit runt ett hörn, men då krävs ca 5 m dragning i sidled. Dum idé? Kan man isf låta kondensvattnet komma ut närmare innedelen, så man inte behöver ha 5 m med fall?
4: Någon som provat såna där fjäderdämpare till utedelen? Värt pengarna även om man ställt den på stativ?
1. Någon meter i sidled går säkert bra. Brukar ingå upp till 5 m rörpaket i standardinstallation. Om det blir längre tillkommer det.
2. Fasadfäste med fjäderdämpare har jag hört fungerar bra men man kan undvika att sätta utedelen alldeles utanför sovrumsfönster.
3. Kondensvattenslangen kan dras som man tycker bara det är fall nerför. Annars behövs en kondensvattenpump.
4. Stålfjäderdämpare är bra och hållbara.
Om huset är väldigt stort kanske det behövs två aggregat. Eller ett med dubbla innerdelar?
2. Fasadfäste med fjäderdämpare har jag hört fungerar bra men man kan undvika att sätta utedelen alldeles utanför sovrumsfönster.
3. Kondensvattenslangen kan dras som man tycker bara det är fall nerför. Annars behövs en kondensvattenpump.
Om huset är väldigt stort kanske det behövs två aggregat. Eller ett med dubbla innerdelar?
Tack för snabbt svar!J Josth skrev:1. Någon meter i sidled går säkert bra. Brukar ingå upp till 5 m rörpaket i standardinstallation. Om det blir längre tillkommer det.
Kondensvattenpump kanske hade varit något / behövs, någon med erfarenhet?
Tänkte börja med en LLVP och vid behov sätta upp en till. Fått för mig att vinsten med dubbla innedelar till en utedel är rätt marginell, allt sammantaget. Eller såhär, det är nästan lika dyrt som 2 separata. huset är 180m2 1,5 plans, men bra och öppen planlösning så jag hoppas kunna värma åtminstone halva huset hyfsat med den nya hårtorken.
Kondensvattenpumparna låter en del just när de tömmer men det är sällan. Bra att de finns om rörpaketet inte kan dras med fall neråt.
Jo, precis. En bra duo-modell kostar nästan som två vanliga. Har man plats för två utedelar rekommenderar de flesta att man satsar på det. Har själv ett aggregat nere och ett annat på övervåningen i 1,5-plans hus på 169 kvm och tycker de fungerar bra tillsammans. Har man bara ett på bottenvåningen blir det lite svalare och ojämnare värme på övervåningen.
Jo, precis. En bra duo-modell kostar nästan som två vanliga. Har man plats för två utedelar rekommenderar de flesta att man satsar på det. Har själv ett aggregat nere och ett annat på övervåningen i 1,5-plans hus på 169 kvm och tycker de fungerar bra tillsammans. Har man bara ett på bottenvåningen blir det lite svalare och ojämnare värme på övervåningen.
Redigerat:
I mitt fall ”har jag plats”, men det går ju inte att komma ifrån att utedelarna ser för j-vliga ut och två är fulare än en… Å andra sidan blev det nu en ensam till att börja med. Det är både dyrt och svårt att få tag på maskiner och installatörer som kan smälla upp grejerna.J Josth skrev:En bra duo-modell kostar nästan som två vanliga. Har man plats får två utedelar rekommenderar de flesta att man satsar på det. Har själv ett aggregat nere och ett annat på övervåningen i 1,5-plans hus på 169 kvm och tycker de fungerar bra tillsammans. Har man bara ett på bottenvåningen blir det lite svalare och ojämnare värme på övervåningen.
Winter is coming…
Det är två som gäller för den husstorleken och maximal besparing. Ner till en viss utomhustemperatur bör den nedre pumpen klara hela huset men vid en viss temperatur behövs två för att slippa en enda kWh med direktelsradiatorer.C Carlf81 skrev:Tack för snabbt svar!
Tänkte börja med en LLVP och vid behov sätta upp en till. Fått för mig att vinsten med dubbla innedelar till en utedel är rätt marginell, allt sammantaget. Eller såhär, det är nästan lika dyrt som 2 separata. huset är 180m2 1,5 plans, men bra och öppen planlösning så jag hoppas kunna värma åtminstone halva huset hyfsat med den nya hårtorken.![]()
Du bör iaf placera pump 1 med åtanke att det kommer en till annars blir det fel.
Troligtvis behöver du inte en kondensvattenpump, men markställning på trävägg är att rekommendera. Men jag har aldrig förstått varför man vill göra fler hål i väggen för en konsol heller. Blir lite jobb om man måste eller vill byta ut panelen.C Carlf81 skrev:Tack för snabbt svar!
Tänkte börja med en LLVP och vid behov sätta upp en till. Fått för mig att vinsten med dubbla innedelar till en utedel är rätt marginell, allt sammantaget. Eller såhär, det är nästan lika dyrt som 2 separata. huset är 180m2 1,5 plans, men bra och öppen planlösning så jag hoppas kunna värma åtminstone halva huset hyfsat med den nya hårtorken.![]()
Brukar vara sämre COP med två innerdelar.
Redigerat:
Tack för svar!M Martin_ skrev:
Anledningen till att jag funderar på att börja med vägghängd utedel är för att jag inte riktigt är säker på var den ska vara, och det blir lite bökigt att förbereda marken på 2 el 3 ställen.
Men om jag ber installatören hänga den på vägg, på samma höjd som ett markstativ, och ge 5-10 cm slack i rördragningen, borde inte det funka att lyfta över på markstativ senare då om jag stör mig på stomljud/vibrationer?
Det går säkert skulle bara tråkigt om rören skadas. Utedelen väger runt 34kg-38kg beroende på modell så det är hanterbart.C Carlf81 skrev:Tack för svar!
Anledningen till att jag funderar på att börja med vägghängd utedel är för att jag inte riktigt är säker på var den ska vara, och det blir lite bökigt att förbereda marken på 2 el 3 ställen.
Men om jag ber installatören hänga den på vägg, på samma höjd som ett markstativ, och ge 5-10 cm slack i rördragningen, borde inte det funka att lyfta över på markstativ senare då om jag stör mig på stomljud/vibrationer?
Får kika på hur jag förbereder underlag och ev markstativ på ett vettigt sätt. Tyvärr är det väl svårt att få en snygg installation hur man än gör, om man inte gillar stora fläktar och plastkanaler.M Martin_ skrev:
Funderar även på att helt byta tänk på placering. har möjlighet att sätta innedelen diskret på en vägg där den inte krockar med något annat, men där se. Isf kommer ca 2 m snett ovanför en soffa där vi ofta sitter och tittar på film. Dvs luftströmmen skulle blåsa rakt ned i soffan. Big no no?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Har inte kylfirma/montören varit och kikat innan eller ska dom komma och kika innan så du får full koll ?
De brukar blåsa ca 45 grader neråt men går att justera vart den blåser med fjärrkontrollen så kanske inte är ett problem med luftflödet.C Carlf81 skrev:Får kika på hur jag förbereder underlag och ev markstativ på ett vettigt sätt. Tyvärr är det väl svårt att få en snygg installation hur man än gör, om man inte gillar stora fläktar och plastkanaler.
Funderar även på att helt byta tänk på placering. har möjlighet att sätta innedelen diskret på en vägg där den inte krockar med något annat, men där se. Isf kommer ca 2 m snett ovanför en soffa där vi ofta sitter och tittar på film. Dvs luftströmmen skulle blåsa rakt ned i soffan. Big no no?
Gällande utedelen så kan du måla plastkanalen i väggens färg. Jag har tegel så jag har inte gett mig på det. En del tar av höljet på utedelen (gör den strömlös först) och spraymålar höljet med biltemas gummifärg eller plastidip som också är en gummifärg. Gummifärg kan man ta bort men som sagt, ta av höljet först.
Finns "värmepumpsskydd" / fågelholkar men ger sämre luftflöde vilket inte är bra för effektiviteten. Finns bilder på det så du får avgöra om det är något för dig.
Jag har markduk, 0-16mm grus + fogsand/hårdfog/stenmjöl (pick your poison) och sedan markplattor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden