Hej,

jag är ny ordförande i en bostadsrättsförening där vi sedan tidigare installerat bergvärme med elpatron. Nu är jag på jakt efter information om detta. Någon som kan förklara hur de fungerar. För bergvärme låter ju bra men elpatron till när de är riktigt kallt låter ju dyrt. Har alla som installerar bergvärme en elpatron också? Eller är de bara vissa som har de.

Alla har elpatron, men en del kan ha den avstängd, beror på hur det är dimensionerat.

S Sebastian Eriksson4 skrev:
Hej,

jag är ny ordförande i en bostadsrättsförening där vi sedan tidigare installerat bergvärme med elpatron. Nu är jag på jakt efter information om detta. Någon som kan förklara hur de fungerar. För bergvärme låter ju bra men elpatron till när de är riktigt kallt låter ju dyrt. Har alla som installerar bergvärme en elpatron också? Eller är de bara vissa som har de.
Hej Sebastian

Jag installerade min IVT X15 bergvärmepump 2007. Den är varvtalsstyrd och klarar hela värmebehovet utan elpatron. Den har en elpatron för legionella körning var 14 dag samt, vid nödkörning, om kompressorn skulle haverera.
https://www.energikomfort.se/ivt-kunskap/skotsel-och-tillsyn/ivt-premiumline-x11-x15/
https://www.lindskallmans.se/wp-content/uploads/2021/05/PremiumLine_X11_X15.pdf

Jag köpte huset 1994 men fick vänta till 2007 imman de första varvtalsstyrda bergvärmepumparna fanns på marknaden.

Fördelen med varvtalsstyrningen är att bergvärmepumpen anpassar sig till värmebehovet utan att behöva starta och stoppa så ofta. På vinterhalvåret går bergvärmepumpen i princip hela tiden. När jag övergick från el/ved/olja kunde jag minska husets huvudsäkring från 25 A till 16 A. Vid ca minus 30 grader utomhustemperatur behöver min pump ca 5,5 kW driveffekt, DUT är -34 grader

Man måste naturligtvis borra längre hål eftersom mera värme behövs därifrån.

Att många har valt on/off värmepumpar har varit att då blir den initiala kostnaden lägre. Man tar då de sista 5-15 % av effektbehovet från en elpatron som innebär att borrhålet och kompressorn kan väljas ”en storlek mindre”.

Redigerat:
M M.sandström skrev:
Alla har elpatron, men en del kan ha den avstängd, beror på hur det är dimensionerat.
Nja nu är det ju inte riktigt så. Ex så har ju Nibe fastighetsvärmepumpar inga inbyggda elpatroner. Dom kan ha ex oljepanna som spets. Sen finns det villavärmepumpar som kan vara utan elpatron också ex såldes Nibe 1125 utan elpatron. Kunde monteras i efterhand om man ville

Då får jag korrigera mig, dumt att inte köpa en utan elpatron, den dagen kompressorn går sönder är det dumt att stå utan alternativ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.