Hej!

Jag fortsätter titta på luft/vattenpumpen i mitt nyköpta hus och nu har jag kommit till utedelen. Som syns på bilderna står den snett då det blivit sättning i plattläggningen (förmodligen då kondensvattnet inte letts bort).

Jag vill göra om fundamentet. Spontant vill jag bara göra om plattläggningen men hur ska jag göra detta när utedelen står ovanpå, är inkopplad och är tung att flytta?

Mina frågor:
1. Är plattläggningen ett lämpligt fundament? Eller kommer sättningen ske på nytt även om jag leder bort kondensvattnet framöver?
2. Hur ska jag komma åt undersidan? Kan jag själv koppla loss och lyfta pumpen åt sidan eller behövs tekniker? Funderade på om jag bara kunde lyfta den uppåt och placera på balkar för att frigöra ytan undertill. Därefter göra om plattläggningen sänka ner pumpen. Tankar?

• Grå skåp utomhus bredvid ett hus, omgiven av löv på marken och grus under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyinstallerad värmepump bredvid en gul tegelvägg med en stege lutad mot huset och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grå elskåp utomhus bredvid tegelvägg, grus och höstlöv på marken.
    Skapa konto
B
Känns som man skulle behöva veta hur den är ansluten. Hos mig är det flexibla anslutningsslangar. Men bör även kolla elen.

Spontant borde man kunna lyfta ena sidan i taget. Den borde ju väga runt 150kg, men det kräva inte så mycket för att lyfta upp den en bit. Men man lär ju vara minst två i vilket fall.

Frågan är om det delvis satt sig pga vikten från enheten.

Jag kan tycka det är bra om man kommer upp en bit från marken (i alla fall 10cm, beror på vart man bor) för att minska risken för frys och snöproblem vintertid.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Eller så lägger man under lite tryckt trä så den står rakt igen. Plattorna måste ju inte vara raka

B BSOD skrev:
Känns som man skulle behöva veta hur den är ansluten. Hos mig är det flexibla anslutningsslangar. Men bör även kolla elen.

Spontant borde man kunna lyfta ena sidan i taget. Den borde ju väga runt 150kg, men det kräva inte så mycket för att lyfta upp den en bit. Men man lär ju vara minst två i vilket fall.

Frågan är om det delvis satt sig pga vikten från enheten.

Jag kan tycka det är bra om man kommer upp en bit från marken (i alla fall 10cm, beror på vart man bor) för att minska risken för frys och snöproblem vintertid.
rören är inkapslade i svart isolering så svårt att veta till 100% men jag gissar att de är flexibla. Jag skulle också gärna vilja få upp den några cm. Får mer utrymme till att hantera kondensvattnet då också.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Eller så lägger man under lite tryckt trä så den står rakt igen. Plattorna måste ju inte vara raka
Låter som en temporär lösning. Men man kanske kan bygga något slags fundament i tryckt trä?

H
Typ exempel där det har fuskas vid installatonen och plattorna har satt sig med tiden.

Till TS, pumpen måste bort och en betongplatta på 100 mm tjock måste gjutas och sedan ställer man pumpen på nya plattan.

Obs grus måste läggas under nya plattan först

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Typ exempel där det har fuskas vid installatonen och plattorna har satt sig med tiden.

Till TS, pumpen måste bort och en betongplatta på 100 mm tjock måste gjutas och sedan ställer man pumpen på nya plattan.

Hej! Jag anande just detta.. Skulle du säga att detta är något jag kan göra själv eller ska man ta in entreprenör? Har du någon referens till guide för utförandet av gjutna plattan?

Bästa svaret

H H-Thomasson skrev:

Pumpen måste inte bort, men man måste veta vad man gör.
Vet man hur man kan aptera en sling och montera en ställning att lyfta med så räcker det.
Lyfter väldigt lite, några mm ovanför utgångsläget.
Gräver ur med hänsyn till dränering, lägger markduk och säkerställer att det går att snickra en gjutform som går ner till tjälfritt+isolering.
Formar, isolerar och gjuter, förbereder sig på att formen kan ligga kvar i marken om man har svårt att få bort formen.
Själva gjutningen får man läsa på lite så man får till ett självjusterande/lättflutet färdigmått då pumpen är i vägen för att dra av rakt längs formen, eller helt enkelt gör formen en betongplattetjocklek nedanför färdigmått. Då kan man skjuta in betongplattor på gjutningen.

Hoppas det går bra för dig :-)
/W

• Gilla
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
R Rakeeten skrev:
Låter som en temporär lösning. Men man kanske kan bygga något slags fundament i tryckt trä?
Min pump har stått på tryckt trä i snart tio år. Jag skulle inte engagera mig i att göra fundament på befintlig pump, utan ta det nästa gång man byter.

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.