4 852 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
koppla timer på äldre värmepump.
Hur bra eller dålig ide är det?
Jag har en 11 år IVT och på den tiden tänkte man inte på att man kanske inte ville att pumpen skulle gå alla timmar på dagen, det finns mycket begränsade möjligheter att styra gången.
Ett alternativ vore ju att koppla in en timer tillsammans som kan appstyras med kontaktor, men hur blir det för pumpen om den går och så helt plötsligt bryts strömmen? När strömmen kommer tillbaka finns en form av fördröjning så att den inte startar direkt, så där borde inte vara något problem.
Jag har en 11 år IVT och på den tiden tänkte man inte på att man kanske inte ville att pumpen skulle gå alla timmar på dagen, det finns mycket begränsade möjligheter att styra gången.
Ett alternativ vore ju att koppla in en timer tillsammans som kan appstyras med kontaktor, men hur blir det för pumpen om den går och så helt plötsligt bryts strömmen? När strömmen kommer tillbaka finns en form av fördröjning så att den inte startar direkt, så där borde inte vara något problem.
Beroende på hur intelligent den är...
Risk för felkoder vid återstart som behöver återställas, ställa klockan osv.
Har du en luft vatten, så finns det även risk att det fryser i utedelen, om det är kallt...
Risk för felkoder vid återstart som behöver återställas, ställa klockan osv.
Har du en luft vatten, så finns det även risk att det fryser i utedelen, om det är kallt...
Ngenic kan vara ett alternativ. Stänger av värmepumpen genom att lura utgivaren. Går att styra på spotpris, och ska ta hänsyn till solinstrålning.
VV-produktion tror jag du kan stänga av helt via tid på dygnet genom inställningar, beroende på modell. Verkar gå på exempelvis Greenline HT plus, som verkar ha funnits åtminstone redan 2006. Se sidan 25 https://www.lindskallmans.se/wp-content/uploads/2021/05/Greenline_HT_Plus.pdf
VV-produktion tror jag du kan stänga av helt via tid på dygnet genom inställningar, beroende på modell. Verkar gå på exempelvis Greenline HT plus, som verkar ha funnits åtminstone redan 2006. Se sidan 25 https://www.lindskallmans.se/wp-content/uploads/2021/05/Greenline_HT_Plus.pdf
Det är bergvärme och den klarar ju vanliga strömavbrott utan bekymmer.P P-son83 skrev:
Tänkte man kanske kunde koppla på styrströmmen på knappen?
Det låter ju inte så dumt!B Bloomington skrev:Ngenic kan vara ett alternativ. Stänger av värmepumpen genom att lura utgivaren. Går att styra på spotpris, och ska ta hänsyn till solinstrålning.
VV-produktion tror jag du kan stänga av helt via tid på dygnet genom inställningar, beroende på modell. Verkar gå på exempelvis Greenline HT plus, som verkar ha funnits åtminstone redan 2006. Se sidan 25 [länk]
Ja jag vet att jag kan tidstyra den, men det är ju bara en gång per dygn och rätt bökigt att göra.
Redigerat:
Det du i första hand behöver säkerställa är att pumpen klara husets värmebehov om den inte går hela dygnet, dyker upp mycket såna här trådar nu då man tänker sig att kunna värma huset nattetid vid lågpris. Väldigt få pumpar är dimensionerade för detta och normalt har man till och med räknat med lite elpatron dom kallaste dagarna varje säsong. Om du går ner på 12 timmar per dag så behöver man i teorin en dubbelt så stor pump och går man ner på dom 6 timmarna det är lågt pris behöver du 4 ggr så stor pump. Det kan säkert fungera höst och framförallt vår men då kommer redan pumpen gå mindre dagtid pga högre utomstemperatur samt solinstrålning. Dvs det finns redan en naturlig viss förflyttning av högre förbrukning till nattetid. Vill man ändå styra den mer så är nog ngenic bästa lösningen för en äldre pumpJ j-o75 skrev:
Jag förstår precis hur du menar, men så länge det inte är jättekallt så är det absolut inga problem. Huset är välisolerat och håller värmen bra.L Liljeros skrev:Det du i första hand behöver säkerställa är att pumpen klara husets värmebehov om den inte går hela dygnet, dyker upp mycket såna här trådar nu då man tänker sig att kunna värma huset nattetid vid lågpris. Väldigt få pumpar är dimensionerade för detta och normalt har man till och med räknat med lite elpatron dom kallaste dagarna varje säsong. Om du går ner på 12 timmar per dag så behöver man i teorin en dubbelt så stor pump och går man ner på dom 6 timmarna det är lågt pris behöver du 4 ggr så stor pump. Det kan säkert fungera höst och framförallt vår men då kommer redan pumpen gå mindre dagtid pga högre utomstemperatur samt solinstrålning. Dvs det finns redan en naturlig viss förflyttning av högre förbrukning till nattetid. Vill man ändå styra den mer så är nog ngenic bästa lösningen för en äldre pump
Det du syftar på blir ju effekten om man ställer in stopptider genom pumpen. Jag kan bara stoppa en period per dygn och det blir ju trubbigt och måste också göras på pumpen i källaren genom en display på två rader!
Med det system jag var ute efter och det jag fått rekommenderat är ju att man kan stoppa tex 06.00-09.00 och 15.00-20.00 eller liknande då det är absolut dyrast, eller stoppa på natten och låta solcellerna driva pumpen på dagen, eller typ vad som helst. Det blir ju flexibelt på ett helt annat sätt och kombinerat med mina solceller och kanske dessutom ett batteri så skulle man ju kunna undvika dom dyraste timmarna på dygnet konstant.
Det är bergvärme, men jag antar att du syftar på luft? Det förstår jag att det inte blir så bra att brytaelectroluxaren skrev:
Nej jag skrev inte bergvärme. Ibland blir man så inne i sitt eget så man tar för givet att alla fattar vad man tänker. Däremot fattar jag inte det med bullret. Det låter ju typ knappt något alls? Störs man av det så stänger man ju bara dörren när man lägger sig. Då är ju disk, tvätt och torktumlaren betydligt värre.electroluxaren skrev:
Oavsett hur välisolerat huset är så är en normal värmepumpsinstallation dimensionerad utifrån husets värmebehov, ett välisolerat hus har mindre behov och man sätter då normalt in en mindre pump.J j-o75 skrev:Jag förstår precis hur du menar, men så länge det inte är jättekallt så är det absolut inga problem. Huset är välisolerat och håller värmen bra.
Det du syftar på blir ju effekten om man ställer in stopptider genom pumpen. Jag kan bara stoppa en period per dygn och det blir ju trubbigt och måste också göras på pumpen i källaren genom en display på två rader!
Med det system jag var ute efter och det jag fått rekommenderat är ju att man kan stoppa tex 06.00-09.00 och 15.00-20.00 eller liknande då det är absolut dyrast, eller stoppa på natten och låta solcellerna driva pumpen på dagen, eller typ vad som helst. Det blir ju flexibelt på ett helt annat sätt och kombinerat med mina solceller och kanske dessutom ett batteri så skulle man ju kunna undvika dom dyraste timmarna på dygnet konstant.
Vi kan för enkelhetens skull säga att du har en pump på 5kw, den kommer då på 24 timmar kunna leverera ca 120kwh värme (i teorin), troligtvis är det husets behov vid kanske -15grader beroende vart i landet du bor, blir det kallare får man ta till elpatron.
Om du tar bort dom 8 dyraste timmarna från produktionen (3 timmar morgon, 5 timmar kväll) kommer du endast få ut 80kwh värme. Husets behov kommer fortfarande vara 120kwh, dvs när pumpen väl är igång kommer den behöva ta till 40kwh elpatron för att få fram dom sista 40kwh. Givet att du har ett COP på 4 så måste alltså elpriset vara ca 4ggr högre när pumpen är avstängd än när den går för att det ska löna sig (vilket inte är fallet just nu, kanske 50-75% av maxpriset för dagen brukar det ligga på).
Om vi istället tar ett scenario där det är lite varmare ute så husets behov är lite lägre tex 60kwh för att hålla värmen så kommer pumpen utan problem klara att hålla värmen utan elpatron men då har vi istället scenariot att det är väsentligt mycket kallare på natten så säg att behöver är 40kwh på natten och 20kwh på dagen. Pumpen kommer då som det fungerar idag gå på max kvällstid/natten när behovet är som störst och dagtid kommer den förbruka lite mindre per timme. Dvs du har redan en effekt att det nyttjas mer ström nattetid än dagtid vilket drar ner snittpriset.
Om du lägger styrningen på detta kommer du ta bort dom timmarna där det kostar kanske 8kr/kwh och ersätta med lite mer för 6kr/kwh men då merparten av förbrukningen är under natten när elen kanske kostar 1kr/kwh så kommer det ha väldigt liten effekt, speciellt med tanke på att du har en bergvärmepump och då kanske går från en snitt dagtid på 7kr till 6kr dvs en besparing per kWh värme från 1,75kr till 1,50k dvs 25öre dagtid
Besparing på ett helt dygn blir alltså (1kr*40kwh + 7kr*20kwh)/60kwh=3kr/kwh eller om man får ner det till 6kr (1kr*40kwh+6*20kr)=2,66kr/kwh en besparing på 34öre/kwh...
Om man till detta lägger att priset varierar ofta mellan dagar och man för att få ut max kommer behöva justera gångtiderna för respektive dag så blir det än mindre lönsamt.
Som nämnt tidigare en Ngenic gör nog mer nytta då den kan göra att pumpen får en mer exakt styrning och inte gasar mer än den måste dagtid utan påverka funktionen. Jag tänker mig också att även om inte en bergvärmepump går sönder av ett strömavbrott så kan det knappast vara nyttigt att bryta strömmen ett par gånger per dag för den.
Redigerat:
Ja, den sista kommentaren var just därför jag ställde frågan från början. Jag tror inte heller att det är så jättebra att bara bryta strömmen tvärt!L Liljeros skrev:Oavsett hur välisolerat huset är så är en normal värmepumpsinstallation dimensionerad utifrån husets värmebehov, ett välisolerat hus har mindre behov och man sätter då normalt in en mindre pump.
Vi kan för enkelhetens skull säga att du har en pump på 5kw, den kommer då på 24 timmar kunna leverera ca 120kwh värme (i teorin), troligtvis är det husets behov vid kanske -15grader beroende vart i landet du bor, blir det kallare får man ta till elpatron.
Om du tar bort dom 8 dyraste timmarna från produktionen (3 timmar morgon, 5 timmar kväll) kommer du endast få ut 80kwh värme. Husets behov kommer fortfarande vara 120kwh, dvs när pumpen väl är igång kommer den behöva ta till 40kwh elpatron för att få fram dom sista 40kwh. Givet att du har ett COP på 4 så måste alltså elpriset vara ca 4ggr högre när pumpen är avstängd än när den går för att det ska löna sig (vilket inte är fallet just nu, kanske 50-75% av maxpriset för dagen brukar det ligga på).
Om vi istället tar ett scenario där det är lite varmare ute så husets behov är lite lägre tex 60kwh för att hålla värmen så kommer pumpen utan problem klara att hålla värmen utan elpatron men då har vi istället scenariot att det är väsentligt mycket kallare på natten så säg att behöver är 40kwh på natten och 20kwh på dagen. Pumpen kommer då som det fungerar idag gå på max kvällstid/natten när behovet är som störst och dagtid kommer den förbruka lite mindre per timme. Dvs du har redan en effekt att det nyttjas mer ström nattetid än dagtid vilket drar ner snittpriset.
Om du lägger styrningen på detta kommer du ta bort dom timmarna där det kostar kanske 8kr/kwh och ersätta med lite mer för 6kr/kwh men då merparten av förbrukningen är under natten när elen kanske kostar 1kr/kwh så kommer det ha väldigt liten effekt, speciellt med tanke på att du har en bergvärmepump och då kanske går från en snitt dagtid på 7kr till 6kr dvs en besparing per kWh värme från 1,75kr till 1,50k dvs 25öre dagtid
Besparing på ett helt dygn blir alltså (1kr*40kwh + 7kr*20kwh)/60kwh=3kr/kwh eller om man får ner det till 6kr (1kr*40kwh+6*20kr)=2,66kr/kwh en besparing på 34öre/kwh...
Om man till detta lägger att priset varierar ofta mellan dagar och man för att få ut max kommer behöva justera gångtiderna för respektive dag så blir det än mindre lönsamt.
Som nämnt tidigare en Ngenic gör nog mer nytta då den kan göra att pumpen får en mer exakt styrning och inte gasar mer än den måste dagtid utan påverka funktionen. Jag tänker mig också att även om inte en bergvärmepump går sönder av ett strömavbrott så kan det knappast vara nyttigt att bryta strömmen ett par gånger per dag för den.
I övrigt så är pumpen väl dimensionerad. När jag kollade på tillskottet till värme så har den gått 25 timmar på dessa 11 år, så det kan man ju inte klaga på.
Att se till att värmepumpen bara är avstängd 8 timmar per dag ser jag inga problem med. Så mycket går den ju inte ens, men nu om man har otur så kan den ju typ stå still hela natten och sen fläska igång vid 6 på morgonen då det faktiskt är som kallast på utegivaren, vilket är jättedumt. Står den still till 10.00 kanske den inte ens behöver starta alls. Hade jag haft en innegivare så hade det förmodligen blivit bättre, men det har jag inte.
I vinter tror jag tyvärr att el för en krona kwh är ett minne blott även på natten, men drömma kan man ju!
Med en Ngenic får du en innegivare, eller flera till och med om du vill. Har det själv och tycker det fungerar bra, har förvisso fjärrvärme men principen är ju densamma med att styra värmekurvan och även möjligheten att göra det när man inte är hemma. Om man sen lägger till lite smart användning av tex varmvatten sent på kvällarna så den får värma under natten så tror jag du gjort vad du kan för att hålla ner räkningen (förutsatt att du har timdebitering).J j-o75 skrev:Ja, den sista kommentaren var just därför jag ställde frågan från början. Jag tror inte heller att det är så jättebra att bara bryta strömmen tvärt!
I övrigt så är pumpen väl dimensionerad. När jag kollade på tillskottet till värme så har den gått 25 timmar på dessa 11 år, så det kan man ju inte klaga på.
Att se till att värmepumpen bara är avstängd 8 timmar per dag ser jag inga problem med. Så mycket går den ju inte ens, men nu om man har otur så kan den ju typ stå still hela natten och sen fläska igång vid 6 på morgonen då det faktiskt är som kallast på utegivaren, vilket är jättedumt. Står den still till 10.00 kanske den inte ens behöver starta alls. Hade jag haft en innegivare så hade det förmodligen blivit bättre, men det har jag inte.
I vinter tror jag tyvärr att el för en krona kwh är ett minne blott även på natten, men drömma kan man ju!
Ja, det var precis ett sånt system jag var ute efter. Ska nog faktiskt testa detta!L Liljeros skrev:Med en Ngenic får du en innegivare, eller flera till och med om du vill. Har det själv och tycker det fungerar bra, har förvisso fjärrvärme men principen är ju densamma med att styra värmekurvan och även möjligheten att göra det när man inte är hemma. Om man sen lägger till lite smart användning av tex varmvatten sent på kvällarna så den får värma under natten så tror jag du gjort vad du kan för att hålla ner räkningen (förutsatt att du har timdebitering).
Klicka här för att svara