Min värmepump kopplades från av en installatör för att tillfälligt flytta på den. För att kunna köra med elpatron under tiden, så kopplades de 2 rören som går in/ut ur värmepumpen ihop (enligt konstens alla regler).
Nu tänkte jag montera tillbaka värmepumpen själv och behöver då lossa på de 2 rören, för att sedan koppla in dem i värmepumpen igen.

Så min korta fråga är hur man får loss muttrarna (röd pil)? Är det en STOR skiftnyckel som gäller, eller kan man använda tex. en polygrip/rörtång?

• Hand i skyddshandske håller en kopparledning med en mutter som pekas ut av pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R ravve007 skrev:
Min värmepump kopplades från av en installatör för att tillfälligt flytta på den. För att kunna köra med elpatron under tiden, så kopplades de 2 rören som går in/ut ur värmepumpen ihop (enligt konstens alla regler).
Nu tänkte jag montera tillbaka värmepumpen själv och behöver då lossa på de 2 rören, för att sedan koppla in dem i värmepumpen igen.

Så min korta fråga är hur man får loss muttrarna (röd pil)? Är det en STOR skiftnyckel som gäller, eller kan man använda tex. en polygrip/rörtång?
Undvik polygrip då den rätt lätt slinter och rundar kopplingarna.
Stor skiftnyckel/fast nyckel eller rörtång skulle jag använt.
Du har stängt av alla ventlier så inget läcker ut ur rören först va ?

Blocknyckel är bäst, skiftnyckel funkar också. Även rörtång går till nöds.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
En skiftnyckel på muttern och en till på kopplingen som du håller emot med. Det behövs inte stora verktyg.

En polygrip funkar, men det misshandlar kopplingen lite, så det är inte rätt att använda den.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Polygrip brukar gå ganska bra så länge den inte är för liten och man tänker sig för när man använder den

Tack för alla snabba svar :) Får ta mig iväg och köpa en skift eller blocknyckel. Ha en fin dag :)
PS ja, jag har stängt ner ventilerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.