ylven
ylven: Jodå, det blev den. Jag har sålt huset sedan dess så jag kan inte säga exakt hur bra den fungerar. Men om jag hade gjort om det idag så hade jag nog skaffat en ackumulatortank att köra den emot. Det skulle ha blivit lite mer rördragning men nog bättre. Nu körde jag den rakt in i pannsystemet vilket gör att pannan förlorar en del av värmen som VP:n producerar.
14 svar · 10,0k läst
B
Brujan: Det var ju en bra idé att kolla redan nu på skillnaden, och ja som sagt tidigare så blåser den ju snett nedåt och har ganska bra fart. Ska kolla skillnaden. Tack för snabba svar
3 svar · 2,0k läst
M
Marlin11: [citat] Vet du eller någon annan vad själva pumpen kostar? (omöjligt att hitta på nätet) Jag har en offert på en Calibra 12 + Vent med 220m borrhål på 255k. Tycker det känns lite saftigt när jag läser om din offert. Kanske någon annan som har en rimlighetsuppfattning?
92 svar · 13,5k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: När jag tittar på listan på jämföra bergvärmepumpar vad är "viktigast"? Om man bortser från priset (som naturligtvis är en stor faktor) ska man fokusera på SCOP 55 utifrån vad man får ut och att det i kombination av förbrukning eller vilka parametrar är "viktiga" Naturligtvis även mjuka faktorer som installatör på orten osv
0 svar · 437 läst
pacman42
pacman42: Innegivare kostar 10kr (se en annan tråd om detta). Jag skulle börja där. Jag har svårt att se att Ngenic gör ett bättre resultat än det som vi diskuterat och kommit fram till i denna tråden: - https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/
2 svar · 2,8k läst
B
bo-ca: [citat] Stort tack för svar! Då vet jag lite mer om visaren.
2 svar · 1,5k läst
·
pacman42
pacman42: Lösningen finns i denna tråden: - https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/ Det vi gör är att koppla in en resistor på 1kOhm istället för temperaturmätaren GT3:2. Men läs mer i tråden...
1 svar · 937 läst
N
Nisse Hult64: Jag är förvisso glad, men bara en amatör, så ta det för vad det är: förmodligen är jordslinga bättre. Om det vore en bra lösning att pumpa grundvatten från en djupborrad brunn så gissar jag att det skulle göras oftare än vad det verkar göras idag. Om borrhålet är OK så kanske det går att stoppa ner en slangkollektor till en bergvärmepump. Det skulle vara den billigaste
6 svar · 1,9k läst
M
Martin_: [citat] Nu har jag inte lika optimalt då jag har skugga efter 15, kostnaden (har wifi innegivare så den är dyrare) är ändå insparad inom 1 år för mig. Är svårt att få en kurva som är riktigt bra oavsett temperatur ute men en innegivare löser det problemet.
4 svar · 2,7k läst
P
perka99: Återkopplar om någon annan har liknande problem, pulseringarna försvann efter byte av cirkulationspumpen
15 svar · 4,1k läst
·
K
Karriärmamman: [citat] Insåg att det jag ville göra är detsamma som att sätta varmvatten i "ekonomi-läge". Så nu har jag gjort det. För övrigt har jag ställt schema på både vatten och värme där elpatronen/tillsats inte får gå in. Gjorde det redan i våras och det gett lägre energiförbrukning. Och framför allt kan jag styra till det något billigare timmarna.
4 svar · 790 läst
L
LeaDK: Det vet jag väl...min frågan är vad är fel med den ska testa imorgon och köpa nytt termostaten ventil.Den är kall.
2 svar · 692 läst
·
S
Slippareklam: Med avstängd golvvärme används de ~2kw som 490 levererar till varmvatten. Det klarar den utan eltillskott. Med golvvärme på behövs tillskottet vilket torde vara mindre effektivt än att värma med luftpump
7 svar · 3,6k läst
E
Anonymiserad 122206: Det vågar jag inte svara på… den behöver vara uvbeständig, eller täckas med något uvbeständigt.
7 svar · 2,0k läst
·
A
AriGold: Ja det var min tanke i så fall. För som det är nu så känns det som att all värme som frånluftsvärmepumpen suger går till spillo om varmvattnet inte behöver värmas? Då kan man ju lika gärna använda den energin till värme.
2 svar · 673 läst
K
konne: [citat] När du säger tank, menar du accumulatortank då? Om jag fattat mitt systemrätt så är det en genomströmningsberedare? Sen säger skylten "VATTENVOLYM 260l" vad är det en varmvattenberedare? Har begränsad kunskap inom det här fältet men försöker lära mig eftersom... :) Var otydlig ang. expansionskärlet. Det satt på vinden men är flyttat till pannrummet då rörmokaren tyckte
3 svar · 1,8k läst
·
O
Onden: Hej. Jag blir inte riktigt klok på min bergvärmepump. Jag håller på att experimentera inför stundande vinter med tillhörande elpriser. Jag har en Nibe F1245. Jag har ställt ”grundtempen” på 17 grader. Sen olika schemaläggningar beroende på tid på dygnet mellan 15-19 grader. När jag gick och la mig igår kväll så visade det att det var 22 grader i huset på rumsgivaren. Har bara
0 svar · 987 läst
F
Freddan_77: [citat] Fick facit idag. Som du misstänker var inte fjvm inkopplad på rätt sätt. Nu är elpatronen urkopplad samt fjärrvärmen rätt. av någon obegriplig anledning hade installatören inte kopplat ihop min värmepump elmässigt med fjärrvärmefördelaren.
8 svar · 2,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Känns som om det skulle vara bättre brevid balkongen (till vänster eller höger) då det i trappen blir som en korridor som riktar luftströmmen rakt mot balkongen ?
1 svar · 1,1k läst
·
S
Strontus: Förutom lägena lyx, komfort och ekonomi i "vanliga" menyn så kan man hålla in bakåtknappen i runt 10 sekunder så dyker en service-meny upp. Där kan du gå in och ställa in temperaturerna för de olika lägena.
14 svar · 2,5k läst
T
Trrttsch: Beroende på modell kan vissa slitdelar behöva bytas någon/ några gånger under dess förväntade livslängd. Det borde stå nåt om det i manualen. Jag bytte själv lager på min gamla IVT och den blev tyst och fin igen.
8 svar · 1,1k läst
J
Josth: Ja det borde vara lämpligt eftersom ett framtida borrhål för värme kan förstöra vattenbrunnen om man har otur.
1 svar · 1,4k läst
Nancy Biäng
Nancy Biäng: [citat] Jag har en IVT Streamline C och E, står alltså inte vilken av dem manualen gäller, måste försöka sätta mig in i hur den funkar, men ja, lite grekiska är det för mig i manualen. Har försökt hitta något på själva pumpen som anger modell, men hittar inget. Vet inte heller årsmodell, men den är säkert minst 13 år, har utomhusgivare.
26 svar · 8,4k läst
·
M
-MaH-: Dessa luft/luftare har ingen värmeslinga i bottentråget på utedelen, så det riskerar att frysa på där och trycka sönder rören i förångaren. Om du bor i södra Sverige blir det nog aldrig så mycket is där, utan det hinner smälta bort varmare dagar. Så kör din AC i värmedrift, men håll koll på hur mycket is det är i botten på utedelen.
6 svar · 1,6k läst
C
Comfort Thomas: Skulle vara intressant att höra om någon ångrar sitt köp av en luftvärmepump , lite stökigt blir det och hål att åtgärda i fasaden.
23 svar · 6,3k läst
·
H
Hoos001: [citat] Precis, få in Daikins temp sensor i HA, då är det bara att bygga en liten automation i Node-Red för att kicka igång den sen.
12 svar · 3,4k läst
·
M
Martin_: [citat] De flesta lvvp jag har sett har vatten som transportmedel mellan utedel och innedel och då om man vill ha fläkt så används fläktkonvektorer. För de med med köldmedium som R32 mellan inne och utedel tror jag inte s.k. splitfunktion stöds (nu vet jag inte exakt hur nibe split fungerar). Både innerdel och utedel har ju en viss elektronik men innerdelen i sig är ex den som har
1 svar · 759 läst
B
BrunoK: Hej! Jag skulle vilja höra hur ni andra tänker angående de sjö-/bergvärme offerter vi fått. Från början var vi helt inställda på sjövärme men företaget vi pratat med föreslog bergvärme så nu har vi två offerter och massor av frågor då vi inte läst på så mycket kring bergvärme. Fler offerter ska tas in och vi ska naturligtvis prata även med firman men det brukar bli ett
0 svar · 857 läst
·
B
Boan: Hej någon som vet om IVT490 har ingång för någon form av ”extern frånkoppling”?
0 svar · 421 läst
B
Boan: Hej någon som vet om IVT490 har ingång för någon form av ”extern frånkoppling”?
0 svar · 444 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.