21 468 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Komplettera med luft/luft värmepump
Sommar = kyla från LLVP när det behövs och 310P gör enbart varmvatten. Vår/höst = 310P gör varmvatten plus (lite) värme. Vinter = Värme från en eller båda LLVP och 310P värmer rum med stängda dörrar samt varmvatten. Bara att sätta ner termostaterna i rummen som istället värms av LLVP (310P har shunt inte växelventil).A anen skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Förstår inte skillnaden mellan att ställa ned termostater vs termostater ställs på tex 21 gr och stänger av framledning när det är 21 gr eller varmare ?J Josth skrev:Sommar = kyla från LLVP när det behövs och 310P gör enbart varmvatten. Vår/höst = 310P gör varmvatten plus (lite) värme. Vinter = Värme från en eller båda LLVP och 310P värmer rum med stängda dörrar samt varmvatten. Bara att sätta ner termostaterna i rummen som istället värms av LLVP (310P har shunt inte växelventil).
Har själv golvvärme i 15 cm betongplatta där varje slinga / rum har sin termostat .
Ställer man ner termostaten I ett rum, så blir bara det rummet kallare. Ställer man ner framledningen blir alla rum kallare.Tomture61 skrev:
En vp ska ju jobba med så låg framtemp som möjligt, så i första hand ska mannju jobba med framtempen, i andra hand (t.ex. vid överdimensionerade radiatorer, eller rum som aldrig används) jobba med termostaten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Inget bra svar på min fråga .B BSOD skrev:Ställer man ner termostaten I ett rum, så blir bara det rummet kallare. Ställer man ner framledningen blir alla rum kallare.
En vp ska ju jobba med så låg framtemp som möjligt, så i första hand ska mannju jobba med framtempen, i andra hand (t.ex. vid överdimensionerade radiatorer, eller rum som aldrig används) jobba med termostaten.
Infon du kommer med är för min del mycket välkänd .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Så gör jag. Värmer till 25 grader på natten då elen är billig. Styr även FLV så att den är varm på morgonen och därmed ger stödvärme under dagen.A anen skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Funkar tyvärr ej för mig att ställa termostater till rum som ej nås av LLVP på så låg temp .J Josth skrev:
Rum som ej nås av LLVP är sovrum för mina ungdomar , de vill ej ha 15 i sitt rum .
Rum i mitt hus har tilluft från utsidan av huset + har stängda dörrar .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
