5 307 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Luftvärmepump kör bara korta stunder
Hej!
Jag har nyligen blivit med radhus där det finns två separata luftvärmepumpar, en på övervåning och en på nedervåning.
Den på nedervåningen blåser liksom på heltid, varierar temperaturen på luften helt rimligt.
Den på övervåningen blåser på som fan när man startar den med fjärren, sen blåser den typ 3 minuter varpå den slutar tvärt. Sedan kan det dröja ett par timmar innan den startar igen och för en ny kort intensiv utblåsning. Det tycks inte spela någon roll vart jag lägger fjärrkontrollen (sitter termostaten i den eller har jag bara inbillat mig det..?). Jag har den inställd på ”heat” och fullt tryck på fläkten enl rekommendationer.
Modellen heter Zibro SC 1332.
Är det någon som har tips på vad det kan vara? Läst igenom manualen utan framgång.
Tack!
Jag har nyligen blivit med radhus där det finns två separata luftvärmepumpar, en på övervåning och en på nedervåning.
Den på nedervåningen blåser liksom på heltid, varierar temperaturen på luften helt rimligt.
Den på övervåningen blåser på som fan när man startar den med fjärren, sen blåser den typ 3 minuter varpå den slutar tvärt. Sedan kan det dröja ett par timmar innan den startar igen och för en ny kort intensiv utblåsning. Det tycks inte spela någon roll vart jag lägger fjärrkontrollen (sitter termostaten i den eller har jag bara inbillat mig det..?). Jag har den inställd på ”heat” och fullt tryck på fläkten enl rekommendationer.
Är det någon som har tips på vad det kan vara? Läst igenom manualen utan framgång.
Tack!
Termostaten sitter i pumpen, inte fjärren.C Calle Bohlin skrev:Hej!
Tack!
Om du sätter den på max värme, lägger den ändå av , eller kör den på då?
Kommer det varmluft ur den över huvud taget?
Hur varmt är det i rummet? om inställd temp är uppnådd, så kan den bryta beroende på modell. .
Är det samma modell på den på nedervåningen?
Tyvärr. De krävs Certifiering för att få jobba med det. Och även om man som förr fick, så är det inget för en lekman.C Calle Bohlin skrev:
För att strö lite mer salt, detta verkar vara en av de absolut billigaste värmepumpar som någonsin sålts. Såg gamla priser på Jula för runt 4000:-. Så man får nog utgå ifrån att om det är köldmediebrist, eller annat fel. Så är detta inget man kan rekommendera att lägga pengar på. Servicekostnaden kommer snabbt överstiga värdet som ny. Och den lär ha några år på nacken. Dessutom rätt klen. Den går "bara" ner till -15 grader och max 3,2KW. Vilket är hälften mot en genomsnittspump idag, som dessutom har hög verkningsgrad längre ner i temp.
Så med det sagt, om det inte visar sig vara något enkelt inställningsfel, så bör du nog överväga ett byte.
Testade min på kontoret, en Panasonic. Om jag har varmt i rummet på den, och drar ner termostaten lågt. Så tog det en halv minut, så går fläkten er på min, men pumpen är igång, och spjällen öppna. mao den stänger ju inte av sig, men den går på sparlåga när inget värmebehov finns, så man knappt märker av det. Får hålla handen framför för att känna att fläkten snurrar. Jag vill minnas att min hemma gör så också
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
M mojjen skrev:Termostaten sitter i pumpen, inte fjärren.
Om du sätter den på max värme, lägger den ändå av , eller kör den på då?
Kommer det varmluft ur den över huvud taget?
Hur varmt är det i rummet? om inställd temp är uppnådd, så kan den bryta beroende på modell. .
Är det samma modell på den på nedervåningen?
Det kommer rikligt med varmluft, jag får prova att dra upp den på högre värme och se. Möjligtvis att det är varmare uppe i hörnet där den sitter, men det känns inte så spontant.
Det är en annan sort på nedervåningen.
Tack för hjälpen!
När jag ställer den på 30 grader så lägger den av, men den värmer ändå på 20-23 grader. Kan det vara nåt med termostaten som bråkar?M mojjen skrev:Testade min på kontoret, en Panasonic. Om jag har varmt i rummet på den, och drar ner termostaten lågt. Så tog det en halv minut, så går fläkten er på min, men pumpen är igång, och spjällen öppna. mao den stänger ju inte av sig, men den går på sparlåga när inget värmebehov finns, så man knappt märker av det. Får hålla handen framför för att känna att fläkten snurrar. Jag vill minnas att min hemma gör så också
nej då är jag nog mer inne på köldmediebrist, så den inte orkar trycka upp temperaturen. På högsta läget tror jag inte ens den använder termostaten, utan kör fullt. Men jag gissar bara, detta är utanför mitt kunskapsområde.C Calle Bohlin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden