Finns det någon lösning för att göra Mitsubishi hero smartare som inte kräver abonnemang. Jag tänker mig något som gör en eller flera av följande
- att värmepumpen kan styras från mobilen
- använder sensor för att inomhusklimatet ska bli jämnare
- använder prediktion och sensor för att värma mindre när ingen är i rummet

Jag har hittat Sensibo Air, men efter att ha läst recensioner har jag förstått att de flesta funktionaliteter kräver ett abonnemang.

Sittställning
K köpthusvadnu skrev:
Finns det någon lösning för att göra Mitsubishi hero smartare som inte kräver abonnemang. Jag tänker mig något som gör en eller flera av följande
- att värmepumpen kan styras från mobilen
- använder sensor för att inomhusklimatet ska bli jämnare
- använder prediktion och sensor för att värma mindre när ingen är i rummet

Jag har hittat Sensibo Air, men efter att ha läst recensioner har jag förstått att de flesta funktionaliteter kräver ett abonnemang.

Kanske inte uppfyller alla krav men denna kan du ställa in att göra lite vad som beroende på, para ihop det med deras temp sensors så har du mer funktioner.
https://nedis.se/en-us/product/smar...ange-5-m-38-khz-usb-powered-android-ios-black

Hero har stöd för MelCloud WI-FI styrning, kräver inget abonnemang förutom att man får betala för modulen som måste installeras. Detta gör så att du kan styra från mobilen, sätta temp, starta stoppa osv.

Mer avancerade upplägg där nästan bara fantasin sätter stopp kan man göra med hjälp av Home Assistant https://www.home-assistant.io/ som har stöd för att lägga till MELCloud. Detta är dock ingen "färdig" lösning utan kräver att man själv sitter och pillar. Så det kan vara ganska tungt att komma igång om man inte pillat med det tidigare.

Som ett exempel styr jag min Hero emot en extern temperaturgivare i sovrummet, som på sommaren startar AC om det blir för varmt på natten när man sover.

? *** skrev:
Hero har stöd för MelCloud WI-FI styrning, kräver inget abonnemang förutom att man får betala för modulen som måste installeras. Detta gör så att du kan styra från mobilen, sätta temp, starta stoppa osv.

Mer avancerade upplägg där nästan bara fantasin sätter stopp kan man göra med hjälp av Home Assistant [länk] som har stöd för att lägga till MELCloud. Detta är dock ingen "färdig" lösning utan kräver att man själv sitter och pillar. Så det kan vara ganska tungt att komma igång om man inte pillat med det tidigare.

Som ett exempel styr jag min Hero emot en extern temperaturgivare i sovrummet, som på sommaren startar AC om det blir för varmt på natten när man sover.
Tack! Det var till stor hjälp. Det visade sig att jag har wifimodulen. Efter att ha provat MELCloud så vill jag hellre använda fjärrkontrollen :). Jag har haft home assistant tidigare men det var för mycket krångel för mig. Jag tror att jag kommer att använda fjärrkontrollen till nästa år när jag kan byta till tibber och förhoppningsvis kan använda deras apps integration mot Mitsubishi.

? *** skrev:

Mer avancerade upplägg där nästan bara fantasin sätter stopp kan man göra med hjälp av Home Assistant [länk] som har stöd för att lägga till MELCloud. Detta är dock ingen "färdig" lösning utan kräver att man själv sitter och pillar. Så det kan vara ganska tungt att komma igång om man inte pillat med det tidigare.

wifi modulen på LN HERO 2.0 sitter monterad från fabrik och inget som kostar extra.
Extra kostnad ska eventuellt vara för att para ihop den med router och mobilen men det brukar kunden göra själv.

Finns det funktionalitet i HERO 2.0 för att styra mot elpris? Eller får man lösa det genom schemaläggning eller manuellt? Eller genom tredjeparts kontroll?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.