2 374 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Lämplig värmepump för vattenburet värmesystem i småhus + intilliggande attefallshus?
Jag och min sambo håller på med en totalrenovering av vårt 95m² lilla hus i Mälardalen. Utöver renoveringen bygger vi ett attefallshus intill bostadshuset, med en gjuten altan emellan. I altanen samt grunden för attefallshuset har vi gjutit in vattenburen golvvärme och vi planerar att lägga sådan även i bostadshuset. Hittills har vi värmt upp huset med en enkel luft/luftvärmepump (huset har varit 80m² fram till nyss), men nu blir det betydligt större yta att värma upp.
Primärt är det bostadshuset och attefallshuset som ska hållas varma. Altanen kommer vi har möjlighet att värma upp om vi någon gång får för oss att glasa in den. Jag har läst på om alternativen vi har och kommit fram till följande:
Frånluftsvärmepump
Förhållandevis innefektiv och risken är att mängden energi i luften som ventileras ut ur vårt lilla hus är för liten för att värmepumpen ska kunna värma upp allt, som jag förstått det.
Bergvärmepump
Dyrast installation. Är det därför de rekommenderas för hushåll med större energibehov? En fördel vi har annars är att huset är placerat mer eller mindre direkt på berg. Stora delar av tomten har synlig berghäll, så man behöver inte fundera över hur långt man behöver borra för att nå fram. Att kunna hämta kyla från backen är också tilltalande, men vi kommer till det.
Luft/vattenvärmepump
Alternativet som det lutar mest åt just nu. Just nu ser den dock ut att vara vansinnigt dyr (nästan lika dyr som bergvärme?).
Förutom uppvärmningen har vi ett behov av kyla under sommaren. Tanken var att komplettera med en luft/luft-värmepump för bostadshuset och en för attefallshuset, men kan vi få kyla från samma system som värmer upp vore det förstås toppen.
Vi har gjort av med cirka 10 000-12 000 kWh/år med 80m² bostadshus, luft/luftvärmepump och undermåliga fönster. Hur energibehovet kommer ändras är jag osäker på. Vi kommer som sagt ha mer boarea, vattenburet värmesystem, tilläggsisolering och nya fönster och dörrar runtom.
Hittills har vi inte haft någon mekanisk ventilation, då vinden i stort sett blåst genom fönstren ändå. Efter renoveringen antar jag att vi bör göra något åt ventilationen och det lutar åt ett FTX-system.
Om någon orkar läsa detta och kan komma med lite input avseende uppvärmingen/nedkylningen vore jag oerhört tacksam.
Primärt är det bostadshuset och attefallshuset som ska hållas varma. Altanen kommer vi har möjlighet att värma upp om vi någon gång får för oss att glasa in den. Jag har läst på om alternativen vi har och kommit fram till följande:
Frånluftsvärmepump
Förhållandevis innefektiv och risken är att mängden energi i luften som ventileras ut ur vårt lilla hus är för liten för att värmepumpen ska kunna värma upp allt, som jag förstått det.
Bergvärmepump
Dyrast installation. Är det därför de rekommenderas för hushåll med större energibehov? En fördel vi har annars är att huset är placerat mer eller mindre direkt på berg. Stora delar av tomten har synlig berghäll, så man behöver inte fundera över hur långt man behöver borra för att nå fram. Att kunna hämta kyla från backen är också tilltalande, men vi kommer till det.
Luft/vattenvärmepump
Alternativet som det lutar mest åt just nu. Just nu ser den dock ut att vara vansinnigt dyr (nästan lika dyr som bergvärme?).
Förutom uppvärmningen har vi ett behov av kyla under sommaren. Tanken var att komplettera med en luft/luft-värmepump för bostadshuset och en för attefallshuset, men kan vi få kyla från samma system som värmer upp vore det förstås toppen.
Vi har gjort av med cirka 10 000-12 000 kWh/år med 80m² bostadshus, luft/luftvärmepump och undermåliga fönster. Hur energibehovet kommer ändras är jag osäker på. Vi kommer som sagt ha mer boarea, vattenburet värmesystem, tilläggsisolering och nya fönster och dörrar runtom.
Hittills har vi inte haft någon mekanisk ventilation, då vinden i stort sett blåst genom fönstren ändå. Efter renoveringen antar jag att vi bör göra något åt ventilationen och det lutar åt ett FTX-system.
Om någon orkar läsa detta och kan komma med lite input avseende uppvärmingen/nedkylningen vore jag oerhört tacksam.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Kommuner brukar ha energiexpert rådgivare. Den person vi pratade med var mycket duktig. Vilket system, kostnadseffektiv bäst, inköp osv. Boka ett möte med dem för att få veta vilket system som är bäst för er och ert hus. De är oberoende, dock tror jag inte att de rekommenderar ett visst märke.I Ian Shirping skrev:Jag och min sambo håller på med en totalrenovering av vårt 95m² lilla hus i Mälardalen. Utöver renoveringen bygger vi ett attefallshus intill bostadshuset, med en gjuten altan emellan. I altanen samt grunden för attefallshuset har vi gjutit in vattenburen golvvärme och vi planerar att lägga sådan även i bostadshuset. Hittills har vi värmt upp huset med en enkel luft/luftvärmepump (huset har varit 80m² fram till nyss), men nu blir det betydligt större yta att värma upp.
Frånluftsvärmepump
Bergvärmepump
Luft/vattenvärmepump
Själv valde vi vattenburen golvvärme, solceller och bergvärme.
Tack för tipset! Jag ringde vår hemkommun och de har tyvärr ingen sådan rådgivare.H HEM2121 skrev:Kommuner brukar ha energiexpert rådgivare. Den person vi pratade med var mycket duktig. Vilket system, kostnadseffektiv bäst, inköp osv. Boka ett möte med dem för att få veta vilket system som är bäst för er och ert hus. De är oberoende, dock tror jag inte att de rekommenderar ett visst märke.
Själv valde vi vattenburen golvvärme, solceller och bergvärme.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det ser ut att bli en sådan lösning. Vi kommer troligen satsa på en Mitsubishi SWM80 eller möjligen en WM50 LVVP och jag blev tipsad om att det finns dedikerade AC-aggregat som kostar något mindre än LLVP, typ Kaisai.D Danne213 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara