12 987 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
CTC gsi 12 driftinfo
Jag har skaffat modbustillbehöret till min så har genom det fått en ganska mycket större förståelse för hur pumpen fungerar. Jag tror fortfarande att du har för litet värmebehöv för pumpen just nu vilket gör att den går bara korta stunder. Det du skulle kunna göra är att ändra värde på "Start vid gradminut". Default tror jag den var satt på -60 vilket gör att det kommer blir rätt täta start och stopp. Jag har satt min på -240 vilket gör att den startar betydligt färre gånger. Dock gör ju det även i alla fall i mitt fall att man får lite större temperatursvängningar då den är avstängd längre tid och sedan kör i kapp. Men med tanke på att du hade golvvärme så borde det hålla tempen lite bättre då du får mer värme lagrat.
Sen så skulle jag definitivt rekommendera att du justerar in systemet ordentligt om du inte gjort det. I inlägg #4 nämner du att du behöver ha termostaterna på övervåning lågt för att inte få för varmt. Det ska du aldrig behöva med ett väl injusterat system med golvvärme på undervåningen. Temperaturen som värmepumen ger ut ska vara inställt så att du får bra temperatur på övervåningen med radiatorer med termostaterna fullt öppna och sjunten till golvvärmen får sedan sänka temperaturen till golvvärmesystemet så de inte får för varmt. Det kan annars vara problemet att du har stängt med termostater så värmen är satt för högt i pumpen och därmed inte kan försvinna för alla termostater är stängda vilket gör att den startar och stoppar mycket.
Sen så skulle jag definitivt rekommendera att du justerar in systemet ordentligt om du inte gjort det. I inlägg #4 nämner du att du behöver ha termostaterna på övervåning lågt för att inte få för varmt. Det ska du aldrig behöva med ett väl injusterat system med golvvärme på undervåningen. Temperaturen som värmepumen ger ut ska vara inställt så att du får bra temperatur på övervåningen med radiatorer med termostaterna fullt öppna och sjunten till golvvärmen får sedan sänka temperaturen till golvvärmesystemet så de inte får för varmt. Det kan annars vara problemet att du har stängt med termostater så värmen är satt för högt i pumpen och därmed inte kan försvinna för alla termostater är stängda vilket gör att den startar och stoppar mycket.
J Jensa86 skrev:Jag har skaffat modbustillbehöret till min så har genom det fått en ganska mycket större förståelse för hur pumpen fungerar. Jag tror fortfarande att du har för litet värmebehöv för pumpen just nu vilket gör att den går bara korta stunder. Det du skulle kunna göra är att ändra värde på "Start vid gradminut". Default tror jag den var satt på -60 vilket gör att det kommer blir rätt täta start och stopp. Jag har satt min på -240 vilket gör att den startar betydligt färre gånger. Dock gör ju det även i alla fall i mitt fall att man får lite större temperatursvängningar då den är avstängd längre tid och sedan kör i kapp. Men med tanke på att du hade golvvärme så borde det hålla tempen lite bättre då du får mer värme lagrat.
Tack för svar!
Jag har kommit så långt att de är reglerat så alla termostater kan vara fullt öppna i hela huset utan att vi ska behöva svettas ihjäl
Ang för litet värmebehov: vi har kommit så långt i renoveringen att de nu bara är 20kvm som inte är uppvärmt. (Har alltså 180kvm uppvärmd yta).
Man måste väl ändå kunna justera kapaciteten då på pumpen? Så att den inte utnyttjar sina fulla kapacitet? De skulle såklart förklara varför den går jämnare vid kallare temperaturer.
Däremot tänker jag att in/returen (kan inte de fackmannamässiga orden där) på radiatorerna skiljer Max 2grader? Returen borde ju skilja 5-7 grader eller mer? De borde ju oxå påverka de du säger att den inte ”gör av med” tillräcklig energi?
Husets värmebehov är mindre ön värmepumpen minsta effekt, maxa gradminutrarna så blir det längre mellanrum mellan topparna. När det blir kallt ute, eller om du höjer innevörmen skall du se att det planar ut sig. Jag har samma problem GSi16.R R88 skrev:Nämen sisådär 2 år och driftkurvan är oförändrad här..
Dock har en intressant sak uppkommit! när de är + grader ser driftkurvan ut som nedan.
men såfort de blir minusgrader går den exakt som önskat jämt och fint!
Kan de vara en ledtråd till vad som är fel? Någon i denna gamla tråd som orkar engagera sig i mig igen ️♂️
R R88 skrev:Tack för svar!
Jag har kommit så långt att de är reglerat så alla termostater kan vara fullt öppna i hela huset utan att vi ska behöva svettas ihjäl
Ang för litet värmebehov: vi har kommit så långt i renoveringen att de nu bara är 20kvm som inte är uppvärmt. (Har alltså 180kvm uppvärmd yta).
Man måste väl ändå kunna justera kapaciteten då på pumpen? Så att den inte utnyttjar sina fulla kapacitet? De skulle såklart förklara varför den går jämnare vid kallare temperaturer.
Däremot tänker jag att in/returen (kan inte de fackmannamässiga orden där) på radiatorerna skiljer Max 2grader? Returen borde ju skilja 5-7 grader eller mer? De borde ju oxå påverka de du säger att den inte ”gör av med” tillräcklig energi?[/QUOTEHusets
Ser precis ut som hos oss innan jag börja experimentera. Är de något mer en gradminuter du ändrat? Hur märks de i hemmet att gradminutrarna står så lågt? Jag ändrar lite i taget på gradminutrarna för att se vad som händer. Står nu på -190, STOR skillnad men absolut inte i mål. Lånat injusteringnyckel så ska försöka injustera radiatorerna i helgen..X xLnT skrev:Jag hade samma "problem" som du.. såhär såg mina kompressorkörningar ut innan:
[bild]
Efter att ha justerat en hel del värden ser det ut såhär nu:
[bild]
Du kan inte sätta (mig veterligen) kompressorn till mindre rps än 50. Jag har satt gradminuter till -360.
Bara vattenburen golvvärme på ett plan om 230kvm.
Det som stör mig är att jag tycker ”inkommande” vs returen ligger för nära i temp, en bra dag diffar de 2 grader, annars är de exakt samma. De måste ju oxå påverka kurvan? De gör ju att den inte ”gör av” med någon energi och de verkar ju egentligen vara de som är problemet? Att den inte gör av med något av sin kapacitet?
X xLnT skrev:Jag hade samma "problem" som du.. såhär såg mina kompressorkörningar ut innan:
[bild]
[bild]
Du kan inte sätta (mig veterligen) kompressorn till mindre rps än 50. Jag har satt gradminuter till -360.
Bara vattenburen golvvärme på ett plan om 230kvm.
Tolkar jag dig rätt att jag även borde justera dessa värden? De är inställda likt bilden nu. Vet inte vad rps är försöker läsa mig till de men är som är läsa japanskaX xLnT skrev:Jag hade samma "problem" som du.. såhär såg mina kompressorkörningar ut innan:
[bild]
[bild]
Bara vattenburen golvvärme på ett plan om 230kvm.[/QUOTE
RPS står för (utgår jag ifrån nu) Rounds/Rotation Per Second, och är ett värde på hur mycket kompressorn jobbar.
Om den kör 100rps som är Max, behöver den inte jobba lika länge. Så det är ju en faktor till korta intervaller.
Oklart om detta påverkar effektiviteten och SCOP värden mm. Sänker du den får du iaf längre körningar. Men blir det kallt ute så kanske den inte orkar jobba ner till 0gradminuter, det får man trimma in.
Jag har även justerat ner lutningen på värmekurvan till 25, vilket är det lägsta.
Max framledning har jag satt till 27C.
Vi har just nu en lufttemperatur inomhus som är 18,5C (FTX hjälper till att behålla mycket värme).
Återstår att se hur det blir i vinter, jag samlar statistik över alla värden så jag får en rätt bra översikt. Men just nu är det ju runt +10C hela tiden här i Skåne.
Edit: Jag har spärrat vår elpatron, så den går aldrig in, 0kWh på den mätaren hittills.
Om den kör 100rps som är Max, behöver den inte jobba lika länge. Så det är ju en faktor till korta intervaller.
Oklart om detta påverkar effektiviteten och SCOP värden mm. Sänker du den får du iaf längre körningar. Men blir det kallt ute så kanske den inte orkar jobba ner till 0gradminuter, det får man trimma in.
Jag har även justerat ner lutningen på värmekurvan till 25, vilket är det lägsta.
Max framledning har jag satt till 27C.
Vi har just nu en lufttemperatur inomhus som är 18,5C (FTX hjälper till att behålla mycket värme).
Återstår att se hur det blir i vinter, jag samlar statistik över alla värden så jag får en rätt bra översikt. Men just nu är det ju runt +10C hela tiden här i Skåne.
Edit: Jag har spärrat vår elpatron, så den går aldrig in, 0kWh på den mätaren hittills.
Att ändra MAX RPS kommer inte hjälpa något i detta fallet, den kör ändå inte så högt nu när det inte behövs så mycket värme. Ifall du vill få större skillnad på delta T så kan du prova sänka pumpen lite. Dock är det inte riktigt nu när det är så varmt ute som det är tänkt att det ska vara mycket större skillnad. Värme vill ju utjämna sig så ju större skillnad det är på tempen på vattnet (radiatorer/golv) och luften desto mer värme avges. Nu när det inte behövs lika varmt vatten för att hålla rätt temp så blir det naturligt mindre skillnad på delta T. Det kan ju dessutom vara så att tex termostaterna till golvvärmen inte tycker det behövs någon värme så de är helt stängda.
Såhär kan det tex bli för mig som kör med -240 i start vid gradminut. Men då har jag också lite för små radiatorer och dåligt med isolering/tätning nu när det varit blåsigt. Dock är det ju som du kan se mindre än en grads skillnad på högsta och lägsta temperatur. Och då styr jag ändå det lite på elpris så det skulle kunna förklaras av det med.
Såhär kan det tex bli för mig som kör med -240 i start vid gradminut. Men då har jag också lite för små radiatorer och dåligt med isolering/tätning nu när det varit blåsigt. Dock är det ju som du kan se mindre än en grads skillnad på högsta och lägsta temperatur. Och då styr jag ändå det lite på elpris så det skulle kunna förklaras av det med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänk laddpumpen så blir det större skillnad in/ut.R R88 skrev:Ser precis ut som hos oss innan jag börja experimentera. Är de något mer en gradminuter du ändrat? Hur märks de i hemmet att gradminutrarna står så lågt? Jag ändrar lite i taget på gradminutrarna för att se vad som händer. Står nu på -190, STOR skillnad men absolut inte i mål. Lånat injusteringnyckel så ska försöka injustera radiatorerna i helgen..
Det som stör mig är att jag tycker ”inkommande” vs returen ligger för nära i temp, en bra dag diffar de 2 grader, annars är de exakt samma. De måste ju oxå påverka kurvan? De gör ju att den inte ”gör av” med någon energi och de verkar ju egentligen vara de som är problemet? Att den inte gör av med något av sin kapacitet?
Klicka här för att svara