Värme allmänt
Skorsten: Låter konstigt när man har 165-180 m³/h I frånluft som håller 21-23`grader och utomhusdelen tar kanske 500 m³/h
AndersG: OK. 20% vet jag att är i minsta laget. Köpte en trave lösa hygrometrar från Clas Ohlsson, men usch vad de visade fel... Ca 20% för litet, men de gick att kalibrera. Svep in i fuktig handduk. Vänta en timme. Sedan skall de visa 100% ;)
zerre: Mina föräldrar hade samma problem i 20 år. Det dunkande i hela huset när man spolade i köket. Vid en köksrenovering så bytte de blandare och vips så var det tyst!
Stoffe_byggare: Skall köra en IVT 495 Twin,i kombination med jordvärmeslinga alt kompakt kollektor. Mvh
camli: Värdet på järnet låg på 0,53 (mg?) Och det ligger ju bara 0,03 över gränsvärdet + att vi inte i dagsläget upplever järnet som ett problem egentligen.
tiggre: bor du i stockholmsområdet kan du få min gamla elpatron från pannan innan jag hivar ut den...
Aja: Hej Vi har ett Älvsbyhus och ska till att isolera övervåningen. På gavlarna, nästan uppe vid nock, sitter två ventiler. Gissar på att dessa skall ventilera i luftspalten?! Nu är edt så att vi vill isolera ända upp till nocken och då byggs ju dessa ventiler för. Älvsbyhus har ju någon form av takplast inder pannorna...kan man i denna plast uppe vid nock "skära upp" så det blir
TN: [citat] Enligt kylkillen jag pratade med kan man inte ha 410 gas i luft/vattensystem pga materialen inte klarar temperaturskillnaderna, därför används 407 i sådana system.
skane67: Titta på de tvättmaskiner som kallas fastighetsmaskiner, dessa kör en 60a på en timme. Kostar en fem till tiotusen mer, men för en barnfamilj kan det vara lönt. Håller dessutom mycket bättre, inget konsumentskräp, och sköljer med stööre vattenmängd så barnen slipper bli allergiska av allt tvättmedel som sitter kvar.
KarlXII: Hålet är ju borrat - det måste ju gå att hysta upp kopparrören och peta i en standard plastslangsslinga. Räcker inte borrdjupet kan man komplettera med en frånluftsmodul som återvinner energin i frånluften och värmer hålet vilket ger några meter extra. Hur mycket effekt ger en energimyra?
tony_westling: Hej! Jag skulle vilja få lite tips vilken sorts ventilationssystem jag ska välja när jag ska bygga nytt och dra in fjärrvärme. Huset blir troligtvis ett 1-plans på 149 kvm. Är ett FTX-system en möjlighet? Eller hur brukar man göra? /Tony
Mangelito: Visst har pannorna helt annan verkningsgrad idag.(för att inte tala om utvecklingen på brännarna) Men fungerar den gamla, så hade jag kört så länge som möjligt med den. Jag har en gammal CTC171 från -63, och den är hur fin som helst. Den är numer utrustad med nytt expansionskärl och reglercentral. Den fungerar även som extra element =) Kör med en Bentone BEO1000 low Nox brännare.
knatte: Om man ändå måste stänga av elementet (för att greja med luftningsventilen), så kan du skruva loss kopplingarna på elementet och spola det. Jag hakade av mina element (hänger löst när man lossat kopplingarna), gick ut med dom på gården och spolade med trädgårdsslangen. Om det är ena rackarns gamla element, som det inte finns några reservdelar till, skulle jag prova att ringa en
Strisak: [citat] Det kan bli dyrt. Jag gjorde själv en tabbe som märktes förförra vintern. Det var när det rörliga priset klättrade upp på över 1:-/kwh. Det blev 2 tunga varannanmånadsbetalningar, en på knappt 10000:- och en annan på 7000:- innan priserna gick ner till mer normalt igen. Hade då 2 hus som jag sommaren innan trodde allt var färdigbundet på. Dock hade jag glömt att skicka in
kyticka: Hej Skogsv, börjar du bli less på mina frågor ??? Värmepumsforumet har jag besökt tidigare, men inte hittat det som jag letade efter :'( , på köpet blev jag rätt skrämd av den stackarn, som har svårt att får ordning på sin Ecologic :( Det verkar en hel vetenskap angående Herun och pumpen... och som jag har sett på en anan tråd är Herun historia rätt kostsam :'(, trots jag
ylven: Som exempel på vad skillnaden på ved+eldare kan betyda. Vi eldar med ved i en ved-oljekombipanna från 70-talet. Våra grannar (tillika hyresvärdar) bor bara 10 meter från oss, efter 4 år kommenterar de fortfarande att det inte ryker om vår eldning, som det har gjort av tidigare hyresgäster! Skillnaden är att vi förvarar veden inomhus, samt aldrig snåleldar. Just vid uppstart blir det
byggarewendy: ??? Hej Någon som har erfarenhet av Rördoktorn i Stockholm/Haninge vad gäller installation av bergvärme ?
lnu: [citat] Nej det kan jag nog inte (än) men jag tror mig ha sett en del torkar som ser ut att kunna kopplas till "elementrören", verkar vara samma CC mellan rören t ex.
yxis: [citat] Med tanke på priset på solceller så är det nog klart mer lönsamt att bara ha en "sol-tork-låda" och låta fläkten matas från vanlig el, men med en temperatur- eller ljussensor som styr av/på. Min åsikt är att den där produkten nästan är jämförbar med att sätta in stora fönster, och ha små ventilspringor kring fönstren, med skillnaden att den stängs av när solen inte
yxis: Ett tips är att det går ganska bra att komplettera vanliga radiatorer med enklare fläktar och få en avsevärt högre värmeavledning från dem, om du nu redan har någon radiator installerad eller liknande. Datorskroten är faktiskt en bra källa till fläktar, små smidiga 12V-drivna fläktar gör att vem som helst kan koppla in dem utan att behöva vara behörig elektriker, och de är
trbg: Finns ersättnings radiatorer maila mig så kan jag ta fram vilken sort du ska ha.. info@scanpipe.se
MathiasS: [citat] Jag har minsann för mig att det brukar vara en dålig ide att torka ut betong med golvvärme. Det går för fort helt enkelt. Iceball: Du har källartak i betong, ligger det sedan ett vanligt träbjälklag på detta (liggande 45x195 ungefär) ?
yonna: Förtydligande: enligt lag måste alla tankar besiktigas och då får man godkännandeprotokoll; har man tanken inomhus måste detta göras senast under 2005; står tanken ute (eller är nedgrävd) skall besiktningen redan ha gjorts. Gör man sig av med en tank skall kommunen meddelas med protokoll.
MathiasS: http://www.golvbranschen.se/upload/Orig%20för%20pdf%20Golvvärme%20trä.pdf I detta dokument finns en bra lista som verkligen ger svar på tal.
isbjorn: "Överskottsvärme från fjärrvärmeverk används ofta för eltillverkning", som föregånde inlägg säger är inte helt sant. Idag är det tvärt om. Man vill producera så mycket el som möljigt när elpriset är högt. Det blir allt mer intressant att kyla bort det som inte fjärrvärmekunderna vill ha antingen genom redurkylare eller kondenssvans. Detta var helt uteslutet för några år