Värme allmänt
Gummigum: Strixx, Har Du i Ditt nybyggda hus redan ventilationskanaler? I de flesta moderna hus sätts det in en frånluftsvärmepump av något slag. Vi ligger idag på ca 22 000 kwh och räknar med å komma ner på ca 12 000 kwh med vårans Comfortzone pump. Kika gärna på det märket iofs kostar den dubbelt så mkt som en vanlig frånluftsvärmepump men den ger också 5 kW inte 2 kW som alla de
knatte: Jag tror inte att det beror på någon självhävert Om man har 8m till expansionskärlet så har man troligtvis 0,8 bars (8m) övertryck i pannan för att få nivå i expansionskärlet (statiskt tryck) Sedan ger radiatorer, ledningar etc ett tryckfall som pumpen skall övervinna (dynamiskt tryck) (detta kan var mycket minde är nivån till expansionkärlet). Dvs i ett 8m eller även så ett 20m
MathiasS: Anledningen till att man vill ha fall mot hålet är att man vill minska risken för att få luftbubblor i slangen. Det kan stå luft i slangen även om vätskan är trycksatt och cirkulerande. Du vill ha högsta punkten vid pumpen i expansionskärlen för brinevätskan. Gör som borrkillen säger!
JesperS: Samma här, men vi har 25 m mellan borrhålen. Tyvärr var det grannen som fick fin-vattnet.... :( Dock har skogsägaren dock huggit skog här i våras och nu har vårt vatten klart förbättrats! En kåk uppe på en höjd har dock fått borra ny brunn, hans grävda sinade, kan pga skogsavverkningen. Vem vet... Så det kan i princip gå hur som helst, även efter man borrat .....
cat_stevens: Vad tror ni om en sån här sak? http://www.lohberger.com/hh/produkte/prospekte/download/varioline.pdf En vattenmantlad vedspis/panna som man kan få med pelletsmodul. Funderar på följande lösning -Solfångare -Acktank med elpatron (för golvvärme och tappvatten) -En vattenmantlad vedspis/panna (ev med pelletsgrejen) Vi ska ha ett 1 1/2 plans hus på 170 m2 Synpunkter? Finns det några fler
jan_af_lisoe: Själv köpte jag en Keddy spisinsats hos Idékonsult (Stockholm) till mitt sommarhus. http://www.interide.se/ Efter WC, det bästa jag har gjort i sommarhuset, nu kan man vara där även när det är kallt och fuktigt ute, det blir varmt och torrt inomhus. 9 KW. Värmer huset på 2 timmar när man kommer dit en novemberkväll, och då är min storstuga på över 40 m2 uselt isolerad. Kassetten
orso: 800 spänn för kopplingsmaterial kan jag bjussa på, dock låter 7x475 SEK ex moms för jobbet lite väl häftigt ! Metro Rostfri är det ok ? eller ska man begära ngt annat ? harebra /Orso
LB: Om du ställer av puttraren i ett år så ska du se att förbrukningen sjunker...
LB: Det finns system som klarar ner till 2". De brukar inkludera någon slags skärande avloppspump, men antagligen inte exakt en som man brukar ha för att kompensera för att huset ligger lägre än kommunala stammen. Skulle tro att den bullrar en hel del. Och det vill man inte ha inne på s-huset. Brukar rekommenderas till källartoalettbyggare utan avlopp. Säkert dyrt.
knatte: Jag tror frågan är för generellt ställd Är radiatorerna serie eller parallellkopplade (1 eller 2 rörsystem) ? Hur många kW skall du plocka ut från de aktuella vattenrören? Hur långa rör skall du använda? Vilken framtemperatur har du i systemet? Vad klarar pumpen för tryckuppsättning? Alla dessa frågor bör nog funderas på, innan man kan säga något definitivt om rördiamtern Som
lawpan: Jag har köpt en panasonic 9CKP luft värmepump. Pumpen ska generera 0,6 - 5kw enligt produktbladet. På utedelen står det Capacity heating 3,6 Kw. (4A) Borde det inte stått 5kw? Vad står det på era 9CKP pumpar?
JOS81: I en normalvilla med direkt verkande el är en luft/luft pump absolut den smartaste investeringen för att minska energiåtgången. Det behöver ingen professor räkna ut... Verkar som om toshiba leder utvecklingen bland luft/luft pumpar... Kanske har jag rätt? Kanske har jag fel?
JOS81: Jag har precis monterat TermOmatic CBJ reglersystem med innegivare. Kostade 2070 kronor hos www.mrpellets.com Det tog ca 3 timmar från att jag packade upp kartongen till att allt var monterat. Alla ledningar var dragna och systemet nåt så när injusterat. För den som vill finns även en enhet med veckour & Nattsänkning. TermOmatic CBJ vann "Råd & Röns" test av reglersystem, och jag
Jojdass: Såg en annons på en Einhell SKA 2500 för 5900 kr... Är det någon som vet något om den ? Det är ju bara en fjärdedel mot en Panasonic (visserligen ingår installationen på Panasonicen) Har precis köpt en 70-tals kåk, en enplanare på 120kvm med bara direkt-el och vill göra något åt det, vill sätta in en luft-luft värmepump och en kamin.
johawk3: Ok, bra info här :D Nån som vet vad det första tecknet är på att den har pajat eller håller på och pajar ? Elpatronen knäpper ganska mycke innan termostaten stänger av, men det kanske inte är något att oroa sig för ?
Husagaren: .....för övrigt håller jag fullständigt med hansson28
swede: [citat] Hej Luktar det `skit`är det fel, hyr en högtryckstvätt och spola alla rör, kolla så att avluftningsrör inte är tätt Mvh ;D
MathiasS: [citat] Kan vara en fördel med VATTEN i badrum så du kan brassa på lite även på sommaren utan att bli ruinerad.... ;)
ylven: Om man sätter fläktar i badrummen så är det viktigt att se till att luften inte hamnar på något oönskat ställe efter fläkten, t.ex. rakt ut på kallvinden eller i något rör som går oisolerat på kallvinden. Då lär man få problem med fukt som fälls ut och ställer till problem. Vi har problemet med ett oisolerat ventilationsrör från badrummet till skorstenen vilket gör att
ylven: Om man sätter elementet under friskluftsintaget så blir luften värmd när den sjunker (pga termiken) och kan därmed ta upp fukt som man vill ventilera bort med ventilationen.
helenae: Hejsan! Är det någon som har erfarenhet av Keddys murspisar? Bra/dåligt? Tycker de ligger rätt bra i pris, men det kanske beror på att de inte är så bra? Någon annan murspis som ni kan rekommendera istället? Vi skall ha den som ett komplement till golvvärme och som mysfaktor. Tacksam för åsikter! /Helena
yxis: Det är inte konstigt att de är hatade av "branschen", jämför med att elgiganten, siba och liknande är hatade av alla mindre hemlelektronikhandlare. Rådet är väl som vanligt att handla hos en kompetent mindre handlare om man själv inte är säker på att få igång grejerna, och handla på lågprisställe/köplada om man är helt säker på att man får igång allt själv.
yxis: Jag har ju inte en särskilt mycket borrad brunn, min brunn består av cementringar som står på berggrund ett par meter ner i backen. Jag vet inte exakt vad jag har för höjdskillnad mellan källargolv och brunnsbotten men jag gissar på kanske fem meter, och har en trefaspump med motor på ungefär en hästkraft (700-800W) på källargolvet. Om man bor på landet så "svajar" ju lyset oftast
Nina33: Vassego! Jag var väldigt skeptisk när jag hörde talas om det första gången (göra rent med aska o sot ???) men tydligen fungerar askan som ett naturligt slipmedel och funkar gör det ju! :) Kul att jag kunde hjälpa! MVH/Nina
Sehlin: BAS....Tur att du sa det...hade inte en tanke på det. men jag hittade som du sa en avluftning efter lite krypande på vinden och vips försvann en stor luftblåsa ur ledningen och nu är det tyst igen. ;D
MickeE: Visst finns det vattenmantlade kakelungnar, exempelvis: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/kakelugnar_vattenmantlade/kakelugn_vattenmantlad.htm Jag har för mig att stockholms kakelugnsmakeri (Har jag för mig att de hette) hade sådana förut. Mig veterligen bör dessa dock kopplas mot ngn form av ack-tankar för att det skall bli bra. En gammal granne till oss förut värmde hela
akby: Jag körde lågbudget, när jag tömt tanken på olja så hällde jag in lite sågspån genom manluckan, lät det suga upp över natten, och tog sen upp det, och la i en säck. Sprutade sen diskmedel runt kanterna och körde runt lite med vattenslangen. Tog upp det igen med sågsån, och sen luktade det mest citrondoft inne i tanken. Sprutade sen vatten så att botten på tanken var blöt. Efter
Meijan: Nej, det kan inte stämma. Jag handlägger ärenden som gäller enskilda avlopp så det borde jag ha hört... :-/ Det måste vara någon lokal bestämmelse just där du bor. Däremot kan kommunen tvångsansluta fastigheter om de gör ett verksamhetsområde där du bor, men det är en annan sak.