1 700 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur kopplas 2 elementsystem av olika rördim ihop?
Hej
Jag har en bergvärmepump och två olika elementsystem.

Detta går att lösa genom att stänga elementen på övervåningen och sen öppna dem lite i taget och på det viset försöka trimma in systemet. Detta känns som en mindre bra lösning då jag helst vill att källarkretsen skall fungera oavsett hur jag reglerar värmen på övervåningen.
Finns det andra bättre lösningar på problemet?
- Ett ursprungligt på övervåningen med grova rör (tvåkrettssytem med gängade rör från 1948 )
- Ett nykopplat i källaren (12 mm kopparrör, enkrettssystem)
Detta går att lösa genom att stänga elementen på övervåningen och sen öppna dem lite i taget och på det viset försöka trimma in systemet. Detta känns som en mindre bra lösning då jag helst vill att källarkretsen skall fungera oavsett hur jag reglerar värmen på övervåningen.
Det enklaste att prova är väl att sätta en kran på framledningen till det gamla systemet, och hitta ett läge där du får lagom reglerområde på elementens egna kranar... fast det blir kanske inte helt bra...Zeb skrev:Hej
- Ett ursprungligt på övervåningen med grova rör (tvåkrettssytem med gängade rör från 1948 )
När jag kopplade ihop systemen så visade det sig att allt för mycket vatten gick till övervåningen, vilket kanske inte är så konstig
- Ett nykopplat i källaren (12 mm kopparrör, enkrettssystem)
"proffs"-lösningen som garanterat är dyrast är väl att ha två separata cirkulationspumpar och två separata shuntar. Fördelen är ju att du kan ha två separat shuntstyrningar, så att du får exakt rätt temperatur på varje våning, något som nog kan spara en hel del pengar även om man har värmepump.
Klicka här för att svara