Var på hem&villamässan igår, många som visar sina luftvärmepumpar. Jag tittade mest på Toshibas vars COP värde var 4,27 vilket är mer än de andra märkena.
Drar som mest 1,4kW och lämnar då 6,2kW vid 7+

Tydligen kunde den ge värme (1,4kW alltså lika mkt som den drar) vid -29 grader.

De säljer den för 19990 inkl. installation nu.

Måste vara ett klipp med ROT avdrag eller hur?

ROT gäller bara för 30% av arbetskostnaden, så det blir nog inte speciellt mycket man tjänar.

Kan du få dom att skriva att arbetet kostar 18000 och maskinen resten så borde det ju bli en bra affär ;)

;) haha ska fråga dom!

Hur funkar det med ventilationen egentligen. I sovrummen ska man ju ha tilluftsventiler som drar in luft och som sen sugs ut med frånluftsventiler i tex. kök och badrum. Kan värmen från en luftvärmepump ändå komma in i rummen? Tilluften borde ju dra med sig varmluften UR rummen?

Toshiba luft/luft är bra.Jag läste ett Norskt test,där den var bäst.I nästa råd&rön finns test av luft/luft.Hoppas den är med där också.Själv har jag en annan Japs som jag är mycket nöjd med.Varm å go' värme.

Fick en knäpp idé. Kan man inte sätta själva utedelen till pumpen, i källaren som är ouppvärmd? Då blir ju inte luften så kall, och den kan värma mer även när det blir riktigt kallt ute???

Jag vet att jag inte tänkt till nu...men varför skulle det inte vara en bra idé ?

Ang. utedelen i källaren:

Tänk på att utedelen kyler luften och behöver MYCKET luft för att fungera. Inte att rekommendera. Som kuriosa kan jag berätta att jag blev rekommenderad att inte sätta utedelen under altanen (trädäck med c:a 80 cm höjd) pga för dålig cirkulation. Jämför det med källare...

/A

okej...det visste jag inte. Där ser man.
Fick för mig att jag kunde förvärma luften lite så effekten blir högre längre tid liksom.

Jag är kanske inte kompetent nog tydligen, att slå Toshibas ingenjörer på fingrarna :)

Mellan 2-5 000 :-beroende på omständigheter som placeringar, väggtyp, elkraft......

Anlita ackrediterad kylfirma för jobbet bara.

Om man kollar runt på nätet, så verkar det vara svårt att få tag på ackrediterade montörer som monterar pumpar de själva inte sålt.
Citcop tar kanske 8-9000 för en ren pump. Och Toshiba tar 19990 för pump + montering. Kan tänka mig att deras pump inte är mkt dyrare egentligen.

Så de tar dubbelt så mkt för monteringen. Personligen tror jag det är ett relativt snabbt jobb på ett par timmar.

Inger-Pinger skrev:
Jag köpte en begagnad Toshiba häromdagen... Den var från 1989. Kompressorn var bytt 2002.
Jag tänkte värma garaget (54 kvm) med den (ca 10-15 plusgrader).
Jag tror att luftgenomströmningen är bra för bilarna. Jag hoppas även att luft/luftpumpen drar mindre än en massa elradiatorer.
Kan någon berätta för mig vad installationen av värmepumpen kostar?
Är det någon annan som värmer garaget på detta sättet?
Är verkningsgraden bättre då man värmer till typ 15 grader än om man nu skulle värma till 25 grader...bara en fundering...?

Inger-Pinger skrev:
Nej, det ska nog till en smart kvinna för att komma på en sådan smart idé :D

Hmm...men jag är ingen kvinna..:-)

Hur som helst så borde det finnas någon temp då pumpen inte orkar ge på mer, och då borde verkninggraden sjunka, eller.
Detta beror förståss på hur "stor" pump man har...

Alltså så här är det. Man får alltid ställa funktion, kvalitet, verkningsgrader etc... i relation till inköpspriset!!!

Köper man en luft/luftvp för 2 500 :- exkl installation som är 15 ÅR GAMMAL kan man nog inte räkna med att den ska vara särskilt effektiv och för delen hålla speciellt länge heller. Det är bara att beklaga då du blivit blåst!

En ny högkvalitativ luftvp kostar idag ca 10 000 :- inkl moms. Då får du senaste teknik OCH KVALITET. Livslängd på en luftvp är max 15 år. DIN är 15 år!

Nog om det. Visst är det konstigt att vi konsumenter är så priskänsliga hela tiden? Särskilt då vi skall investera i nånting så "smart" som en spargris (vp). När det gäller kök eller badrum då får det visst kosta vad som helst!!
Satsa för FN på kvalitet och sätt er in i vad ni köper för nånting. Ni vill väl ha en funktion? Vad spelar då slutpriset för roll? Det är inga ofantliga summar vi pratar om här!

Inger-Pinger skrev:
OM jag däremot hade köpt en ny värmepump för 15-20.000 kr till ett GARAGE! - hade jag nog haft rejält sus genom huvudet!
Det borde ju bero på hur mycket man ska vara i garaget... ;-)

Är det någon som vet något om de här vp som kostar runt 5000:-?

För de intresserade finns en artikel om Värmepumpar i NyTeknik 10 nov 2004

Låt mig bara säga till alla som funderar på detta alt. Det ger en underbar värme och sparar nog en del kronor om allt fungerar som det ska.

Men det viktiga är att se till att installatören är duktig och kunnig, har själv jobbat med just detta märke, som servicetek. en gång i tiden och då hade vi kompressorhaverier stup i kvarten (självklart inte mina inst.) 8). tror också att det är viktigt att förhandla sig till ett serviceavtal på maskinen så att du inte står där efter ett års garanti och kompressor pajar. Det blir dyrt!
Viktigt också är värmeslingan på utedelen att den ligger rätt!

gluecifer skrev:
Om man kollar runt på nätet, så verkar det vara svårt att få tag på ackrediterade montörer som monterar pumpar de själva inte sålt.
Citcop tar kanske 8-9000 för en ren pump. Och Toshiba tar 19990 för pump + montering. Kan tänka mig att deras pump inte är mkt dyrare egentligen.

Så de tar dubbelt så mkt för monteringen. Personligen tror jag det är ett relativt snabbt jobb på ett par timmar.

När det gäller mont. så är det väldigt olika beroende hur och var utedel och innedel ska sitta i förhållande till varandra och vad det är för väggkonstruktioner inne resp. ute. Två timmars montering finns nog knappast, du ska ut med all utr. och du ska hänga innedel och utedel dra rör dra och hänga tehalit ränna isolera rör. Felsökning så du inte har någon läcka i systemet, detta är det viktigaste av allt minsta lilla läcka och du har ett kompressor havrei från allt på en vecka tills om ett år!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.