6 114 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Frånluftsvärmepump NIBE eller IVT?
Det är nog lika svårt att svara på som frågan "är rött eller blått snyggast". Det är beroende på vad du har för hus, och framför allt vad du tycker och värdesätter. Bägge pumparna är bra på att värma hus, sedan är detaljerna som avgör vilken pump man väljer i det enskilda fallet.
Med tanke på Folksams sammanställning över skador på frånluftsvärmepumpar:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor3.pdf
så borde du kanske välja den som kan erbjuda längsta möjliga "Trygghetsförsäkring"? Lägg märke till att rapporten i länken ovan ENDAST gäller haverier som skett under året 2003. På endast 1 år har alltså frånluftsvärmepumpshaverier kostat ägare och försäkringsbolag över 21 MILJONER kronor!
Övriga VP-sammanställningar hittar du på:
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm?id=108486
Mvh
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor3.pdf
så borde du kanske välja den som kan erbjuda längsta möjliga "Trygghetsförsäkring"? Lägg märke till att rapporten i länken ovan ENDAST gäller haverier som skett under året 2003. På endast 1 år har alltså frånluftsvärmepumpshaverier kostat ägare och försäkringsbolag över 21 MILJONER kronor!
Övriga VP-sammanställningar hittar du på:
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm?id=108486
Mvh
Det jag har hört är att värmepumpar tillverkade runt 2000 är generellt dåliga (någonting med kylmedel och kompressorer som inte går ihop) och de flesta har gått sönder/kommer att gå sönder inom de närmsta åren. Tillverkarna har dock åtgärdat dessa problem numer och pumparna håller mycket bättre.
Sittrer själv på en NIBE från 2000 som inte har gått sönder än men jag bara väntar på smällen.
/Gojan
Sittrer själv på en NIBE från 2000 som inte har gått sönder än men jag bara väntar på smällen.
/Gojan
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ja det är ju bra att låta sina kunder vara försökskaniner i stället för att testa sina egna produkter, det blir ju mer vinst då :
för det är ju inte så att man får pannan reparerad gratis eller.... 
En dum(?) fråga, men vem påstår det?Gojan skrev:
Ack så sant... >DragonLady skrev:
I princip alla i branschen som jag pratat med, dvs tillverkare, installatörer och branschorganisationen (SVEP) säger detta. Teorier jag hörts framföra var att det blev en boom för VP strax före sekelskiftet och då var inte alla barnsjukdomar åtgärdade än, bl.a detta med kompressorn som inte tålde kylmedlet. Det visade sig ju rätt fort i och för sig och då bytte man helt enkelt kylmedel.Calle_O skrev:
/Gojan
Det finns uppenbarligen många experter i branschen. Enligt Folksams egen, oberoende utredning så har det framkommit att det inte alls var kylmediet som var boven, utan dåliga kompressorer.Gojan skrev:I princip alla i branschen som jag pratat med, dvs tillverkare, installatörer och branschorganisationen (SVEP) säger detta. Teorier jag hörts framföra var att det blev en boom för VP strax före sekelskiftet och då var inte alla barnsjukdomar åtgärdade än, bl.a detta med kompressorn som inte tålde kylmedlet. Det visade sig ju rätt fort i och för sig och då bytte man helt enkelt kylmedel.
http://se.yhp.waymaker.net/folksam/release.asp?id=108486
Vad säger att inte FVP-ägare än en gång är försökskaniner, oavsett om man har bytt kompressor eller kylmedia i FVP som säljs nu? Har det hänt förr så kan det väl hända igen?
En personlig reflektion: hur är det egentligen möjligt att så stora leverantörer/tillverkare som Nibe och IVT efter så många år i branschen inte ens kan få kompressorer att hålla rimligt länge!? Jag tycker att uttrycket barnsjukdommar inte alls passar i detta sammanhang. Jag menar, hur länge har egentligen VP funnits? 20 år? Föresten, kompressorer har väl funnits/tillverkats så länge kylskåp har funnits!?
Mvh
Visst, det finns inga garantier för att det forfarande finns fel i värnmepumparna. Vad jag ville få sagt med mitt inlägg var att branschen har själv erkänt att pumparna som tillverkades runt 2000 var dåliga. Så att stirra sig blind på statistik för vad som hände förra året är nog inte helt korrekt.
/Gojan
/Gojan
Naturligtvis så ska man inte stirra sej blind på statistik. Men har branschen inte på 20 år blivit bättre än vad den är idag så ska man nog vara realist och inte tro att några underverk just har skett. Oavsett vad tillverkare och installatörer säger...
Du kanske tycker att jag är onödigt skeptisk/kritisk, men kan man vara annat? I Folksams olika sammanställningar över skador kan man se att inte bara VP tillverkade runt år 2000 har haft många haverier.
Det är naturligtvis upp till var och en om man vill tro att driftsäkerhetsproblemen med VP nu är lösta. Eftersom FVP-reparationer ofta är dyra så tänker jag personligen satsa på den FVP som kan erbjuda längst Trygghetsförsäkring när min egen FVP packar ihop och anses olönsam att reparera. Och hoppas på att självrisken i Villaförsäkringen inte höjs framöver för VP-hushåll till mer än det maxbelopp som Trygghetsförsäkring täcker.
PS. Jag har inte bestämt till 100% att det en till VP, undersöker andra alternativ, tips mottages med tacksamhet! ;D
Mvh
Du kanske tycker att jag är onödigt skeptisk/kritisk, men kan man vara annat? I Folksams olika sammanställningar över skador kan man se att inte bara VP tillverkade runt år 2000 har haft många haverier.
Det är naturligtvis upp till var och en om man vill tro att driftsäkerhetsproblemen med VP nu är lösta. Eftersom FVP-reparationer ofta är dyra så tänker jag personligen satsa på den FVP som kan erbjuda längst Trygghetsförsäkring när min egen FVP packar ihop och anses olönsam att reparera. Och hoppas på att självrisken i Villaförsäkringen inte höjs framöver för VP-hushåll till mer än det maxbelopp som Trygghetsförsäkring täcker.
PS. Jag har inte bestämt till 100% att det en till VP, undersöker andra alternativ, tips mottages med tacksamhet! ;D
Mvh
Att alla problem med värmepumpar skulle vara lösta är väl en utopi. Men man kanske kan hoppas att branschen blir lite mer tillmötesgående efter Folksams salvor...
Jo, hoppas kan man ju alltid! VP är ju faktiskt en "makalös manick"! 8) Så länge den nu funkar. Men ska man med säkerhet kunna räkna hem den ekonomiskt så måste livslängd och driftsäkerhet förbättras avsevärt.cottonfield00 skrev:
Föresten, hur många av er som läser detta tror att försäkringsbolagen kommer att tiga stillasittande nu när man vet vad VP-skador kostar? Höjda premier/självrisker för VP-hushåll kommer väl "som ett brev på posten"? Alla försäkringsgrupper ska ju numera bära sina egna kostnader...
Jo, någon måste ju betala för att saker går sönder och det gör man ju på sin premie så när värmepumpar går sönder så betalar man det på sin premie...
Och eftersom dom bevisligen GÅR sönder så blir det nog så ja, dyrare.
För övrigt tycker jag man skall titta lite på Thermias frånlufts-vp också, och stiebel eltron har intressanta modeller med korrekt utför solfångaranslutning på sina frånluftsvp. Dem har man nytta av i ett modernt hus med bra isolering !
Jag eldar pellets, har solfångare, kör bilen på etanol å e övertygad om att de som kör sin uppvärmning i huvudsak på el (som alla VP) inte bidrar till en bättre planet pga diverse kol och oljeeldade kraftverk som tar över när den gröna elen inte räcker till vilket den inte gör när det är riktigt kallt ute. Dessutom är kärnkraft en dålig lösning, inte pga avfall eller så ,inte helt iaf, utan mest pga att det OCKSÅ är baserat på en ändlig resurs, nämligen URAN. Med dagens uttag i de täkter man vet om har vi kvar 40-50 år med kärnkraft om vi har tur.
Och eftersom dom bevisligen GÅR sönder så blir det nog så ja, dyrare.
För övrigt tycker jag man skall titta lite på Thermias frånlufts-vp också, och stiebel eltron har intressanta modeller med korrekt utför solfångaranslutning på sina frånluftsvp. Dem har man nytta av i ett modernt hus med bra isolering !
Jag eldar pellets, har solfångare, kör bilen på etanol å e övertygad om att de som kör sin uppvärmning i huvudsak på el (som alla VP) inte bidrar till en bättre planet pga diverse kol och oljeeldade kraftverk som tar över när den gröna elen inte räcker till vilket den inte gör när det är riktigt kallt ute. Dessutom är kärnkraft en dålig lösning, inte pga avfall eller så ,inte helt iaf, utan mest pga att det OCKSÅ är baserat på en ändlig resurs, nämligen URAN. Med dagens uttag i de täkter man vet om har vi kvar 40-50 år med kärnkraft om vi har tur.
Klicka här för att svara