Jaha, i det läget borde man ju alltså i princip köra laddautomatiken "baklänges" på ett sånt sätt att den värmer pannan från acktanken precis innan man ska starta pannan, eller om man redan har en fungerande rördragning installerad man inte vill riva i istället göra så att när det är dags för brännaren att starta så kör man igång en elpatron i pannan som värmer den till 60-65 grader, och när man nått den temperaturen slår man på laddautomatiken, brännaren och slår av elpatronen...
Japp. I princip. Problemet är att det gör systemet ganska mycket mer krångligare till en ganska hög kostnad. Frågan är också hur mycket man tjänar på det. Det är under förhållandevis kort tid som pannan värms upp. Att köra en elpatron för att värma pannvattnet tror jag kostar för mycket för att det ska hålla i längden.
Frågan är om det ens går att göra nån slags uträkning på hur mycket det kostar i slitage på pannan varje gång man eldar upp värmen i pannan till 60 grader... det måste ju rimligtvis vara just detta som till större delen bestämmer livslängden hos en panna som körs mot acktank, gamla installationer med t.ex. en oljebrännare som slår på vid 75-80 och slår av vid fem grader till borde ju vara otroligt skonsamma för pannan jämfört med acktankeldande...
Några beräkningar har jag inte sett och det lär nog vara svårt att räkna på. Det man eldar kan ha olika egenskaper som påverkar hur aggresiva rökgaserna är. T ex ska man inte elda bara ek eftersom man då får sura rökgaser.
Ja, det är nog också orsaken till att vedpannor byggs med betydligt tjockare plåt än oljepannor. I en gammal dubbelpanna så kan det finnas uppåt 250 liter vatten plus beredare. I vedpannor finns det sällan mer än 150 liter vatten och ofta mycket för att vattnet ska nå drifttemp fort.
Åtminstone om man gör en styrning som vänder laddautomatiken så att man värmer upp pannan från acktank före start av pelletsbrännare (eller före man stoppar i ved i pannan för den delen) så måste det ju vara direkt lönsamt, däremot tål det nog att räknas på om det lönar sig att "förvärma" pannan med en elpatron)...
Japp. Fast jag tvivlar på att det lönar sig att stoppa in en extra pump för att pumpa vatten bakvägen.
Om man saknar laddomat så kan det kanske vara idé att ha laddpumpen termostatstyrd så att den inte snurrar om man har lägre laddtemp än t ex 80 grader. En slags fattigmansladdomat. Vattnet kommer då förmodligen att pumpas in stötvis i tanken. Det kommer att sabba skiktningen i acken, men under laddning spelar det mindre roll om man laddar tanken helt full.
Observera att det sista bara är fria fantasier och vilt spånande från min sida. Jag har aldrig sett eller hört talas om någon sån lösning.