Hej!

Min källare har varit fuktig, kall och luktat unket. Men i förra veckan köpte jag en avfuktare och nu är där faktiskt extremt mycket bättre, långt över min förväntan. Så jag tänkte fixa till lite och ev flytta mitt kontor ner dit. Men jag kommer nog att behöva värma upp där nere på vintern. Jag tänkte mig kanske ett litet el element så att det inte blir alltför kallt (kan ju bli kondens på datorerna), och sen kanske någon sorts byggvärmare eller något. Då tänker jag på en sån 4-kantig låda med en stor fläkt i som man kan sätta på när man väl är där nere. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av sånt här. Är jag inne på rätt spår, eller finns det billigare sätt att värma upp källaren på? Om jag nu är inne på rätt spår, finns någon som kan rekommendera bra och strömsnåla produkter som skulle lämpa sig? Rummet som ska värmas upp är ca 20kvm.

Jag ska kanske också nämna att jag har fjärrvärme men inga element i källaren.

Vi var i samma sits som du förra året.

Vi drog in fjärrvärme i huset och i källaren fanns endast ett element, eftersom vi har och ska inreda källaren till boyta så behövdes mer element.

Så vi drog in nya vattenraditorer. Ett bl.a. konvektorelement (fläktelement vattenburet). Så nu har vi totalt 4 st element och det är en behaglig värme där nere nu.

Så mitt tips är att dra in vattenraditorer från fjärrvärmeanläggningen. Är inte alls svårt och inte heller så dyrt.

Ditt problem inte ovanligt.
När man går över från olje- eller vedpanna till tex fj.värme eller VP så måste man oftast sätta in ett extra element (eller fläkt) ty alla dylika pannor ger (gav) ifrån sig mycket värme och höll därmed källaren torr. Dessutom förbrukade de pannorna rätt mycket förbränningsluft och därigenom skapades också en ventilation.
Se till att all lukt och fukt är borta INNAN du klär in rummet. Finns det golv och/eller väggbekladnad idag så kolla under/bakom efter eventuella fuktskador. Om så då krävs vidare undersökning, men ...
Nu behöver det inte vara så illa att fukten kommer in utifrån utan fysikens lagar (Mollierediagrammet) förtäljer när fukten i inneluften börjar kondensera och den temperaturen (daggpunkten) uppstår lätt i ett ouppvärmt källarutrymme.
Bonntips för att få bort lukten- vet ej om det räcker - tvätta med klorin (dödar mögel), ättika på ett fat i några dagar tar bort cig.röklukt (provat, det funkar)

Jag har precis installerat en elementkrets i källaren efter att vi skaffat bergvärme. Vi började precis som du med att sätta in avfuktare och det gjorde susen. Nu gör de inte lika stor nytta efterssom det är mycket torrare nu än i september när vi satte in dem.

Att koppla element och dra rör visade sig inte var något större problem även om det tog mer tid än jag räknat med. Det enda problemet jag har i dagsläget är att styra flödet av vatten så att det går tillräckligt mycket vatten ner i källaren (jag satte in mindre rör i källaren än de gamla rören som går till entreplanet).

/Zeb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.