Vi håller på att flytta in i ett hus (1½-plans, byggt -66), och har upptäckt att vattenledningarna för ett himla oväsen. Det liksom brummar/durrar i dem. Detta ljud kommer med ojämna mellanrum hela tiden (både när man använder kranar och när man inte använder vattnet). Vi har luftat elementen, kollat så inga kranar läcker, provat att ställa duschvredet på varmaste temperaturen men inget verkar hjälpa. Det är ett ganska irriterande ljud som vi önskar bli av med. Vi har fjärrvärme men ingen egen växlare i huset, vi har bara inkommande ledningar i tvättstugan där värme och vatten kommer in. Någon som har några tips? :-/
/Helena

Menar du att ni inte har någon undercentral (växlare)? Delar ni undercentral med ngn annan?

Problemet svårt att ta på din beskrivning. Kan det vara någon ventil som står och spelar i något gränsläge? cirkpumpen? (prova att stänga av den en stund)

Fick tipset själv, att ställa ner varvtalet på cirkulationspumpen (eller byt till pump med lägre varvtal) och det hjälpte.

Jag jämrade mig i över ett år för att det susade i mina ledningar. Framför allt i sovrummet, där man ville mest lugn o ro. Men när jag tog en närmare titt på min cirkulationspump såg jag att den hade ganska höga varvtal. 1315, 1723 & 2456 varv. Jag hade hela tiden haft den i läge 3. Undra på att det "levde jävel" i mina 1 tums ledningar! Nä, läge 1 - 1315 Rpm räckte gott för att sprida värme i mitt hus. Nu kan man endast genom att lägga örat mot rören höra ett mycket svagt susande. Med andra ord sover jag mycket lugnare nu... ;)

johansjostrand skrev:
. Jag hade hela tiden haft den i läge 3. Undra på att det "levde jävel" i mina 1 tums ledningar! Nä, läge 1 - 1315 Rpm räckte gott för att sprida värme i mitt hus. Nu kan man endast genom att lägga örat mot rören höra ett mycket svagt susande. Med andra ord sover jag mycket lugnare nu... ;)
Och spara flera watt per dygn eftersom läge 1 drar mindre energi än läge 3 :) :) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.