Mattias L.
Mattias L.: Japp, exakt så var det, jag har gjort det nu och det var den nedre. Fungerade hur smärtfritt som helst! :D Lärde mig t.o.m. att byta ventilinsats i en radiator så nu återstår bara 10 :o Alla ska ha tack för tipsen!
10 svar · 1,8k läst
V
Vedklabben: Jag har precis avslutat ett samtal med "teknisk support" för Nunna Uuni, täljstensugnar. Efter långa diskussioner kom vi fram till följande: För att använda sig av en tung eldstad typ täljstensugn, måste jag i mitt fall ha en total vikt på mellan 2000 - 2500 kg på ugnen. Har en bostadsyta på 118 kvm samt luftburen värme som bekant. Detta i kombination med tung eldstad är perfekt
0 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: Har du styrdon kopplade till en termostat för reglering av slingorna?
2 svar · 3,4k läst
J
jeppe: [citat] När jag köpte huset och funderade på bergvärme så planerade jag att byta ut enkelglasen (med extrafönster), tilläggsisolera vinden och fasaden. När jag sedan räknade på vad isolering (450 mm lösull) på vinden, 400 m2 fasadisolering, 400 m2 färg, 400 m2 nya fasad brädor, 17 nya fönster med måtten 1450x1650 samt en ny panna. Summan av detta skulle innebära att jag skulle
10 svar · 1,9k läst
R
roli: [citat] Man behöver en insex-nyckel också ;) ;) ;)
6 svar · 9,0k läst
S
Skogsv1: Jag vet bara att CTC EcoAir 5,9 och 7,9 har scrollkompressor (Copeland).
5 svar · 1,4k läst
S
Skogsv1: Jag har själv en Bentone/CTC EcoAir och den fungerar mycket bra. CTC Luft/Vatten VP är en av de absolut största tillverkarna av denna typ av värmepump och har scrollkompresoor på både modell 5,9 och 7,9 (vilket förmodligen är lämplig storlek för dig).
2 svar · 920 läst
G
General_Failure: Visst är det praktiskt möjligt. Det som jag tror komplicerar frågan mest är att om man byter till luftvärmepump så blir det automatisk byte av ventilationssystem. I gamla hus brukar det kunna dra in luft lite överallt så det blir svårt att justera ventilationen om man inte samtidigt tätar huset. Hade du tänkt helrenovera huset inklussive tilläggsisolera (eller om det redan är
1 svar · 2,9k läst
S
Skorsten: Läste att det blir förbud mot HFC gaser i framtiden det pratas om att det ska gälla från 2009 hur blir det då om man har R134a eller dom andra gaserna i pannan blir det samma sak som med CFC att man står där med en obrukbar panna efter ett kompressorbyte eller nått annat fel bara undrar. Staten har gjort det en gång varför skulle dom inte göra det igjen?
0 svar · 1,2k läst
Q
Qudan: [citat] Ja det är nog inte så dåligt pris när man ser här i forumet vad det kostar i olika städer :) Det tog väl ungefär en vecka att få allt installerat, för det är ju olika gubbar som kommer och göra olika saker. Så 35 000 då för en veckas arbete med grävning, röris och så fjärrvärmeanläggningen är nog kanske billigt då ;D
10 svar · 3,0k läst
S
Steff: Enligt byggnormen måste du ha återvinning ifall du gör av med ex antal kWh eller nåt sånt. Kanske bör de satsa på återvinningsaggregat i första hand!? S k FTX ventilation. Själv har jag luftburen elvärme med återvinning. Återvinningsaggregatet återvinner frånluften och ger energi till tilluften som sen ventilerar huset. För värmen har jag ett separat luftvärmeaggregat som
3 svar · 4,9k läst
B
Bias: Lägger in länken till "objektet" så ser ni bättre placering osv. http://www.hemnet.se/a.asp?id=2833950&q=1&s=4
3 svar · 2,4k läst
A
Anli: Det är ett trähus vi har.
4 svar · 4,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: Har du kollat på jureits sida? http://hem.passagen.se/jerikos så har du fina bilder på skorstensmurning! Edit: Äsch vad dum jag är, detta är ju murstock, men det kan ju tillämpas på skorstenen också...
1 svar · 1,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Om Alu-pex är bra eller inte har jag ingen aning om, men LeroyMerlin har kampanjpris på detta och tar 3,90zloty (7,80:-sek) per meter. http://www7.stenaline.se/upload/attachments/795/79571/LeroyMerlin.pdf Bläddra fram till sidan 8 så finns det där mitt på sidan.
1 svar · 2,2k läst
P
Pontusen: KarlXII you done it again, Tackar!
2 svar · 703 läst
B
Bjarredsbon: Låter som en av de första för privatpersoner som arbetar med koldioxid i stället för gamla vanliga CR-401 eller vad det heter. Mitt tips: Alldeles för ny teknik som är lönsam först om 5-7 år. (Reparationer etc blir för dyrt)
2 svar · 877 läst
S
sveno: Det finns en annan bra beskrivning här: http://www.hagakakel.nu/ Klicka på översta hyllan till höger, sen följer ett bildspel med kommentarer. Tenico säljer ett häfte med beskrivning som är rätt ok. Jag tror att det är kursmaterial för blivande murare. Länk till Tenico finns på min www.
2 svar · 4,2k läst
M
Mjölnaren: [citat] Ja, det var just det........ ??? Hade en låda med strumpor till 125 rör sedan länge. Gav bort till en bekant.......... Det är ett antal år sedan jag köpte sånt här men vill minnas att företaget hette nått i stilen RC Kristenson & låg i Möndal ??? Men det finns säkert att tillgå hos de flesta ventfirmor....
4 svar · 972 läst
MathiasS
MathiasS: Acktankar finns färdiga....:) Det är ingen avancerad lösning - en tank som sitter i serie med framledning. Jag har en på 500 liter. Tankar kan tex köpas på rinkabyrör. Borö är ett exempel på tillverkare (www.boroe.com)
3 svar · 989 läst
U
unigas: Man tackar! Den hade jag inte sett förut. Nackdelen för min del är väl då möjligen att den inte kan sköta sig själv utan att man måste hugga ved osv... Men å andra sidan med skaplig besparing kan man ju motivera lite muskelarbete :)
7 svar · 1,8k läst
D
Dicken: CO har 2 varianter. 8)
5 svar · 4,9k läst
Andjon
Andjon: Ett fantastiskt smidigt sätt att plocka ner gjutjärnsrör är att snitta lite med vinkelslipen, precis så att kofoten går i, bräck sedan till och du får en snygg spricka runt röret. Jag var tvungen att göra på detta sätt för att undvika att få ner skärvor i rören, som till slut hade befunnit sig under kåken.
9 svar · 4,0k läst
K
kjeohls: Hej vi ska flytta vatten i köket och ska ta nya avloppet från ett ventilationsrör som går ut till avloppet så det gamla mitt på golvet ska vi fimpa,men för att det inte ska krypa upp fukt där sa en kompis att man ska (innan man spacklar) ta en plastpåse o fylla med sand o trycka ner i avloppsröret(efter att man kapat det jäms med golv)?? /kjelle
0 svar · 1,5k läst
P
Pedersen: Jag hade samma problem. Även om pannan höll 85-90 grader så fick jag bara ut marginellt med varmvatten. Jag ringde då till CTC i Ljungby och fick rådet att fylla vv- beredaren (kamflänssprial) med myrsyra. Jag handlade myrsyra på Lantmännen och fyllde på. Lät det stå en timme eller nått och sen en ordentlig genomsköljning efter det. Sen blev det fräs på värmen. Inga problem att
14 svar · 10,7k läst
O
Osterlen: Hej! Funderar på att installera bergvärme i huset på österlen. Är det någon på forumet som gjort det och vill dela med sig av lite erfarenheter om bergvärme i denna del av skåne? bra leverantörer mellan kristianstad och ystad? Huset är ett stenhus från 30-talet med en oljepanna som sjunger på absolut sista versen. 160kvm. mvh /Osterlen
0 svar · 2,5k läst
knatte
knatte: Om man tar hänsyn till förbrukning och förluster blir det ca 5 minuter per grad, dvs så uppnås medeltemperaturen 72 grader (55 i botten 90 grader  i toppen) inom ~3,5 timmar. Dvs teori och praktik stämmer bra överens. Inget verkar fel förutom att man bör öka cirkulationen, för att minska tempdiffen
3 svar · 1,6k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] En SÅN har jag letat efter! Blir dock småirriterad när man talar massor om hur mycket pengar man sparar, men inte ett ord om hur mycket det kostar. Nån som har en aning om detta? Vi har en befintlig öppen spis och alltså även murstock, är det knepigt att ta bort den befintliga och koppla dit en sån där istället tro?
5 svar · 4,3k läst
G
garagenisse: Hej! Står inför beslut om luft-luftvärmepump och vet inte vilken jag skall välja. Vore tacksam kring lite åsikter om de olika fabrikaten. Den det lutar åt nu är IVT's Nordic Inverter vilken jag tycker verkar bra, är det möjligen någon som har en sån? Många kör ju Panasonic har jag förstått, nån som kan redogöra lite för skillnaden? Tacksam för tips! Mvh Andreas
0 svar · 2,7k läst
A
abel48: nej det är inget fördelningsblock. Det sitter bara en liten plast grej före cirk pumpen som det står 20-42 grader på. Ska pröva att lufta slingan igen ifall jag inte fick ur allt sist. MVH Anders
9 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.