6 616 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Sprutat ut skräp från pelletspannan
Sida 1 av 3
Hej,
Vi har precis köpt vårt drömhus, och där finns en pelletsbrännare och en gammal panna. Det hela började för tre dagar sedan, när vi kom ner till pannrummet på morgonen, låg det pelletssot och pellets över hela pannrummet ( inte jättemycket kanske, men ändå att man fick sopa ihop allt...) Vi trodde då att det kunde bero på att vi var tvungna att aska ur pannan, så då gjorde vi det. Men i morse var det likadant igen... Och pannan går bara på nätterna, och förra ägaren sa att han bara behövde aska ur den ca en gång varannan vecka.. Skall vi behöva ringa förra ägaren igen, eller är det ngn som har någon susning om vad vi har gjort för fel.. Tacksam för svar! ???
Vi har precis köpt vårt drömhus, och där finns en pelletsbrännare och en gammal panna. Det hela började för tre dagar sedan, när vi kom ner till pannrummet på morgonen, låg det pelletssot och pellets över hela pannrummet ( inte jättemycket kanske, men ändå att man fick sopa ihop allt...) Vi trodde då att det kunde bero på att vi var tvungna att aska ur pannan, så då gjorde vi det. Men i morse var det likadant igen... Och pannan går bara på nätterna, och förra ägaren sa att han bara behövde aska ur den ca en gång varannan vecka.. Skall vi behöva ringa förra ägaren igen, eller är det ngn som har någon susning om vad vi har gjort för fel.. Tacksam för svar! ???
Det är lite svårt att ge några råd, då ni inte talar om vad det är för utrustning som krånglar.
Olika brännare fungerar på olika sätt och pannorna har t.ex olika "dragningar" av rökgångarna.
Olika brännare fungerar på olika sätt och pannorna har t.ex olika "dragningar" av rökgångarna.
Kan det vara problem när brännaren skall tända, och ni råkar ut för explosion i pannan när gas bildas av glödande pellets...
Har själv råkat ut för det när man "fusk" startat brännaren innan all pellets slocknat
Dock kommer det inte ut pellets...men en hel del sot.
Har själv råkat ut för det när man "fusk" startat brännaren innan all pellets slocknat
Dock kommer det inte ut pellets...men en hel del sot.
Ha ha ,,,,
Fasen det här låter som en saga :
Visst fasen kan väl den förra ägaren säga
vad det är frågan om >
Om inte annat komma till er och kolla in
läget :
han har väl kört själv :-/
Låter precis som det är öppet någonstans
inte ska det komma pelles eller sot utanför
på golvet om det inte har blivit en avgasknall
men det borde ni ha hört isofall
Lycka till iallafall ... ;D
Visst fasen kan väl den förra ägaren säga
vad det är frågan om >
Om inte annat komma till er och kolla in
läget :
Låter precis som det är öppet någonstans
inte ska det komma pelles eller sot utanför
på golvet om det inte har blivit en avgasknall
men det borde ni ha hört isofall
Lycka till iallafall ... ;D
Av beskrivningen att döma så har ni haft en gengasknall som momentant skapar ett kraftigt övertryck i pannan och trycker ut sot och pelletsrester genom springor etc. (En gammal panna är aldrig helt tät, speciellt inte om det blir övertryck i den.)
Gengasknallar kan bero på startsvårigheter och/eller dåligt drag. Du skriver att ni har askat ur pannan, men har ni sotat den? Rökgångarna kan ju vara igenkorkade av sot och flygaska så att draget blir för dåligt. Har ni rengjort brännarröret och rostret? Rostret kan också bli igenkorkat av hårt bränd aska. Man brukar rekommendera att framåtbrinnande brännare ska rengöras med ungefär samma intervall som när man askar ur och sotar pannan.
Jag har en Viking Bio som tekniskt liknar en PellX och en gammal kombipanna. Jag brukar aska ur, sota, rengöra brännaren och rostret efter att ha förbrukat cirka 350 kg pellets. På det sättet upprätthåller jag en god driftsäkerhet och verkningsgrad.
Gengasknallar kan bero på startsvårigheter och/eller dåligt drag. Du skriver att ni har askat ur pannan, men har ni sotat den? Rökgångarna kan ju vara igenkorkade av sot och flygaska så att draget blir för dåligt. Har ni rengjort brännarröret och rostret? Rostret kan också bli igenkorkat av hårt bränd aska. Man brukar rekommendera att framåtbrinnande brännare ska rengöras med ungefär samma intervall som när man askar ur och sotar pannan.
Jag har en Viking Bio som tekniskt liknar en PellX och en gammal kombipanna. Jag brukar aska ur, sota, rengöra brännaren och rostret efter att ha förbrukat cirka 350 kg pellets. På det sättet upprätthåller jag en god driftsäkerhet och verkningsgrad.
Tack Eld, det var mycket vi inte gjort där, det enda vi gjort är att aska ur den. Vi får testa att sota ur den och rengöra brännaren riktigt. Igår när vi körde igång den gjorde den ngt liknande dock sprutade den inte ut ngt sot eller pellets utan den gjorde en puff så det kom ut rök. Verkade som det var en lite "knall" av något slag. Och iom att det var precis när vi körde igång den så kanske det kan vara som du beskrev det en gengasknall. Är det någon fara att köra pannan när det blir såhär, lite tråkigt att vara utan varmvatten och värme i huset...??
Det som kommer att hända är väl att pannan/brännaren stannar/slår ifrån om det inte är tillräckligt rent i pannan så att man får rätt drag/förbränning.Pera skrev:
Och då blir du ju utan varmvatten och värme.
Nog låter det som det är för dåligt med luft in/ut ur pannan alltid. Gengasen behöver inte smälla, utan kan just puffa, detta var precis vad jag råkade utför innan jag fått igång min panna ordentligt.Igår när vi körde igång den gjorde den ngt liknande dock sprutade den inte ut ngt sot eller pellets utan den gjorde en puff så det kom ut rök. Verkade som det var en lite "knall" av något slag. Och iom att det var precis när vi körde igång den så kanske det kan vara som du beskrev det en gengasknall.
Försök bara kolla igenom så att ni har fri passage för luft in till pannan (brännarfläkten ok?) och rök ut genom skorstenen, om allt fungerade bra för er först och problemet bara började "över en natt" finns även möjligheten att något täppt igen rökgången(tegelbitar/fågelstackare) alternativt att det är för dålig ventilation in till pannrummet(stängd dörr?).
Men förre ägaren borde som sagts tidigare kunna ge lite mer konkreta tips än mina spekulationer iaf.