Tycker att min oljepanna drar för mycket bränsle, och var lite nyfiken på att kolla inuti eldstaden och se om det var sot på väggarna. FIck en smärre chock när jag fick bort brännare!

På botten av eldstaden ligger det högvis med sot, en del rött och en del svart. Till höger ser man en böjd plåtbit som är alldeles böjd och rostig. Har inte fått bort den fastbultade luckan, utan kan bara kolla genom hålet än så länge. Bilder finns här: http://www.mds.mdh.se/~dal98mtd/olja/

Vad är felet? Jag vet att föregående ägare förra våren hade pannan fullt med sot, men att han då fick pannan rensad och brännaren korrekt injusterad (Det antogs vara felet), men nu ser det ut såhär igen. Ska det verkligen bli såhär av oljeeldning? Är inte det mer "underhållsfritt" än såhär?

Underhållsfritt, finns det såna grejer ;)
Kan lugna dig med att min panna såg exakt lika dan ut förra året. Jag är ingen expert men jag tror det blir så ::)
Det är väl upp till husägarn att sota detta, för mig veteligen har ingen som sotat hemma ryckt loss oljebrännaren, men vad vet jag...

Hursomhelst så är allt borta nu, brännaren på plats och pannan återstartad. Ska se om det gjorde någonting för oljeförbrukningen, det var ju därför jag tog bort den från början :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.