4 150 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
FTX-utluft i torpargrunden
Då kanske man skulle kunna ha en hygrometer och möjligheten att med ett spjäll ta in uteluften till FTX'en annan väg om luftfuktigheten blir för hög under varma sommardagar? Kan det kanske vara värt om man får gratis ventilation resten av året? Den ökade luftfuktigheten varma dagar beror väl föresten på hur många kubik luft krypgrunden innehåller oxå? Ju mindre krypgrund, desto känsligare?betula skrev:Ja, på sommaren! Leder du ned vanlig uteluft i stora mängder kommer du öka fuktbelastningen i krypgrunden. Varm luft med "normal" luftfuktighet kyls ned i grunden där luftfuktigheten ökar och risken för kondens och mögeltillväxt ökar.
På vintern inget problem om du tar uteluft, varesig den är förvärmd eller kall. Krypgrunden är då vanligtvis varmare än ute = inga problem.
Vilken luftfuktighet kan man acceptera i en krypgrund föresten?
Jo, alltså...tanken var att man skulle slippa fippla med krypgrundsavfuktare.
Tanken är att man skulle föra ner FTX:ns utluft (frånluft) under grunden.
Utluften skulle under vintern vara torr (och ganska kall). På sommaren så skulle luften vara varm (10 - 25 C), men något fuktig.
Flödet skulle vara i storleksordningen 200 m3/h (60-70 liter/s).
Grundens volym är cirka 100 m3.
Skulle inte detta flöde hålla krypgrundsutrymmet varmt och ventilera ut krypgrunden på sommaren.
Dvs krypgrunden borde få en temp något under utetempen på sommaren och något över utetempen på vintern. Men hela tiden så skulle ett flöde finnas.
Skulle denna temperaturutjäming inte räcka tror ni?
Tanken är att man skulle föra ner FTX:ns utluft (frånluft) under grunden.
Utluften skulle under vintern vara torr (och ganska kall). På sommaren så skulle luften vara varm (10 - 25 C), men något fuktig.
Flödet skulle vara i storleksordningen 200 m3/h (60-70 liter/s).
Grundens volym är cirka 100 m3.
Skulle inte detta flöde hålla krypgrundsutrymmet varmt och ventilera ut krypgrunden på sommaren.
Dvs krypgrunden borde få en temp något under utetempen på sommaren och något över utetempen på vintern. Men hela tiden så skulle ett flöde finnas.
Skulle denna temperaturutjäming inte räcka tror ni?
Det är inge bra idé att leda ned FTX-ens frånluft i grunden. Vill du göra det skall grunden isoleras, både mot mark och fundament, så att en varmgrund skapas.
Leder du ned vanlig inneluft vid 23 grader och 60% RF och denna kyls ned under 14,8 grader av FTX:en och marken tillsammans får du kondens.
Leder du ned vanlig inneluft vid 23 grader och 60% RF och denna kyls ned under 14,8 grader av FTX:en och marken tillsammans får du kondens.
Jag tolkar det Nackabo skriver som det som jag tror heter "avluft" i ventilationssammanhang. Det rör sig alltså om den luft som efter värmeåtervinning lämnar aggregatet och i vanliga fall blåses ut på taket. Frånluft är den luft som sugs från fuktiga rum TILL FTX:en.
Jag var faktiskt inne på precis samma lösning i ett tidigare skede, men har släppt den idén nu och kör på sorptionsavfuktare istället. Ingemar Samuelsson (fuktgurun på SP) skrev så här när jag bad honom kommentera lösningen:
[sup]"Jag har inte funderat på detta tidigare. Det är viktigt att det inte blir hög relativ fuktighet i grunden. Om avluften verkligen är torr (vilket jag inte känner mig övertygad om) skulle en ventilation på detta sätt säkerställa samma torra luft i grunden vilket vore en fördel. Men samtidigt skapar denna ventilation ett övertryck i grunden gentemot inne. Det betyder att om det luktar eller förekommer annan ohälsosam luft i grunden kan denna tryckas in i bostaden. Metoden känns lite äventyrlig."[/sup]
Luktproblematiken kan man säkert lösa genom att öppna små ventiler i grunden för att utjämna trycket, men det här med fuktinnehållet sommartid kändes lite mer svårlöst.
Jag var faktiskt inne på precis samma lösning i ett tidigare skede, men har släppt den idén nu och kör på sorptionsavfuktare istället. Ingemar Samuelsson (fuktgurun på SP) skrev så här när jag bad honom kommentera lösningen:
[sup]"Jag har inte funderat på detta tidigare. Det är viktigt att det inte blir hög relativ fuktighet i grunden. Om avluften verkligen är torr (vilket jag inte känner mig övertygad om) skulle en ventilation på detta sätt säkerställa samma torra luft i grunden vilket vore en fördel. Men samtidigt skapar denna ventilation ett övertryck i grunden gentemot inne. Det betyder att om det luktar eller förekommer annan ohälsosam luft i grunden kan denna tryckas in i bostaden. Metoden känns lite äventyrlig."[/sup]
Luktproblematiken kan man säkert lösa genom att öppna små ventiler i grunden för att utjämna trycket, men det här med fuktinnehållet sommartid kändes lite mer svårlöst.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Tack Bob!
Det var ett tankvärt och bra svar på mina funderingar.
Avluft....jaha, ja det är svårt med facktermerna när man är fackidiot på något helt annat.
Hmmm... det blir väl till att höra vad Munthers tar för sin sorptionsavfuktare ialla fall (...sorption eller sorbtion vad var det nu som var skillnaden på det..?)
fotnot: Min far föreslog att avluften skulle avfuktas på ett liknande sätt som man torkar luften som ska in i tryckluftsanläggningar (modell större antar jag), men jag har inte orkat fråga hur det sker - är för trött efter flytten just nu.
Det var ett tankvärt och bra svar på mina funderingar.
Avluft....jaha, ja det är svårt med facktermerna när man är fackidiot på något helt annat.
Hmmm... det blir väl till att höra vad Munthers tar för sin sorptionsavfuktare ialla fall (...sorption eller sorbtion vad var det nu som var skillnaden på det..?)
fotnot: Min far föreslog att avluften skulle avfuktas på ett liknande sätt som man torkar luften som ska in i tryckluftsanläggningar (modell större antar jag), men jag har inte orkat fråga hur det sker - är för trött efter flytten just nu.
http://www2.blocket.se/view/3261045.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0
Lite gammal annons kanske, men det brukar dyka upp liknande objekt med jämna mellanrum.
Om man inte har jättestor grund så rekommenderar Munters själva avfuktaren MG90. Den kan man köpa för knappt 15 000 (med installationskit) på deras hemsida.
Lite gammal annons kanske, men det brukar dyka upp liknande objekt med jämna mellanrum.
Om man inte har jättestor grund så rekommenderar Munters själva avfuktaren MG90. Den kan man köpa för knappt 15 000 (med installationskit) på deras hemsida.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden