8 374 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
luftning av golvvärme
Hej
Jag har svårt att få varm på golvet i övervåningen och tänkte att systemet kanske behöver luftas (är bara ca ett år gammalt).
Det finns uppdraget bakom en lucka kopplingar. Det som jag antar är avluftningen sitter på högsta punkten och är ett litet "hus" i metall som på sidan har en svart liten plastplugg.
Den kan skruvas ur. Plastskruven sitter skruvad i ett plastbeslag som runt hålet där lilla plastpluggen satt har ett antal små hål. Är detta avluftningen och vad för typ av instrument skall man ha för att få ut luften. Har också gammaldags radiatorer men där har man ju en liten hylsnyckel.
Bifogar bild
/martar
Jag har svårt att få varm på golvet i övervåningen och tänkte att systemet kanske behöver luftas (är bara ca ett år gammalt).
Det finns uppdraget bakom en lucka kopplingar. Det som jag antar är avluftningen sitter på högsta punkten och är ett litet "hus" i metall som på sidan har en svart liten plastplugg.
Den kan skruvas ur. Plastskruven sitter skruvad i ett plastbeslag som runt hålet där lilla plastpluggen satt har ett antal små hål. Är detta avluftningen och vad för typ av instrument skall man ha för att få ut luften. Har också gammaldags radiatorer men där har man ju en liten hylsnyckel.
Bifogar bild
/martar
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
det du kallar ett "litet hus i metall" är en automatisk avluftare. Så du borde inte behöva göra något.
Om all reklam stämmer så skall en sådan sköta sig själv ???
Men det kanske finns någon annan som har erfarenheter om dess funktion? Bra/dålig?
Om all reklam stämmer så skall en sådan sköta sig själv ???
Men det kanske finns någon annan som har erfarenheter om dess funktion? Bra/dålig?
Kan man undvika termostaterna och få ett konstant flöde så är det ju bara bra.
Jag köpte på mig termostater som jag förhoppningsvis aldrig kommer behöva använda.
Det går ju att strypa på returen för att göra rumsanpassningen.
Jag köpte på mig termostater som jag förhoppningsvis aldrig kommer behöva använda.
Det går ju att strypa på returen för att göra rumsanpassningen.
Jag har för mig att man öppnar ventilen när man trycker in stiftet. Dvs det "vita plastlocken" skall vara nedskruvade i botten om man vill ha en öppen ventil.ab-cd skrev:
Tack för alla svar!
Jag har mycket riktigt shunt som styrs av rumsgivare och det funkade bra förra vintern. De båda vita plastlocken som sitter över stiften har jag inte rört. Kanske är det helt enkelt så att solen på dagarna gör att golvet aldrig riktigt hinner bli varmt. Jag får prova att skruva upp termostaten och hålla koll på shunten och se om den öppnar.
Skönt att jag inte behöver bry mig om avluftning i alla fall.
MVH/Martar
Jag har mycket riktigt shunt som styrs av rumsgivare och det funkade bra förra vintern. De båda vita plastlocken som sitter över stiften har jag inte rört. Kanske är det helt enkelt så att solen på dagarna gör att golvet aldrig riktigt hinner bli varmt. Jag får prova att skruva upp termostaten och hålla koll på shunten och se om den öppnar.
Skönt att jag inte behöver bry mig om avluftning i alla fall.
MVH/Martar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden