G
garagenisse: Hej! Håller på att greja lite i källaren och skall byta lite tak också. När jag tog bort gamla taket i källaren (Pärlspont) såg jag att det fanns en ångspärr där och den var utför på ett lite märkligt sätt tyckte jag. Plasten är lagd ovanpå golvbjälkarna (takbjälkarna) och isoleringen ligger i plasten som är ganska lös, lite som en säck eller hängmatta mellan bjälkarna. Nu
0 svar · 1,3k läst
KarlXII
KarlXII: Det finns redan en sån här tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1041805147;start=59#59 Fortsätt i den! :)
1 svar · 2,4k läst
D
dedden: Ja, bananen, du bör kanske kolla igen, det lät lite i överkant... Iallafall om du inte har jättehus och kräver en panna över 40kW, det vet jag inte. Men iallafall, kolla länken nedan. Där finns färdiga paket med Calmarpannan. Om de nu offererat en V33 till Dig ser du ganska snart att det är ganska mycket uttaget för jobbet... Lycka till! http://www.vvs-butiken.nu/vedpannor.html Ja, det
39 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: Om jag byggde ett nytt hus finns det lagkrav på en halv luftomsättning per timme. Använde jag fjärrvärme för att värma huset fick det nog bli en passiv värmeväxlare för att fixa detta MED återvinning. Materialkostnad ca 25kSEK. Nytt hus med bergvärme skulle nog utrustas med frånluftsmodul som kan ger värme tillbaka i systemet, tex Nibes FLM30. Det måste finnas andra som kan detta
8 svar · 1,9k läst
J
jorwes: Jag har enbart golvvärme. 7 st slingon på ca 125 m2. Jag har inte provat att pilla på pumpen än. Kör dessutom med fulla spjäll, ingen reglering på de enskilda slingorna(alla får samma matning). Reglerar med shunten i pannrummet. Skall få rumstermostatstyrningen installerad till veckan. /Jörgen
2 svar · 4,6k läst
D
Draven: Man har tipsat om en vatten kopplad Aerotemper i garaget. Några synpunkter på det :-/
11 svar · 2,1k läst
Wigert
Wigert: Nej, för att gå från -10 till -32 finns ingen doping. Jag vet dock att min far brukar köra med inomhusolja i sin tank som ligger nedgrävd med toppen ca 50-70 cm under backen.
8 svar · 26,1k läst
G
gaia: Inte en bild men... skickade en beskrivning och dom skulle försöka hjälpa men hittills fick jag inget svar. Inte ens en reklambroschyr med deras nya modeller som alla annars är så snabba att sända ;). Hoppades att någon har en sådan i pannrummet och svarar direkt .... . Det är ju alltid lättare att be tillverkaren om en instruktion/schema för en bestämd modell än att hoppas på att
2 svar · 7,5k läst
M
Mario: Det låter som säkerhetsventilen har hängt upp sig i öppet läge....inget direkt ovanligt fenomen. prova att byta ut den här ventilen mot en likadan ny och se om det blir bättre innan du tar till andra åtgärder.
1 svar · 4,2k läst
J
jonasmj: Om hängrännor är anslutna till den andra brunnen tycker jag verkligen det låter som om det är dagvattenhantering, dvs nån stenkista eller annan dränering som tar hand om vattnet. Kanske inte sååå bra om det nu även går köksavlopp dit.
2 svar · 2,8k läst
P
pajen: Är det någon som har erfarenhet av att bygga en infiltrationsanläggning. Jag undrar över: Ugefärlig kostnad? Underhåll? ???Problem med ev lukt?
0 svar · 2,4k läst
B
BAS: Grävfirma som säljer VP ??? Jahapp.
2 svar · 3,7k läst
V
valter53: Om man skall kunna göra något arbete i en brunn bör det vara en på minst 60cm diameter, annars kommer man inte åt. Gäller även öppningen. Om ledningen är lång med fler krökar kan det vara bra med sådana brunnar. Om man envisas med att ha ett brunnslock som skruvas fast, glöm då inte att fylla hålet för skruven med fett innan skruven skruvas i. Har man tur kan man då skruva upp
5 svar · 2,8k läst
G
gaia: Och vvs-varor för två renoveringsobjekt ??? gaia
1 svar · 2,5k läst
ylven
ylven: Tja, de flesta kan du nog lista ut själv. Ved och flis måsta anskaffas och förvaras på lämpligt sätt. Dessutom måste någon typ av underhållsfritt värmningssystem finnas för ev resor under vinterhalvåret. Vi eldar med ved, dock tämligen ineffektivt utan acctankar i gammal kombipanna, i väntan på central flisvärme. Ved är ju billigt och bra, men det ska bli skönt när man inte
1 svar · 1,5k läst
F
FREDRIK_E: 11000:-
9 svar · 3,4k läst
knatte
knatte: Kan inte svara på hur det ser ut runt din panna, i min  ligger värmeväxlaren i pannan Generellt kan man säga att den ena vattenkretsen går på den ena sidan plattan och den andra kretsen går på de andra sidan (oftast i motsats riktning), sedan överförs värmen från ena mediet till det andra mediet via värmeledningen i plattan. För det mesta har man ett antal plattor, där varannan
1 svar · 6,9k läst
F
FREDRIK_E: Lämnar en rapport angående kyla. Jag installerade i våras en kylanläggning. Det blev Panasonic med splitaggregat (3 st innedelar) med en effekt på 7kW. Det har fungerat otroligt bra, bara att ställa in tempen på önskade grader (18-19) och njuta. Har funkat mycket bra även de dagar när de varit uppåt 30 grader ute. OCH elförbrukningen har inte ökat något nämnvärt med detta!!!
12 svar · 2,7k läst
K
Katten: Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av Toshibas luft/luft-värmepumpar. Dom pratar om hubridkompressorer till skillnad från on/off- och scrollkompressorer och jag vet inte allt. För en som är helt rudis på ventilation blir det minst sagt.. förvirrande. Toshiba har ju gott rykte på i stort sett allt annat dom bygger, men hur är det med deras värmepumpar? Någon som
0 svar · 2,5k läst
KarlXII
KarlXII: Pja du... Jag har ju ett dass som pumphus, isoolerat med 5cm frigo i väggarna och 10 i golv och tak. Det är för övrigt för lite. Idag finns ingen ventilation där, och frågan är om det ska vara någon ventilation att tala om. Jag har lagt märke till att det är främst på sommaren som det behövs...nåt. Den fuktiga varma luften kondenserar friskt på de kalla filtertuberna och
0 svar · 5,6k läst
S
sollentuna: Nu har vi äntligen lyckats få offert av en bergborrare! Tidigare hade vi ringt tio stycken, en hörde av sig och kom och tittade. Han lovade att skicka offert och sen dess har vi inget hört. Om vi skall hinna få något borrat innan vintern så verkar det vara hög tid att beställa nu och jag har helst inte tid att ringa runt ett varv till utan undrar nu om ni kan säga om priset vi fått är
0 svar · 5,1k läst
J
JOS81: Det verkar finnas frächa pannor på www.blocket.se, som folk kastar ut pga. fjärrvärme och värmepumpar. Vill minnas att jag har sett nibe pannor från -96 & -98 för några tusen kronor. Och de borde fungerar många år framöver... Såg till och med ett exemplar som aldrig varit eldat. Hade bara körts med elpatron hela tiden...
2 svar · 1,3k läst
dadid
dadid: Hur installera avloppspump? Vårt fritidshus kommer att ha plintgrund. Avloppet kommer att vara anslutet till ett gemensamt minireningsverk tilssammans med grannarna. Reningsverket kommer att ligga ungefär 3 meter högre än huset. Husets golvbjälklag ligger nån dryg meter över havsytan. Hur och var placerar man avloppspumpen? Vilken lösning rekommenderas?
0 svar · 1,3k läst
E
Erik_L: Hej, Tack för alla bra tips! huset står i Uppsala, har ingen skorsten men jag ska installera någon form av eldstad eventuellt både i källaren och på entreplan. Golven på entreplan (som ligger med reglar på betongbjälklag) kommer ändå att bytas ut. Så därför tänkte jag att det kunde vara lämpligt att lägga golvvärme?? Jag kommer även att isolera på vinden då den isolering som
7 svar · 3,3k läst
C
Canuto: Ingen som vet?
1 svar · 4,2k läst
D
Dicken: Jag förstå vad du menar. Kan en del om el. Problemet med svagströmsfläktar är att dom transporterar ganska lite luft mätt i kubikmeter/min. Har kollat lite hos Clas Ohlson. för att få lite effekt så tror jag att de behövs en starkströmsfläkt. Jag ska testa lite och kommer jag på något unikt så delger jag givetvis resultatet här på forumet. //Dicken
4 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det går inte åt någon ström men det kostar ändå.... ;) Visst är det förluster från beredaren => även om du inte förbrukar vatten så går elpatronen ibland. Jag har en separat elmätare på vvb, kan kolla om det hinner blir någon kwh under natten...
3 svar · 5,6k läst
J
JOS81: Narturligtvis ska ni dra upp vattenrör på övervåningen oxå! Finns väl inget som talar emot detta. Direktverkande el är väl inget som har någon direkt framtid just nu...
3 svar · 2,8k läst
Y
yxis: [citat] Kolla upp om inte det dokumentet är offentlig handling, då har du rätt att se det hos kommunen. Tips: en digitalkamera, åtminstone något jämförbart med en ixus400, är fullt duglig för att "kopiera papper" på nolltid :)
11 svar · 1,6k läst
E
ekaxsve: Tack Bob!
8 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.